شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس می‌باشد که آثاری از دوران هخامنشی در آن یافت شده است.بافت خانه‌های روستا به علت قرار گرفتن در شیب، پلکانی میباشد.
وقتی از شیراز به سمت مرودشت حرکت کنید نرسیده به ورودی مرودشت(پل خان) یک راه فرعی به سمت چپ وجود دارد که مسیر اصفهان و اقلید و کامفیروز و درودزن و دشتک را از مسیر مرودشت جدا می‌کند. وقتی وارد این جاده‌ی انحرافی بشوید(این جاده مسیر کمربندی مرودشت است) از اولین فرعی سمت راست که ادامه مسیر بدهید از مسیر اصفهان خارج و وارد مسیر اقلید، کامفیروز، درودزن و دشتک خواهید شد.در این مسیر اول پتروشیمی مرودشت، بعد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات فارس و بعداز آن چند روستا را پشت سر میگذارید که مهمترینش روستایی هست به نام کوشکک. این روستا مرکز بخش درودزن است که دشتک هم در این بخش واقع شده است. از کوشکک که خارج شوید بعد از حدود ۲۰ دقیقه حرکت با ماشین به سد درودزن خواهید رسید. بعد از عبور از رودخانه‌ی کر به روستای درودزن و بعد از آن به دو راهی کامفیروز خواهید رسید.
از اینجا باید مسیر مستقیم را ادامه بدهید. بعد از این اولین فرعی به سمت راست، مسیر شما را از جاده اقلید جدا میکند. این همان دو راهیست که وقتی وارد آن شدید جاده‌ی دشتک و کوههای صخره ای آن را مشاهده می‌کنید.بر سر همین دوراهی تعدادی درخت ، چشمه و جوی آبی وجود دارد و همچنین یک قبرستان.در اعتقادات مردم آن منطقه این مکان قدمگاه علی(ع) است و به همین خاطر به قدمگاه معروف شده است.از این دوراهی که گذر کردید پس از طی مسیر کوتاهی به دو راهی قصر خلیل میرسید. قصر خلیل نام روستایی است که در سمت راست این جاده واقع شده و دو راهی از سمت راست فرعی شما را به این روستا می‌رساند و مسیر مستقیم نهایتا به دشتک خواهد رسید.بعد از دو راهی قصر خلیل پس از طی مسیر کوتاهی به روستای حصار می‌رسید. روستای حصار به لحاظ فرهنگی و زبانی و گویشی تفاوتی با دشتک ندارد. علت این امر اینست که این روستا به نوعی فرزند دشتک به حساب میآد. مردم آن اصالتا دشتکی اند و بنا بر ضرورتهای کاری و شغلی به حصار مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده اند.

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه
شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]