دهکده نساجی سنتی ایران

دهکده نساجی سنتی ایران

روئین، دهکده نساجی سنتی ایران یکی از سرسبزترین روستاهای شهرستان اسفراین در استان خراسان شمالی است که در دل کوه‌های آلاداغ با چشمه‌هایی جوشان قرار گرفته است که نظر هر تازه واردی را به خود جلب می‌کند.
به گزارش ایسنا، چگونگی استقرار روستا در درون دره چشم‌انداز بسیار زیبایی در تمامی فصول سال پدید آورده، ارتفاعات سر به فلک کشیده آلاداغ با پوشش گسترده گیاهان دارویی همانند کاسنی، گون، کاکوتی، و... زیبایی مسحورکننده‌ای دارد و کشتزارها و باغ‌های انبوه میوه به خصوص در نیمه اول سال زیبایی دره و ارتفاعات را دو چندان کرده است.
نوع معماری و ساختار پلکانی منازل موجود در این روستا موجب شده تا نام این روستا را ماسوله نیز نامگذاری کنند.
روئین یکی از روستاهای زیبایی است که به دلیل وجود قابلیت‌های گردشگری به عنوان یکی از مناطق گردشگری استان خراسان شمالی معرفی شده است. چادر شب بافی و وجود باغات زیبای سیب از جمله مواردی است که موجب شده تا تلاش مسوولان را بکار گیرد تا این منطقه به عنوان اکو موزه معرفی شود
چادرشب بافی یکی از هنرهای دستی مردم روستای روئین است که مردم این منطقه از 200سال گذشته به این امر مشغول بوده‌اند و به دلیل وجود این هنر، این روستا در کشور به ثبت رسیده است.
در گذشته مردم برای اینکه بتوانند چادرشب ببافند، به امر نوغان‌داری مشغول بودند و نخ‌های مورد نیاز را از ابریشمی که از پیله‌هایشان خارج می‌شد تهیه می‌کردند اما کم کم تولید این هنر دست ارزشمند، به‌وسیله نخ‌های پنبه‌ای نیز میسر شد.
برای تولید چادرشب نیاز به دستگاه‌های خاصی است. در ابتدا این محصول توسط دستگاه چرخ‌دستی سنتی که نخ‌ریسی می‌کرد تولید می‌شد، سپس دستگاه پارچه‌بافی دستی دو ورده و چهار ورده که نجارهای بومی آن را تولید می‌‍‌کردند برای بافتن چادرشب مورد استفاده قرار گرفت.
ددر گذشته چادرشب برای استفاده در جهاز دختران استفاده می‌شد اما در حال حاضر علاوه بر این مورد برای تولید محصولاتی همچون کیف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون 350 تا 400 نفر از افراد ساکن در روستای رویین به‌طور مستقیم به تهیه نخ، رنگ‌آمیزی و بافت چادرشب و فروش آن اشتغال دارند و رشته چادرشب بافی یا نساجی سنتی روئین، مهر اصالت یونسکو نیز دریافت کرده است.
طی یکی دو سال اخیر با فعال شدن کارگاه‌های چادرشب‌بافی و ورود دستگاه‌های جدید برای تولید این محصول، تولیدکنندگان توانستند با خلق طرح‌ها و نقوش متنوع و متفاوت، زمینه را برای رونق و بازارپسندی محصولات خود فراهم کنند.
دهکده توریستی روئین اسفراین برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی آماده است و بازدیدکنندگان می‌توانند چادرشب آن رابه‌عنوان هنری بس درخور در سبد سوغات خود جای دهند.
دهکده نساجی سنتی ایران
دهکده نساجی سنتی ایران
دهکده نساجی سنتی ایران
دهکده نساجی سنتی ایران
دهکده نساجی سنتی ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]