کوچکترین قهوه خانه ایران

کوچکترین قهوه خانه ایران

کوچک‌ترین قهوه خانه ایران» جایی در دل بازار بزرگ تهران، کنار مسجد حاج عبدالله قرار گرفته است. متراژ این قهوه خانه به دو متر هم نمی‌رسد. اما وسعت دل صاحب آن به وسعت دریاست. «قهوه خانه حاج علی درویش» بیش از ۹۰ سال می‌شود که از میهمانانش با چای منحصر به فردش پذیرایی می‌کند. البته این قهوه خانه از همان روز اول به این اندازه نبود و در زمان شکل گیری اش مانند قهوه‌های قدیم جای نشستن هم داشت؛ اما ۴۵ سالی است که به همین شکل یک و نیم متر مربعی در آمده باقی مانده است.
صاحب کوچک‌ترین قهوه خانه ایران یکی از مهمترین علت‌های داشتن مشتری زیاد را به دلیل نوع طبخ چای شان می‌داند که با همه جا فرق می‌کند: «در حال حاضر مشتری هایی که داریم بیشتر به دلیل طعم متفاوت چای مان می‌آیند. چون نوع طبخ آن فرق می‌کند. من برای درست کردن چایِ خوب تحقیق‌های زیادی کردم. حتی به ترکیه رفتم تا ببینم می‌گویند چای آنجا خوب است چطور درست می‌کنند؟ اما متوجه شدم خودمان، چای بهتر درست می‌کنیم. اروپایی‌ها چای را کیسه ای مصرف می‌کنند، در انگلستان چای را در قوری می‌ریزند و یک حوله روی آن می‌اندازند. کشورهای حاشیه خلیج فارس چای را می‌جوشانند؛ اما در ایران دم می‌کنیم و برای همین چای بهتری از آب در می‌آید. در چنین شرایطی من از پدرم یاد گرفتم چای را طوری دم کنم که طعم خاصی می‌گیرد. هر کس به اینجا می‌آید و چای من را می‌خورد متوجه تفاوت آن می‌شود. توریست‌ها هم به این دلیل که چای دمی نخورده اند چای به سبک ایرانی را خیلی دوست دارند و طرفدارش هستند. من دفتری دارم که توریست‌ها به اینجا می‌آیند می‌گویم نظرشان را درباره ایران و طعم چای هایم بگویند. شاید برایتان جالب باشد که بگویم این چای که در بازار درست می‌کنم طعمش با چای که درخانه درست می‌کنم فرق می‌کند و در اینجا طعم چای هایم خیلی بهتر است. همیشه سعی کرده ام اما نمی‌دانم چرا به خوبی طعم بازار نمی‌شود.»
نکته جالبی که حتما توجه شما را به خود جلب خواهد کرد لیست قیمت چای هایش است که با همه جا متفاوت است. او در لیست قیمت‌ها نوشته است: «مشتری گرامی چای برای شما ۲هزار تومان، برای بعضی‌ها ۱۵۰۰ تومان، برای بعضی‌ها هزار تومان، برای بعضی‌ها ۵۰۰ تومان، برای بعضی‌ها ۲۰۰ تومان، برای بعضی‌ها ۱۰۰ تومان. کیفیت ربطی با توان مالی افراد ندارد. کیفیت و اندازه چای یکسان است.» از او درباره این سبک متفاوت لیست قیمت‌ها سوال می‌کنیم می‌گوید: «منویی که در اینجا می‌بیند از ۲ هزار تومان شروع و به ۱۰۰ تومان ختم می‌شود. من مشتری هایی دارم که چای ام را با همان کیفیت ۲هزار تومان اما به مبلغ ۱۰۰ تومان به آنها می‌دهم. حتی از بعضی مشتری هایم پول نمی‌گیرم. من براساس شناختی که از آنها پیدا کرده ام این کار را می‌کنم.»

کوچکترین قهوه خانه ایران
کوچکترین قهوه خانه ایران
کوچکترین قهوه خانه ایران
کوچکترین قهوه خانه ایران

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]