قلعه شاداب

قلعه شاداب

قلعه شاداب یکی از بزرگترین و شگفت انگیزترین قلعه‌های طبیعی ایران می‌باشد که در شمال شهرستان دزفول و بخش شهیون واقع شده است. در کنار این قلعه دریاچه شهیون و سد دز واقع شده که بر زیبایی و شکوه آن افزوده است.
این منطقه با مساحت حدود 5000 هکتار، در 40 کیلومتری شمال شهرستان دزفول، در بخش شهیون با ارتفاع 700 الی 800 متر از سطح دریا قرار دارد.
از ضلع غربی مشرف به دریاچه سد دز و از شمال به روستاهای اسلام آباد، پامنار و از جنوب به رودخانه دز و از شرق به روستاهای بیشه بزان و بازارگه منتهی می‌گردد.
کوه قلعه شاداب صعب العبور بوده و تنها راه ارتباطی با قله کوه از طریق دروازه ای مقدر می‌باشد که این دروازه محل ورود عشایر و دامداران است و در حوالی روستای اسلام آباد قرار دارد.
روستاهای حاشیه منطقه شامل پامنار، بیشه بزان و بازارگه می‌باشند.
عمده پوشش گیاهی منطقه به صورت مرتعی است ولی تک درختان و درختچه‌های بادام کوهی، کنار، رملیک، جاز(بنگله) ، انجیر و گز و پده به صورت پراکنده در منطقه دیده می‌شود.
حیات وحش منطقه بیشتر شامل بز کوهی (کل و بز) است که از جمعیت بسیار خوبی برخوردار است. سایر گونه هایی که در منطقه زیست می‌کنند پلنگ، گرگ، کفتار، روباه ، شغال، گربه وحشی، خرگوش، تشی، خرچنگ، شنگ(سگ آبی)، خارپشت، انواع خفاش می‌باشد
قلعه شاداب
قلعه شاداب
قلعه شاداب

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]