غار سینت مارسل داردش 2

غار سینت مارسل داردش 2

ساختارهای سنگی
در این غار هم مانند دیگر غارها سنگ واره هایی با اشکال خاص وجود دارد. برخی از آنها عمودی و برخی هم بر روی سقف و دیوار‌های غار هستند و زیبایی خاصی به غار بخشیده اند .
نام این ساختارهای سنگی را “اگر” Uygur گذاشته اند، ساختارهای سنگی با حل شدن آب باران در سنگ آهک ایجاد می‌شود و پس از آن با چکه کردن در خاک، آن را با کربنات دی اکسید غنی می‌کند؛ سپس هنگامی که وارد حفره‌های زیر زمینی می‌شود می‌تواند تبخیر شود و انواع ساختارهای سنگی را تشکیل دهد .
هنگامی که آب در حفره‌های زیر زمینی می‌رود می‌تواند تبخیر شود و به شکل انواع غار سنگ در بیاید .

کریستال‌های شفاف
دراین غار کریستال هایی وجود دارد که شبیه دانه‌های برف هستند و آنها را از هر لحاظ جذاب کرده است .
این کریستال‌ها هنگام ترکیب شدن با نور پردازی‌های غار همانند الماس هایی رنگین نمایان می‌شود که زیبایی اش را چند برابر خواهد کرد .

چه کسی این غار را کشف کرد ؟
در سال ۱۸۳۶ هنگامی یک شکارچی فرانسوی در حال تعقیب شکارش بود، ناگهان به طور تصادفی با این غار مواجه می‌شود. او از این که با چنین پدیده ای روبه رو شده بود شگفت زده بود و بعد از گذشت مدت کوتاهی از کشف، این غار به سرعت شناخته شد و اکنون جزء محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در فرانسه است .

فرایندهای زمین شناسی در غار سینت مارسل داردش
حتما دوست دارید بدانید چطور ممکن است این آب‌ها چنین رنگ‌های وهم آوری داشته باشند. داستان شکل گیری این غار به میلیون‌ها سال قبل باز می‌گردد. البته قبل از این که نحوه رنگ آمیزی آب‌ها را بگوییم بهتر است بدانیم اصلا چگونه این آب‌ها بر روی مسیری پله کانی جریان دارند .
به تمام سنگ‌هایی که بعد از تشکیل فضای غار بر اثر چکیدن آب‌های فرورُو به‌وجود می‌آید “غارسنگ” speleothem غارنَهِشته یا سازندهای غار می‌گویند . زمانی که آب از شکاف‌ها به درون غارها می‌رسد برخی ترکیبات حاضر در دیواره‌های غار نظیر کلسیت، آراگونیت یا گچ در این آب حل می‌شود و سپس هنگامی که این محلول به محوطه‌های پر از هوای غارها رسید دی‌اکسید کربن آب تخلیه شده و این امر باعث تبخیر ترکیبات یادشده از آب می‌شود. با گذر زمان، که ممکن است ده‌ها هزار سال به‌درازا بکشد، رسوب کردن آرام آرام این مواد تبخیری بر روی سطوح غار تشکیل غارسنگ‌ها را می‌دهد. سرعت تشکیل غارسنگ‌ها بستگی به میزان دی‌اکسید کربن موجود در محلول، دما و دیگر عوامل دارد .
غارسنگ‌ها معمولاً در غارهای سنگ آهکی و غارهای تشکیل‌شده از صخره‌های دولومیتی انحلال‌پذیر پدید می‌آیند. غاری که در آن رطوبت وجود دارد و غارسنگ‌ها در آن رشد می‌کنند غار زنده یا غار فعال و غاری که در آن رطوبت وجود ندارد و غارسنگ‌ها در آن رشد نمی‌کنند غار مرده یا غار خشک نامیده می‌شود. چکنده (استالاکتیت) و چکیده (استالاگمیت) معروف‌ترین غارسنگ‌ها هستند .
هنگامی که آب وارد لایه‌های زمین می‌شود، ممکن است در حین حل کردن آهک به رگه‌هایی از فلزات و مواد معدنی دیگر برخورد کند و مقداری از آنها را حل کرده و با خود به فضای درون غارها ببرد و در زمان شکل گرفتن تشکیلات آهکی این رنگ در آن تأثیر بگذارد. دلیل رنگی بودن چشمه‌های غار این به دلیل حل شدن همین مواد معدنی در آب است. رنگ سفید شیری ،رنگ خالص تشکیلات آهکی است؛ و دیگر رنگها در نتیجه املاح موجود در کربنات کلسیم است. البته مواقعی هم پیش می آید یک بخشی از تزئینات آهکی به چند رنگ دیده می‌شوند که این عوامل بودن چند نوع مواد مختلف را در درون لایه‌های زمین نشان می‌دهد. این مواد و املاح باعث ایجاد رنگ‌های زیر می‌شوند: گوگرد : زرد | آهن : سیاه | مس : سبز زنگاری | گل رس : قرمز | زغال‌سنگ : سیاه | جیوه : نارنجی مایل به قرمز
دسترسی و اطلاعات تکمیلی
بلیط بازدید از این غار شگفت انگیز برای بزرگسالان ۱۰ دلار و برای کودکان ۷ دلار خواهد بود. البته اگر به صورت گروهی برای خرید بلیط اقدام نمایید قیمت‌ها کم‌تر خواهد شد.
آدرس: فرانسه، جاده دز گرجز۰۷۷۰۰، غار سن مارسل دارداش
Address: Route des Gorges , 07700 Saint-Marcel-d’Ardeche , France

نویسنده: الهه افهامی
منبع :http://karnaval.ir/
غار سینت مارسل داردش 2
غار سینت مارسل داردش 2
غار سینت مارسل داردش 2
غار سینت مارسل داردش 2

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]