امامزاده اسحاق ساوه

امامزاده اسحاق ساوه

مزار امامزاده اسحاق در خارج شهر ساوه، و در چند صد متری مسجد جامع واقع شده ‏است. بنای این امامزاده نسبتا کوچک است و در طی تجدید ساختمان‌های متوالی به قدری ‏تغییر کرده که به درستی نمی‌توان معین کرد که ساختمان اصلی در چه تاریخی بنا شده است. اما کارشناسان قدمت این بنا را بنا به نقل از نوشته‌های تاریخی متعلق به دوره ایلخانیان قرن هفتم قمری می‌دانند.
اهمیت این بنا به علت آجرها و کاشی‌های فیروزه ای روی مقبره است که دارای خطوط بسیار زیبا است. در میان این بقعه ضریحی است چوبی و مشبک و درون آن مرقدی است از 5 جهت آراسته به کاشی‌های خشتی مربع مستطیل که دارای ارزش تاریخی است.
بر کاشی‌های ازاده‌ی داخل حرم سوره‌ی مبارکه‌ی الفتح دیده می‌شود. در داخل اطاق گنبد، سنگ قبری برجسته وجود دارد که اکنون با لوحه سفالی نیلی حاوی‏ قسمتی از سوره چهل و هشتم پوشیده شده، و جمله -در سنه 676 (78-1277 م) - نوشته ‏شد، روی آن دیده می‏‌شود. واضح است که این لوحه در اصل روی دیوار یا بالایی قرنیس‏‌کف اطاق و یا زیر خط آغاز طاق قرار داشته و بعدا روی سنگ قبر گذاشته شده است.تنها نشانی که می‌رساند ساختمان متعلق به همان دوره است، وجود تزیینات بر دیوار خارجی ‏است که عبارت است از گچ‌‏کاری و کاشی‏‌های نیلی شفاف و غیرشفاف که طرح هندسی‏ غیرعادی و دقیقی دارند.
امامزاده اسحاق ساوه
امامزاده اسحاق ساوه
امامزاده اسحاق ساوه

امید رجبی پور کشایه

امید رجبی پور کشایه ﺳﻪشنبه 14 اردیبهشت 95 - 14:28

👈به جمع محبوب‌ترین کانال گیلان بپیوندید 💯
👇
https://telegram.me/joinchat/CHybfDwUzHxqgXe8qEmYbQ

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]