خیابان بائوباب ها

خیابان بائوباب ها

خیابان بائوباب‌ها شامل گروهی از درختان بائوباب می‌شود که در دو طرف جاده ای خاکی در غرب ماداگاسکار قرار گرفته اند. چشم انداز جالب آنها توریست‌ها را از نقاط دوردست دنیا به این نقطه می‌کشاند و آن را جزو پربازدیدترین نقاط منطقه ساخته است. درختان بائوباب که بیش از ۸۰۰ سال عمر دارند، در این منطقه تک افتاده نبودند، بلکه در جنگل استوایی انبوهی قرار گرفته بودند. با گذشت سال ها، جنگل به منظور کشاورزی زدوده شد و فقط این درختان مشهور باقی ماندند.
از مجموعه هشت گونه درخت بائوباب در جهان، شش گونه آن در ماداگاسکار می‌رویند. «بائوباب»ها محل زندگی مارها، خفاش ها، زنبورها و حتی انسان هاست و مهمتر از آن این درختان منبع سرشاری از آب هستند و هر کدام تا ۴ هزار لیتر آب را درون تنه خود ذخیره می‌کنند و در واقع برای آفریقا، درختان زندگی هستند.
ارتفاع درختان «بائوباب» از پنج تا ۳۰ متر متغیر است و برخی از آنها تا ۱۰۰۰ سال با توجه به شرایط زیست محیطی عمر می‌کنند. این درخت وقتی نهال است فرقی با درختان معمولی ندارد اما هنگامی که عمرش به ۳۰ یا ۴۰ سال می‌رسد، اتفاق عجیبی می‌افتد به این ترتیب که تنه درخت شروع به بزرگ شدن می‌کند و شاخه‌های نازک تقریبا بی برگ آن پایین می‌افتد. وقتی درخت بائوباب ۱۰۰ ساله می‌شود، تنه بزرگ و ورم کرده ای داردو شاخه هایش مانند ریشه‌های خشکیده ای هستند که انگار از سمت بالا روییده اند طوری که وقتی آن را ببینید تصور می‌کنید این درخت وارونه رشد کرده است.
در فصل بارانی سال، تنه درخت برجسته و متورم می‌شود تا شانه‌های نرم و اسفنج شکل آن آب را جذب کنند. سپس در طول فصل گرما، انگار که درخت رژیم گرفته باشد از آبی که در خود ذخیره کرده استفاده می‌کند. فیل‌های تشنه از خرطوم شان برای سوراخ کردن تنه درخت استفاده می‌کنند و چوب نرم و مرطوب آن را می‌جوند. حتی افرادی که در صحرا هستند می‌توانند با جویدن چوب بائوباب و مکیدن آب درونی آن، زندگی شان را نجات دهند.
میوه ترش بائوباب نیز مفید است به طوری که می‌توان از پوسته سفت آن به جای ظرف استفاده کرد. البته مصرف هسته آن نیز ایرادی ندارد و می‌توان آن را خرد و برای خوشمزه شدن سوپ استفاده کرد یا می‌توان آن را بو داده و در تهیه قهوه استفاده کرد. همچنین نوشیدنی مقوی که از این میوه به دست می‌آید موجب شده که بائوباب نام مستعار (درخت لیموناد) را به خود بگیرد. البته آن را [نان میمون) نیز می‌نامند چون میمون‌ها آن را دوست دارند و از خوردنش لذت می‌برند.
خیابان بائوباب ها
خیابان بائوباب ها
خیابان بائوباب ها

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]