«ماچیان» روستایی در محاصره آب

«ماچیان» روستایی در محاصره آب

ماچیان از روستاهای بکر و زیبای رودسر محسوب می‌شود که اطراف آن را آب فرا گرفته و جلوه‌ای زیبا بخشیده است.
ماچیان روستایی است که اطراف آن را آب فرا گرفته و رودخانه پل‌رود در حاشیه ماچیان قرار دارد و طبق شواهد تاریخ همواره نماینده حکومت‌ها در دوره‌های مختلف در منطقه ماچیان حضور داشتند.
رودخانه پلرود در نزدیکی ماچیان جریان دارد و شاخه‌های متعدد آن از داخل روستا می‌گذرد و در حقیقت ماچیان در محاصره آب است که از ویژگی‌های بارز آن به‌شمار می‌رود.
برنج محصول اصلی کشاورزی مردم منطقه ماچیان است و مرکبات نیز از دیگر فعالیت‌های کشاورزی مردم روستاست و در اواخر دهه 1320 خورشیدی به همت دو نفر نخستین مدرسه در ماچیان تأسیس شد که یک مدرسه شش کلاسه دولتی بود.
بانیان این امر خیر دو نفر به نام‌های حجت‌الاسلام سید ابوالقاسم کجیدی و مسیح‌الله پیکانی بودند و ارزش کار آنها به آغاز فصل جدیدی در روستای ماچیان منجر شد.
در ماچیان بقعه‌ای وجود دارد که منسوب به دو نفر از سادات به نام‌های آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم است، سند مکتوبی درباره پیشین تاریخی آنها وجود دارد و عامه مردم نظرشان این است که این دو نفر از فرزندان امام موسی کاظم(ع) هستند.
نظر دیگری نیز در این راستا موجود است که این دو نفر از فرزندان آقا سید عبدالله و از نوادگان امام سجاد(ع) هستند و این دو بزرگوار از سادات علوی بودند که در جریان مهاجرت سادات از ظلم مناطق عراق به سمت مناطق شمالی ایران مهاجرت کردند
طبق روایات تاریخ، این دو سید از مسیر مازندران به سمت گیلان حرکت کردند و به طرف منطقه اشکور و مناطق ییلاقی رحیم‌آباد رودسر راهی شدند و آقا سید مرتضی و آقا سید ابراهیم در مسیر حرکت با پیشقراولان حاکم «سورچان» مواجه می‌شوند که جاده را در اختیار گرفته بودند و برای عبور حاکم به سمت روستای «سورچان محله» و آنها را بازداشت می‌کنند و به دلیل سرپیچی از دستور حاکم مبنی بر ممنوع‌العبور بودن افراد عادی در هنگام قرق، سرشان را از تن جدا کرده و آنها را در آب «رود پلرود« می‌اندازند.
جنازه‌ها با آب تا محل فعلی مزار ماچیان می‌آید و توسط مردم منطقه از آب گرفته و دفن می‌شود و پس از اینکه ماجرا به گوش مردم می‌رسد سر آنها دوباره در کنار بدنشان به خاک سپرده شده و این محل مورد احترام قرار می‌گیرد.
رودسر از شمال به دریاچه خزر، از جنوب به رشته کوه‌های البرز، از شرق به رامسر، از توابع استان مازندران و از غرب به املش و لنگرود منتهی می‌شود.
بخش کوهستانی رودسر، خوش آب و هوا و سردسیر بوده و بخش شمالی این شهرستان که در حاشیه جنوبی دریای خزر و منطقه جلگه‌ای قرار گرفته، مرطوب است.
رود پلرود با شاخه‌های کیارود و شیرارود در رودسر جریان دارد.
«ماچیان» روستایی در محاصره آب
«ماچیان» روستایی در محاصره آب
«ماچیان» روستایی در محاصره آب

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]