موزه آستان مقدس

موزه آستان مقدس

موزه آستانه مقدسه یکى از قدیمى‌ترین موزه‌‌های کشور به شمار می‌رود که در آبان ماه سال ۱۳۱۴ شمسى در محوطه داخلى حرم مطهر و محل فعلى مسجد شهید مطهرى تأسیس شد. فعالیت این موزه تا حدود دى ماه سال ۱۳۵۳ ادامه یافت و از آن تاریخ تا سال ۱۳۶۱ به دلایل متعدد (از جمله لزوم گسترش فضاى جانبى موزه و احداث ساختمان فعلى) فعالیت موزه متوقف شد.
ساختمان کنونى موزه که در میدان آستانه واقع است. بعد از پیروزى انقلاب اسلامى در فروردین ماه سال ۱۳۶۱ احداث شد که ابتدا با مساحتى حدود ۵۰۰ متر مربع فعالیت داشت ولى در سال ۱۳۷۱ در زمان تولیت آیت الله مسعودى خمینی زیرزمین موزه راه اندازى شد که مجموعاً ساخت آن به یک هزار متر مربع افزایش یافت.
مجموعه آثار موزه شامل بخش هاى متنوعى از جمله بخش قرآن هاى خطى از قرن دوم تا دوره معاصر، مسکوکات ادوار اسلامى و پیش از اسلام، تابلوهاى نقاشى و شمایل مینیاتورى، آثار چوبى خاتم کارى، آثار چوبى منبت کارى، ظروف سفالینه متعلق به هزاره اول و دوم قبل از میلاد مسیح و ادوار اسلامى، ظروف چینى و شیشه اى و …، کاشى هاى زرین فام با طرح‌‌ها و نقوش و کتیبه هاى زیبا مربوط به قرون ششم تا هشتم هجرى قمرى، آثار حجارى و سنگ هاى تزئینى، لوازم فلزى با تزئینات قلمزنى، قالیچه هاى دستباف ابریشمى دوره صفوى و قاجار و پارچه هاى دستباف است.
موزه آستان مقدس
موزه آستان مقدس
موزه آستان مقدس
موزه آستان مقدس
موزه آستان مقدس

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]