شهری پنهان در یونان

شهری پنهان در یونان

مونمواسیا یک جزیره‌ی باستانی در یونان است و شهر کوچکی در آن قرار دارد که از سمت خشکی اصلی دیده نمی‌شود. قدمت این شهر به قرن ۶ برمی‌گردد و بعضی از ساختمان‌های آن مربوط به قرون وسطی بوده که امروزه مرمت شده است.
مونمواسیا یک جزیره‌ی صخره‌ای، مانند جبل‌الطارق است که در سواحل شرقی پلوپونز یونان واقع شده است و توسط گذرگاهی کوتاه به خشکی راه پیدا می‌کند. این جزیره ۳۰۰ متر عرض و یک کیلومتر طول دارد و صدها متر از سطح دریا بالاتر است. در دامنه‌ی این فلات و قسمتی که به سمت دریا بوده و از سمت خشکی دیده نمی‌شود و پنهان است، شهری کوچک قرار گرفته است. این شهر که اطراف آن به زیبایی دیوارکشی شده است، زیر سایه‌ی صخره‌های بسیار بزرگی قرار گرفته که در واقع موزه‌ی زنده‌ی تاریخ روم شرقی، امپراطوری عثمانی و تاریخ ونیز است که به قرن ۱۳ برمی‌گردد.
اسم مونمواسیا از دو کلمه‌ی یونانی گرفته شده است: مون (mone) و امواسیا (emvasia) که به معنی «ورودی واحد» است و به گذرگاه باریک که تنها راه ورود به شهر است، اشاره دارد. در ابتدا سکونت در جزیره در بالای فلات که امروزه «شهر بالایی» نامیده می‌شود، قرار داشت. به تدریج مردم در پایین تپه به صورت پراکنده مستقر شدند و به لطف موقعیت منحصر به فرد دفاعی آن، به یک شهر قدرتمند تبدیل شد. در دوران کاهش قدرت امپراطوری روم شرقی، مونمواسیا به شهری مهم تبدیل شد. این شهر یکی از مراکز بزرگ تجاری دنیای بیزانس و یک بندر مهم تجاری با جمعیت ۴۰۰۰۰ نفر شد. در قرن ۱۸ مونمواسیا رو به زوال رفت تا این که در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط گردشگران دوباره کشف شد.
شهری پنهان در یونان
شهری پنهان در یونان
شهری پنهان در یونان
شهری پنهان در یونان
شهری پنهان در یونان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]