جاذبه‌های شهرستان خور

جاذبه‌های شهرستان خور

تاریخچه منک

" منک " مزرعه ای است نسبتاً بزرگ که در 10 کیلو متری جنوب روستای ایراج ( از توابع بخش خور و بیابانک ، شهرستان نایین ، استان اصفهان ) واقع شده است
این مزرعه از شمال به کوه بلند و زیبای سلیمان و از جنوب به کوه صوفه و از غرب به مزرعه بهین و از شرق به مزرعه دادکین خنج منتهی می‌شود . این منطقه کاملاً کوهستانی است که دنباله سلسله جبال زاگرس مرکزی ایران می‌باشد .
در مسیر جاده ایراج به منک بعد از رودخانه سوهانو جاده به دو قسمت تقسیم می‌شود که یک قسمت به معدن گچ می‌رود و قسمتی دیگر به منک منتهی می‌شود . این معدن با ذخیره گچ فراوان و طی آزمایشاتی که بر روی خاک آن صورت گرفته دارای بهترین گچ با درصد ناخالصی کم می‌باشد که گچ آن به کارخانه پخت گچ "گولار" منتقل و مورد استفاده قرار می‌گیرد .

با ورود به مزرعه منک می‌توان به سرچشمه آب رفت و از آب گوارا و شیرین آن نوشید وساعاتی را در کنار این چشمه و استخر زیبا و درختان اطراف آن گذراند و از زیبایی طبیعت و کوه‌های سر به فلک کشیده آنجا و نغمه پرندگان لذت برد .
محل استراحت در این مزرعه تلّار ( = آلاچیق ) می‌باشد که در کنار آن آتش و چای آتشی همیشه مهیا است . اگر در تابستان به این مزرعه رهسپار شوی می‌توان از میوه‌های گوناگون آن نظیر زرد آلو ، سیب گلاب ، انار ، توت ، آلبالو ، گردو ، بادام ، انجیر ، گلابی، هلو ، انگور و انواع صیفی جات ، سبزی و حبوبات استفاده کرد .
اتاق‌ها در این مزرعه از سنگ وگل ساخته شده و دارای در‌های قدیمی چوبی می‌باشد و همچنین مسجدی در این مکان می‌باشد که توسط حاج محمد حسن مؤبد تأسیس شده است و کف اتاق‌ها و مسجد با زیلو هایی فرش شده که توسط حاج محمد حسن مؤبد و همسر ایشان بافته شده است.
از دیگر دیدنی‌های منک ، غار صوفه می‌باشد . این غار در بالای کوهی به همین نام قرار گرفته است . هرچند بالا رفتن از این کوه کمی دشوار می‌نماید ، ولی وقتی وارد این غار می‌شوی چشم اندازی بسیار زیبا دارد که از آنجا می‌توان صدها کیلومتر مناطق دوردست روبروی غار را دید . از عجایب این غار، ارتفاع دهانه آن می‌باشد که به بیش از 20 متر می‌رسد و در بالاترین ارتفاع آن یک درخت انجیر روییده است . هر چه به انتها ی غار می‌رویم از ارتفاع آن کاسته می‌شود تا جایی که به 10 سانتیمتر می‌رسد و همچنین طول غار بیش از 50 متر می‌باشد که انتهای آن بسیار مرطوب است ونوعی گل وجود دارد که به هیچ عنوان آب از آن عبور نمی‌کند .در این غار پروانه‌های بزرگ و زیبایی زندگی می‌کنند که تعداد آنها به هزاران عدد می‌رسد . همچنین در اطراف غار معدن سنگ باریت وجود دارد .
این مزرعه برق کشی نمی‌باشد که وسیله روشنایی در شب‌ها چراغ فانوس می‌باشد و غذا نیز به وسیله آتش تهیه می‌شود .

همچنین از عجایب این مزرعه این است که از آبان ماه خورشید ساعت 9 صبح نمایان می‌شود و ساعت 3 بعد از ظهر پنهان می‌گردد و به تدریج در آذر و دی ماه تقریباً آفتاب برای لحظاتی به این مزرعه می‌تابد . در فصل زمستان این مزرعه پوشیده از برف و یخ می‌باشد و رفتن به آنجا نیز مشکل است . شب‌های منک حتی در تابستان سرد می‌باشد و بدون پتو و لحاف نمی‌توان شب را سپری کرد . ساعت خواب در منک یک ساعت پس از اذان مغرب و ساعت بیداری هنگا م اذان صبح می‌باشد . نا گفته نماند که در منک ندای ملکوتی اذان دقیقا در وقت شرعی و بدون استفاده از ساعت توسط حاج محمد حسن مؤبد طنین انداز می‌گردد . همچنین در شب‌های چهارشنبه و جمعه هر هفته دعای توسل و کمیل و همچنین مراسم روضه خوانی توسط حاج محمد حسن مؤبد برگزار می‌شود .
از دیگر زیبایی‌های این مزرعه ، شب‌های بسیار پر ستاره آن می‌باشد که تمامی صور فلکی قابل مشاهده است.
یکی دیگر از قسمت‌های دیدنی منک " گدار بالا " می‌باشد که در مشرق منک واقع شده و گردنه ای است مرتفع که همیشه در آنجا باد نسبتاً تندی می‌وزد ودر تابستان نشستن بر فراز این گدار بسیار لذت بخش می‌باشد و چشم انداز بسیار زیبایی نیز دارد . این گدار محل عبور حیواناتی از قبیل قوچ و کل می‌باشد .
از محل‌های دیدنی دیگر منک ، سیلوی کوچکی است در دل کوه که" کندو" نام دارد . ظرفیت این کندو در حدود 200 کیلو گرم غلات است . در زمان‌های قدیم که راهزنان به ده‌ها و مزارع منطقه حمله می‌کردند، اهالی منک به اندازه چند ماه آذوقه خود را در این کندو پنهان می‌نمودند و جالب این جاست که این کندو آنچنان به رنگ صخره‌های اطراف آن ساخته شده که تا فاصله 5 متری ، قابل تشخیص نیست .

پوشش گیاهی طبیعت اطراف منک درختانی از قبیل بنه ، بادام کوهی و انجیر کوهی و همچنین بوته هایی از جمله ترخ ، قیچ ، پرشم ، چزه ، علیجان ، انگور شغال ، ریش قاضی ، اسفن
جاذبه‌های شهرستان خور

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]