جنگل راش کجاست؟

جنگل راش کجاست؟

برای سفر به جنگل‌های بکر سوادکوه از جاده‌های جنگلی و کم‌نظیر منطقه عبور و میان درختان بلندقامت و متراکم راش پیاده‌روی دلپذیری را تجربه کنید. البته، می‌توانید با قدم زدن در طبیعت دلگشای این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه‌سرایی پرندگان خوش‌آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی بسپارید.
بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار می‌باشد.
جنگل راش در روستای سنگده، دامنه جنگلی قله خرونرو از توابع سوادکوه است. می‌توان با قدم زدن در طبیعت این ناحیه، تنفس در هوای لطیف جنگل و شنیدن نغمه سرایی پرندگان خوش آواز، خستگی ناشی از کار و فعالیت‌های زندگی روزمره را به فراموشی سپارد.
چوب راش که در جنگل‌های ایران فراوان یافت می‌شود را در موارد مختلف ازجمله برای ساختمان، منازل روستایی و ساخت بسیار امور استفاده می‌کنند
پوشش گیاهی جنگل‌ها در اثر تبخیر و تعرق در یک محیط موجب تعدیل آب‌وهوا و ایجاد باران می‌شود. البته که تقریباً 3 درصد باران‌های کره زمین را جنگل‌ها ایجاد می‌کنند. از دیگر ویژگی‌های یک جنگل زیبا جلوگیری از سروصدای زیاد است.
درخت راش در جلگه تقریباً نایاب است اما در جنگل راش و در بلندی‌های کوهستان‌ها فراوان است در گیلان و مازندران در ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا جنگل‌های خالص آن یافت می‌شود. راش درختی است سایه‌پسند و ازاین‌رو دارای شاخ و برگ فراوان است.
نهال جوان آن از سرمای شدید زود آسیب می‌بیند و به‌ویژه سرمای بهاره، برگ‌های آن را نابود می‌سازد، گرمای زیاد نیز برای آن زیان‌بخش است. در نقاط سرد خوب رشد نمی‌کند ولی در جاهای گرم تا اندازه‌ای بهتر جست می‌دهد. درخت راش دارای ریشه‌های سطحی است و برای جنگل‌های خاک‌های کم ضخامت و آهکی مناسب است.
در جنگل‌های انبوه از شصت تا هشتاد سالگی ولی در فضای باز از 40 تا 50 سالگی بار می‌دهد. در خاک‌های خوب هر 5 یا 6 سال یک‌بار و در آب‌وهوای ناسازگار هر 15 سال یک‌بار میوه فراوان می‌دهد. میوه‌اش 5 تا 7 درصد روغن دارد. ارتفاع آن خیلی زیاد می‌شود و به 35 متر و قطرش به یک متر و نیم می‌رسد.
عمر درخت‌های راش 200 تا 250 سال است. چوب آن برای ساختن در و پنجره و تراورس راه‌آهن و میز و صندلی و مبل و صندوق و غیره بکار می‌رود و مصرف آن بیش از دیگر چوب‌ها است. از سلولز آن پارچه‌های ابریشمی لطیف و خوب تهیه می‌شود.
جنگل راش کجاست؟
جنگل راش کجاست؟
جنگل راش کجاست؟
جنگل راش کجاست؟

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]