کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی

کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی

در کاوش‌های اخیر تپه باستانی سرسختی شهرستان شازند اسکلت انسان با قدمت هفت هزار 500 سال کشف شد.یکی از آثار باستانی و قدیمی که در تپه سرسختی شازند کشف شده اسکلت کامل و دست نخورده مردی با قدمتی هفت هزار و 500 سال است.
سرپرست گروه انتقال اسکلت اعزامی پژوهشکده حفاظت و مرمت سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به انتقال این اسکلت گفت: کار انتقال این اسکلت توسط پژوشکده حفاظت و مرمت کشور انجام شده است که قبل از آن کار انتقال مکشوفات خیابان مولوی تهران را به عهده داشته است.
حمید فرهی با اشاره به ویژگی این اسکلت گفت: این اسکلت از شرایط خاصی مثل عمق زیاد و مکان محدود برخوردار است که کار انتقال آن را سخت کرده است.
وی اظهار کرد: بعد از کشف این اسکلت کار برش زدن و قالب زدن با گچ آن انجام شده و بعد به موزه چهار فصل اراک انتقال پیدا خواهد کرد.
فرهی تصریح کرد: بعد از انتقال این اسکلت قدیمی طی دو ماه آینده بعد از خشک شدن کار تثبیت استخوان و استحکام بخشی انجام خواهد شد که بعد از طراحی که روی آن انجام خواهد شد به نمایش گذاشته می‌شود.
یکی از اعضای انتقال اسکلت هم با بیان اینکه این اسکلت در لایه 6 متری از زمین کشف شده است، گفت: وسایل قابل توجهی از جمله لاک لاکپشت و یک سری وسایل سایش که مخصوص سایش غلات بوده است به دست آمده است.
فتح الله نیازی با اشاره به فرم این اسکلت افزود: فرمت این اسکلت به صورت چمباتمه ایی بوده است که احتمالا رو به آفتاب دفن شده است.
وی تصریح کرد: همچنین با توجه به اعتقاد گذشگان به زندگی پس از مرگ یک سری لوازم گرمایشی مانند اجاق به همراه آن پیدا شده است.
سرپرست تیم کاوش هم با اشاره به سالم ماندن اسکلت حتی دندان‌های آن، گفت: مهم‌ترین دلیلی که باعث سالم ماندن این اسکلت شده است عناصر خاک این تپه تاریخی می‌باشد.
غفور کاکا افزود: ویژگی مهم این خاک وجود آهک و اسید بسیار پایین و بالا بودن درصد نمک این خاک است که باعث از بین نرفتن اسکلت بعد از هفت هزار و 500 سال شده است.
فرماندار شازند هم با اشاره به کشفیات باستانی شهرستان شازند، گفت: این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های تاریخی باید بودجه ایی را برای احداث یک سایت موزه در نظر بگیرد.
میرزایی با اشاره به تپه باستانی سرسختی اظهار کرد: این تپه تاریخی ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را برای جذب گردشگر دارد.
شایان ذکر است، روستای سرسختی علیای شازند از توابع استان مرکزی در ۳۵ کیلومتری اراک، ۱۸ کیلومتری شازند و شش کیلومتری آستانه واقع شد و جمعیت آن حدود ۹ هزار نفر است.
تپه باستانی سرسختی علیا در لبه شرقی زاگرس مرکزی واقع شده و از نظر مطالعات باستان شناسان اهمیت بالایی دارد.
کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی
کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی
کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی
کشف اسکلت 7500 ساله در تپه باستانی سرسختی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]