اصلی‌ترین جاذبه سیدنی

اصلی‌ترین جاذبه سیدنی

هاربر بریج یا پل بندرگاه سیدنی در رده پل‌های فلزی قرار دارد و از قطعات عظیم فولاد ساخته شده و با ۴۹ متر عرض به عنوان پنجمین پل قوسی جهان شناخته می‌شود. همین ویژگی قوسی بودن سبب شده است که ساکنان سیدنی نام «پل چوب رختی» به آن بدهند. ساخت پل از سال ۱۹۲۳ بر روی بندرگاه سیدنی آغاز شد. این پل قرار بود حومه شمال سیدنی را به منطقه تجاری مرکز شهر متصل نماید. هر دو در بندرگاه سیدنی قرار دارند.
در ابتدا در سال ۱۹۱۶ دکتر جان بردفیلد طرح جامعی برای ساخت پل مطرح کرد. اما به دلیل وقوع جنگ جهانی اول، ساخت پل به تعویق افتاد. بنابراین از سال ۱۹۲۳ مراحل عملی ساخت پل توسط دکتر جان بردفیلد و یک شرکت بریتانیایی آغاز شد و بعد از حدود ۱۰ سال یعنی در ۱۹ مارس ۱۹۳۲ با حضور وزیر وقت (ژاک لانک)، شهردار سیدنی و دیگر مسئولان محلی این پل افتتاح شد و به و بهره برداری رسید. قبل از افتتاح پل، برای تست استحکام پل، ۹۶ لوکوموتیو را بر روی آن قرار دادند و پس از اطمینان از استحکام پل، آن را افتتاح نمودند. تا سال ۱۹۶۷ این پل بلندترین سازه شهر سیدنی بود. پس از مدتی سازندگان آن، دریافتند که پل باویون که در ۱۵ نوامبر ۱۹۳۱ در ایالات متحده آمریکا افتتاح شده است، ۷۰۰ میلی متر طولانی‌تر از پل بندرگاه سیدنی است. این حقیقتی بود که به طور کلی کسی از آن خبر نداشت. ۵۰ سال بود که میلیون‌ها کودک استرالیایی در مدارس سیدنی آموخته بودند که پل بندرگاه سیدنی طولانی‌ترین پل قوسی شکل جهان است.
این خط ارتباطی با طول هزار و ۱۴۹ متر با عرض ۴۹ متر نقش حیاتی و مهمی را در سیستم حمل و نقل کشور ایفا می‌کرد و روزانه بیش از ۲۰۰ هزار اتومبیل روی این پل تردد می‌کردند. حداکثر ارتفاع پل اسکله سیدنی ۱۳۴ متر، فاصله سطح تا سطح آب دقیقا ۴۹ متر و طول دهانه قوس اصلی آن ۵۰۳ متر می‌باشد
ساخت پل بندرگاه سیدنی همزمان با ساخت راه آهن زیرزمینی سیدنی اتفاق افتاد. از این جهت پل، دو خط ریلی برای عبور قطار دارد که هر دو به ایستگاه راه آهن وینیارد متصل می‌شوند. دوسوی پل به گذرگاه عابر پیاده و دوچرخه و بقیه سطح پل به شش خط برای عبور خودرو اختصاص یافته است. به منظور جلوگیری از پوسیدگی ، پل سیدنی هرچند سال یکبار به طور کامل رنگ آمیزی می‌شود که کاری سخت و طولانی است. برای رنگ آمیزی پل به ۲۷۲۰۰۰ لیتر رنگ نیاز است.
برای رسیدن به این شاهکار مهندسی و معماری مسیرهای زیادی وجود دارد اما یکی از محبوب‌ترین آنها BridgeClimb است که فرصتی برای صعود به بالای پل را به افراد می‌‌دهد. از سال ۱۹۹۸ این امکان برای گردشگران فراهم شده است و هزینه آن بسته به زمان صعود متغیر است. بنابراین اگر در سلامت کامل هستید و از ارتفاع هراسی ندارید حتما BridgeClimb را تجربه کنید. برای رسیدن به بالاترین نقطه باید ۱۳۳۲ پله را طی کنید و در ازای بازدید و صعود از این پل به شما یک مدرک صعود از پل و کلاهی با آرم bridge climb نیز اهدا خواهد شد.
گردشگران برای پیاده روی بر روی پل باید بلیط تهیه نمایند که قیمت بلیط بسته با زمان استفاده (طلوع آفتاب، روز، غروب آفتاب و شب) متفاوت است. بر این اساس، گرانترین قیمت مربوط به طلوع آفتاب و ارزانترین آن برای شب است. پل بندری سیدنی به همراه سالن اپرای سیدنی که در سوی دیگر بندرگاه قرار گرفته است دو تصویر نمادین شهر سیدنی می‌باشند که قطب گردشگری این شهر به حساب می‌آیند.
اصلی‌ترین جاذبه سیدنی
اصلی‌ترین جاذبه سیدنی
اصلی‌ترین جاذبه سیدنی
اصلی‌ترین جاذبه سیدنی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]