حلوای سیاه ،تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی

حلوای سیاه ،تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی

حلوای سیاه با داشتن خاصیت درمانی و انرژی زایی و همچنین ترکیب غنی از گروههای مختلف غذایی به عنوان تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی است که با گذشت یک قرن از سابقه آن همچنان اصول اولیه پخت و ترکیب خود را حفظ کرده و غنای بی نظیر خود را وام دار است.
وجود این تنوع باعث شده است آوازه سفره رنگین اردبیلی‌ها نه تنها در میان شهروندان آن بلکه به سایر شهرهای دیگر نیز برسد و مسافران و گردشگران را با یک بار تجربه مشتریان همیشگی خود کند.
با توجه به قدمت بیش از 90 ساله این غذای سنتی و سوغاتی اصیل میراث دار حلوای سیاه در اردبیل خانواده عزیزی است که هم اکنون نیز اکثر فروشگاههای فعال در این صنف از خانواده و یا نوادگان و حتی شاگردان وی و یا این خانواده بوده و حلوای سیاه به صورت موروثی در این خانواده پخت می‌شود.
در حال حاضر 15 مغازه در خیابان شیخ صفی که با توجه به وجود مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی به عنوان منطقه گردشگری محسوب می‌شود، وجود دارد که از نوادگان و یا بستگان عزیزی بوده و به صورت مستقل فعالیت می‌کنند.
اولین مغازه حلوا سیاه فروشی اردبیل بیش از 50 سال پیش با عنوان "دده و رحمت" (خدا پدرت را بیامرزد) در میدان عالی قاپو اردبیل توسط خانواده عزیزی ایجاد شد، میراث دار این خانواده علت نام گذاری شعبات مغازه عزیزی با عنوان "دده و رحمت" را دعای خیر افراد به بانی حلوا در هنگام خرید آن عنوان می‌کند و معتقد است این نام به مانند شناسه ای در همه جای اردبیل گواه قدمت میراث این خانواده اردبیلی است.
حلوای سیاه ،تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی
حلوای سیاه ،تنها سوغاتی اردبیل با پخت سنتی

مریم سعیدیان

مریم سعیدیان یکشنبه 20 تیر 95 - 08:51

طعمش هم بی نظیره

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]