صومعه تاتو

صومعه تاتو

صومعه تاتو در نزدیکی دهکده ای به همین نام در جنوب شرقی ارمنستان قرار دارد. این صومعه برفراز صخره ای بر روی رودخانه وروتان قرار گرفته است و یکی از زیباترین صومعه‌های ارمنستان به شمار می‌رود. این صومعه یکی از مهم‌ترین صومعه‌ها در دوره قرون وسطا به شمار می‌رفته و در قرن ۱۴ و ۱۵ میلادی میزبان یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ارمنستان، دانشگاه تاتو که مرکز پیشرفته آموزش علوم، مذهب و فلسفه به شمار می‌رفته و نقش به سزایی در گشترش علوم داشته است.
در اوایل قرن ۱۱ میلادی حدود هزار راهب در این صومعه ساکن بودند. این صومعه در قرن ۱۲ و با یورش سلجوقیان متحمل خسارت سنگینی شد و حدود ۱۰۰۰ نسخه خطی در جریان این حملات سوزانده شد. پس از فروکش نمودن حملات و در اوخر قرن ۱۲، بنای صومعه به کوشش بیشاپ استتپانوس بازسازی شد. صومعه تاتو در مجموع شامل ۳ کلیسای سنت پاول و سنت پیتر، سنت گریگوری روشنگر و سنت ماری است. سنت پاول و سنت پیتر در میان این کلیساها از قدمت بیشتری برخوردار بوده و در سال ۸۹۵ ساخته شده است.
این صومعه در سال ۱۹۹۵ در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.
امروزه در نزدیکی این صومعه تله کابینی به نام بال‌های تاتو قرار دارد. این تله کابین که ۵٫۷ کیلومتر طول دارد و مرتفع‌ترین فاصله آن تا زمین به ۳۷۰ متر می‌رسد. نام این تبه کابین به دلیل “طولانی‌ترین تله کابین بدون توقف دو طرفه” در کتاب رکوردهای گینس ثبت شده است.
صومعه تاتو
صومعه تاتو
صومعه تاتو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]