نیایشگاه پیر نارسته

نیایشگاه پیر نارسته

نیایشگاه پیر نارسته PirNaarasta"" که در گویش دری ِ زرتشتی،" نورسته" گویند، در 31 کیلومتری شرق یزد و پشت کوه دربید واقع شده است .
روایت است که کتایون، همسر یزدگرد، به سبب علاقه‌ای که به پسر کوچک‌تر خود، اردشیر داشته با هم به سمت شرق یزد گریختند. اردشیر پس از جدا شدن از مادر، به شرق و به سوی کوه و دشت گریخت و سرانجام در کوهی که هم‌اکنون نارستانه نامیده می‌شود، پنهان شد.
بنا بر باوری این جایگاه، پناهگاهی بوده است برای شاهزاده ساسانی، اردشیر پسر یزدگرد که در هنگام فرار از دست دشمنان، چون آنان را نزدیک در می‌یابد، در این جایگاه بدرگاه خداوند روی آورده و درهمانجا از دیدگان پنهان می‌شود و سالها بعد، هنگامیکه مرد شکارچی در تعقیب آهویی بدین جا می‌رسد آنجا را با صفا دریافته، آبی خورده و استراحت می‌کند.
در خواب نوایی به وی می‌رسد و خود را شاهزاده اردشیر معرفی می‌کند و می‌گوید چنانچه در این جایگاه زیارتگاهی بسازد، حاجات مردم بر آورده خواهد شد و آن مرد نیز چنان می‌کند .
بنا بر باوری دیگر، درختی چنار و کهن سال که در کناره این جایگاه است روزی به دست حاکم یزد مشیرالملک، بریده می‌شود که موجب نابینا شدن او شده که پس از زیارت و اهدای هدایا بدین جایگاه نجات پیدا می‌کند .
زرتشتیان در چنین روزی بدین جایگاه رفته، دست به نیایش زده و درود خود را به روح پاک جان باختگان راه میهن و انسانیت می‌فرستند .
این نیایشگاه درون دره ای قرار دارد که ازسه طرف درحصار کوه است و در کنار آن چشمه آب و درخت " موردی" وجود دارد.
نیایشگاه پیر نارسته
نیایشگاه پیر نارسته
نیایشگاه پیر نارسته

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]