باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی در 10 کیلومتری شمال بندر باتومی در منطقه ای به نام دماغه سبز واقع شده و 111 هکتار وسعت دارد. گیاه شناس روس آندری نیکلاویچ کراسنوف آن را در 1880 بنیان گذاشت ولی گشایش رسمی آن در 1912 است. 5000گونه‌ی گیاهی دارد که 1200 گونه‌ی آن رز است. اداره‌ی آن اینک با آکادمی علوم گرجستان است و هزاران گونه‌ی گیاهی در هر گوشه‌ی این باغ پرورش داده می‌شود، از نخل‌های جزایر قناری گرفته تا درخت‌های گیلاس ژاپنی.
در حال حاضر این باغ دارای نه قسمت گلکاری شده است و در آن نمونه‌هایی از گل‌های مناطق هیمالیا، غرب آسیا، نیوزلند، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی، مکزیک، استرالیا و مدیترانه به چشم می‌خورد.گونه‌های گیاهی کشور‌های مختلف در کنار یکدیگر در این باغ که همچون بهشتی از گلها و درختان سر به فلک کشیده می‌باشد ، روییده اند و این به خوبی بیانگر معتدل بودن آب و هوا ، حاصلخیزی و مقدار بارندگی زیاد در این شهر ساحلی برای توریست‌های تور گرجستان می‌باشد.
این باغ به سه پارک تقسیم شده: پارک بالایی، پارک پایینی و پارک ساحلی. نکته جالب اینجاست که باغ گیاه‌شناسی باتومی تنها باغ گیاه‌شناسی است که دارای کلکسیون است. این کلکسیون شامل گونه‌هایی از میوه‌های کمیاب و در حال انقراض گرجستان است که پرورش آنها بسیار ارزشمند است و به همین خاطر جزو جاذبه‌های گردشگری شهر باتومی قرار گرفته است.باغ گیاه‌شناسی باتومی تعطیلی ندارد! در هر فصلی از سال و در هر زمانی از روز که به این باغ در باتومی سر بزنید می‌توانید شاهد منظره‌ی بی‌نظیری از گل‌ها و شکوفه‌های رنگارنگ باشید.
هیچ کشور دنیا تنوع گیاهی و جانوری گرجستان را ندارد.مرداب‌های نیمه حاره ای ، مناطق نیمه بیابانی ، مناطق آلپاین و قله‌های پوشیده شده با برف در باغ گیاه شناسی به فاصله صد کیلومتری از هم دیده می‌شوند. در گرجستان 14 محوطه طبیعی حفاظت شده ، 8 پارک ملی ( برای مثال پارک ملی بورجومی ، خاراگاولی که بزرگترین پارک اروپا بوده و عضو شبکه پارک‌های پن می‌باشد. ) ، 12 محوطه طبیعی حفاظت شده با مدیریت ، 14 بنای طبیعی و 2 باغ حفاظت شده وجود دارد.
باغ گیاه شناسی باتومی
باغ گیاه شناسی باتومی
باغ گیاه شناسی باتومی
باغ گیاه شناسی باتومی

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]