پارک سماور بروجرد

پارک سماور بروجرد

پارک شهید بهشتی از پارک‎های جنگلی بروجرد است که در شمال جاده کمربندی واقع شده و دارای 60 هکتار مساحت است و از ارزش اکولوژیکی بالایی برخوردار و بعنوان ریه تنفسی شهر محسوب می‎شود.
این پارک جنگلی یکی از ذخایر گیاهان بومی و دارای شرایط محیطی مناسب جهت حفظ و گسترش گونه‎های گیاهی است.
در این پارک فضای بازی به همراه وسایل تفریحی برای کودکان وجود دارد و نیمکت‌های زیر سایه درختان مجال استراحت را برای رهگذران فراهم کرده است.
در زمان‌های گذشته ، شهر بروجرد به دلیل رونق صنعت ورشوسازی و هنر قلم کاران ورشو ساز ، شهرت جهانی داشت که متاسفانه مثل صدها هنر و صنعت دیرینه این مرز و بوم به باد فراموشی سپرده شده است .
هنر و صنعت ورشو به طور خلاصه شامل ساخت انواع سماور زغالی، سینی‌های پلوخوری، قابلمه و بسیاری از لوازم خانگی است که امروزه بیشتر جنبه تزیینی و ویترینی پیدا کرده و از خیل عظیم هنرمندان ورشوکار بروجرد ، فقط دو یا سه نفر به عنوان آخرین بازماندگان این هنر و تمدن دیرینه باقی مانده اند.
به پاس این هنر قدیمی و نماد شهر بروجرد که مشهور به شهر ورشو بوده ، امروزه در پارک یادبود پیکره عظیمی از یک سماور ورشو ( که داخل آن فروشگاهی تعبیه شده ) ساخته شده که نشانگر تمدن و هنر دوستی مردم این شهر است.
عکس گرفتن با این سماور به یکی از جاذبه‌ها و علایق مسافران و گردشگران این شهر تبدیل شده و خرید تنقلات از داخل آن نیز برای بازدیدکنندگان جالب توجه است .
این سماور بتنی در سال 1378 به کوشش شهرداری بروجرد ساخته شد و ارتفاع آن نه متر است. عریض‌ترین قسمت این سماور شکم آن است که قطر آن به 4 متر می‌رسد.
تندیس سماور بزرگ به نوعی نماد برای شهر بروجرد بدل شده است.
پارک یادبود به دلیل تندیس سماور و قوری در آن در میان مردم به پارک سماور معروف است .
همچنین پشت این پارک طبیعت و باغ‌های بسیار زیبایی وجود دارد که به کوچه باغی معروف است. توصیه می‌شود اگر گذرتان به این شهر افتاد مناظر زیبای کوچه باغی را که در فصول مختلف سال گوناگون جلوه می‌کند، از دست ندهید.

پارک سماور بروجرد
پارک سماور بروجرد

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]