دریاچه زیبای قالغانلو

دریاچه زیبای قالغانلو

دریاچه زیبای قالغانلو که در شرق روستای خان کندی جاری است، از ذوب شدن تدریجی برف‌های کوه «قبله داشی» پدیده آمده و در پاییز و بهار وسعت آن افزایش می‌یابد، اما در تابستان به دلیل افزایش تبخیر سطحی و آبیاری مزارع، از وسعت آن کاسته می‌شود. بررسی اکولوژی طبیعی قالغانلو نشانگر وجود یک اکوسیستم با انواع موجودات آبزی در این دریاچه است که در عین حال، مکان مناسبی برای انواع ماهیان سردابی است.
به علت شرایط خاص طبیعی و جغرافیایی منطقه، انواع مختلفی از حیات وحش در کوهها و مراتع مجاور خان‌کندی دیده می‌شود که از مهمترین آن می‌توان به انواع کبک، کبوتر وحشی، زردپره، شاهین، بالابان، عقاب، لاک‌پشت، روباه، شغال، جوجه تیغی، گرگ و گراز و چندین جانور دیگر اشاره کرد.
از مهم‌ترین کوه‌های رشته کوه صلوات‌داغی در اطراف روستای خان‌کندی، می‌توان به قله «قلی تاش» با ارتفاع ۲۵۸۰ متر و قبله داشی با ارتفاع ۲۵۵۰ متر از سطح دریا اشاره کرد. این کوهها در جنوب روستا قرار دارند و نقش مهمی درتعدیل آب و هوای منطقه ایفاء می‌کنند، به طوری که با آغاز بارش در فصول سرد، این کوه‌ها یکدست سفیدپوش شده و با انبوهی از برف، به پیشواز بهار می‌روند. با ذوب شدن برف‌های زمستان، معروف‌ترین رودخانه فصلی شهر گرمی به نام «تولون چای» پدید می‌آید.
ع و ارتفاعات سرسبز روستا پوشیده از انواع گَوَن یونجه و شبدرکوهی است. گون، گیاهی است بوته‌ای، کوتاه و بالشتکی به ارتفاع ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر که در ارتفاعات و کوه‌های خان‌کندی به وفور یافت می‌شود و تراوه‌های آن کتیرا نام دارد. گون‌های روستای خان‌کندی از نوع خاردار با خارهای بلند و پراکنده و گونه دیگر از نوع گَوَن سبز با خارهای کوتاهِ به هم فشرده است که اهالی منطقه، این نوع گَوَن را اصطلاحاً گَوَنِ جوجه تیغی می‌نامند که هرکدام در منطقه خاص خود می‌روید و دارای ریشه بلند و طویلی است که در دل خاک فرو می‌رود.
دریاچه زیبای قالغانلو
دریاچه زیبای قالغانلو
دریاچه زیبای قالغانلو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]