آشنایی با معبد آمون

آشنایی با معبد آمون

معبد آمون با نام دیگر معبد سپیده دم نیز معروف می‎باشد که یکی از مناطق مسحور کننده در شهر بانکوک به شمار می‎رود. این معبد دارای حیاطی بزرگ و با برجهای مرتفع به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری و مکانهای دیدنی شهر بانکوک می‎باشد. این معبد با نام سپیده دم نیز معروف است از این رو که نخستین جایی در تانبور است که نور سپیده دم به آن می‎تابد. مجسمه بودای زمردی قبل از انتقال به کاخ بزرگ، در این مکان واقع شده بود. معبد آمون حتی بعد از انتقال مجسمه بودای زمردی نیز احترام و جذابیت خود را همچنان حفظ نموده است.
این معبد در غرب رودخانه بانکوک واقع و چهار برج در اطراف آن ساخته شده که با پله به ساختمان اصلی منتهی می‎شوند. این ساختمان با سیمان، گچ و آجر بنا شده و در داخل آن، هزاران ظرف چینی رنگارنگ در کنار سوله‌های سبز رنگ، نمای برج مرکزی را شکل داده اند که یادآور خدای ایندرا در اِراوات می‎باشند. معبد آمون با سبک معماری خمری، در چشم‌انداز رودخانه چائو فریا، همانند دژ نظامی باستانی برافراشته شده که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می‎کند. موزائیک کاری‌های ظریف این بنا در نمایی نزدیک‌تر، دال بر تسلط برمه‌ای‌ها بر پایتخت تایلند در قرن 18میلادی می‎باشد. وات آرون معبدی بودایی که در کرانه غربی چائو فریا تاسیس شده و برج رفیع مرکزی و چهار برج اقماری دیگر در کنار آن، مهمترین خصیصه ظاهری این بنا می‎باشند. ارتفاع برج مرکزی، بنا به منابع مختلف، بین ۶۶ تا ۸۶ متر می‎باشد. در اطراف پایه برج‌ها مجسمه‌هایی از سربازان باستانی چینی و حیوانات گوناگون قرار دارند. روی تراس دوم، چهار مجسمه از سوار بر اِراوان، ایندرا، خدای هندی و فیل اسطوره‌ای قرار دارد.
در کنار ساحل نیز 6 عمارت به سبک معماری چینی و با سنگ گرانیت ساخته شده که در آن پل‌هایی برای پیاده نمودن قایق‌سواران تعبیه شده است. مجسمه دو دیو به عنوان نگهبانان معبد در جلوی آن قرار گرفته و در نزدیکی برج‌ها در تالار انتصاب میزبان تصویر نیرامیتر بودا است که تاریخ نگاران حدس می‎زنند این تصویر توسط رامای دوم خلق شده باشد.
آشنایی با معبد آمون
آشنایی با معبد آمون
آشنایی با معبد آمون
آشنایی با معبد آمون

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]