بهشتی بی مانند در دل بینالود

بهشتی بی مانند در دل بینالود

بوژان روستای زیبا با آب وهوایی خوش ودل انگیز، دیدنی هایی چشم نواز در بخش مرکزی نیشابور با مختصات جغرافیایی 58 درجه و58 دقیقه طول شرقی و 36 درجه و14 دقیقه عرض شمالی ، در 15 کیلومتری شمال شرقی نیشابور و 115 کیلومتری مشهد است.بوژان در کوه پایه‌های جنوبی بینالود و در بلندی 1600 متر از سطح دریا در دل دره ای زیبا در کنار رودی خروشان قرار گرفته است.
بوژ به معانی گوناگونی آمده است . دهخدا و معین بوژ را گرداب یا سیلاب سهمگین با تب سنگین بدن معنی کرده اند . در جایی دیگر بوژ به معنی شکوفه آمده است . اهالی بوژان به غنچه‌ی گل بوژ می‌گویند . از معانی واژه بوژ تا حدودی به نام گذاری این روستا به بوژان می‌توان پی برد. ازترکیب پسوند "ان " با بوژ می‌توان بوژان را به مکان سیلاب‌های سهمگین یا محل پر از شکوفه و غنچه معنی نمود.
ارتفاعات بلند مانند قله‌های شیرباد ( بلندای حدود 3300 متر ) گود زرد (هم تراز شیر باد ) کان مس (3000 متر) وقله‌ی سرچشمه‌ی مرغزار دره با بیش 3100 متربلندی شمال بوژان را دربر گرفته و سبب هدیه آب و هوای ناز و خوش به این مکان شده است . از این بلندی‌ها نهر‌های فراوان سرچشمه می‌گیرند که پس به هم آمیختن رود ی به وجود می‌آید که شاه رگ اصلی روستا به حساب می‌آید.
ارتفاعات بلند ، باغ‌های سر سبز ، کناره‌های زیبا ی رود خانه ، آبشار‌های زیاد ، بافت مسکونی پلکانی روستای بوژان را به یکی مراکز گردشگری شهرستان نیشابور تبدیل کرده است.
باغ‌های میوه پیرامون روستا در فصل‌های مختلف چشم انداز رویایی و رنگارنگی پدید می‌آورد و دوستداران طبیعت را شگفت زده و شادمان می‌کند.
آبشار‌های کوچک و بزرگ زیبا درمسیر رود خانه‌ی بوژان وجود دارد که چشمان هر بیننده ای را می‌نوازد و طراوت وجلوه‌ی بی مانند و پر شکوهی در یاد بیننده به یادمان می‌گذارد.

منبع:http://3teegh.persianblog.ir/
بهشتی بی مانند در دل بینالود
بهشتی بی مانند در دل بینالود
بهشتی بی مانند در دل بینالود
بهشتی بی مانند در دل بینالود
بهشتی بی مانند در دل بینالود

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]