گردشگری دریایی همکاری جدید ایران و روسیه

گردشگری دریایی همکاری جدید ایران و روسیه

به گزارش روابط عمومی مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA) به نقل از « ایرنا»، اولگ سافونوف رییس آژانس فدرال گردشگری روسیه در نشستی با نمایندگان شرکت‌های گردشگری ایرانی اعلام کرد: ما توان بالقوه زیادی را برای توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران می‌بینیم و قصد داریم برنامه‌ها و طرح‌های مشترک از جمله توسعه گردشگری دریایی در خزر را اجرا کنیم.
سافونوف تصریح کرد، آژانس فدرال گردشگری روسیه قصد دارد میزان سفر گردشگران روسی به ایران را افزایش دهد.
وی یکی از تدابیر اصلی برای رسیدن به این هدف را توسعه برنامه‌های پروازی و افتتاح پرواز چارتری بین ایران و قازان در جمهوری تاتارستان برشمرد.
به گفته سافونوف، بر پایه تاکیدهای نمایندگان شرکت‌های گردشگری ایرانی، تقاضای سفر به روسیه نیز افزایش می‌یابد.
در زمان حاضر برای فصل پاییز در تمامی روزهای هفته جز دوشنبه و جمعه پروازهایی از مسکو به مقصد تهران انجام می‌شود که این پروازها در مسیر بالعکس نیز هر روز هفته جز شنبه برقرار است. از سوی دیگر در جریان سفر اخیر خانم والنتینا ماتویینکو رئیس شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنا – علیا) به تهران که با حسن روحانی رئیس جمهوری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و محمدجواد ظریف مذاکره کرد، موضوع لغو نظام روادید بین دو کشور نیز یکی از مسائل مطرح اعلام شد.
ابراهیم رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران نیز 28 آبان ماه با بیان اینکه در حال برنامه ریزی برای لغو روادید با روسیه هستیم، افزود که این اقدام نشان می‌دهد در طول تاریخ و پیش از انقلاب نیز چنین روابط گسترده ای بین دو کشور حاکم نبوده است. وی در حاشیه نشست «روز روسیه» در نمایشگاه بین المللی هوایی ایران در جزیره کیش گفت: بالاترین تردد بین دو کشور در سال‌های اخیر ثبت شده است و از آغاز کار دولت یازدهم تاکنون رئیسان جمهوری دو کشور هشت بار با یکدیگر دیدار کرده اند و نشست دیگری نیز در آینده خواهند داشت.
رحیم پور همچنین روابط اقتصادی دو کشور را خوب ارزیابی کرد و افزود که برای گسترش هر چه بیشتر همکاری ها، راههای دیگری از جمله لغو روادید برای گروههای گردشگری را در نظر داریم و در حال برنامه ریزی برای انجام آن هستیم.
آژانس فدرال گردشگری روسیه نیز چهارم آبان ماه با صدور یک بیانیه اعلام کرده بود که بررسی موضوع لغو روادید گردشگری گروهی با ایران در دستور کار روابط دو جانبه است.
در ادامه بیانیه، همچنین به نتایج مذاکرات سافونوف رئیس آژانس فدرال گردشگری روسیه با سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو اشاره شده که دو طرف بر افزایش همکاری‌ها در این عرصه تاکید کردند. سافونوف در این مذاکرات، خواستار گشایش دفتر نمایندگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران در مسکو شد. وی تاکید کرد که ایران می‌تواند سالانه بخش قابل توجهی از نزدیک به 10 میلیون گردشگر فرهنگی روس را جذب کند. مقام روسی همچنین اظهار کرد که آشنایی با ایران، تاریخ و فرهنگ غنی، فرصت خرید فرش ایرانی و سایر صنایع دستی می‌تواند هدفی مهم برای گردشگران فرهنگی روسیه باشد.
وی ضروری‌ترین گام را که باید از جانب تهران برداشته شود، گشایش دفتر «ویزیت ایران» در مسکو از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین فعالیت گسترده شرکت‌های ایرانی مرتبط در فضای مجازی، رسانه ای و تلویزیون روسیه اعلام کرد. ماه فوریه (بهمن ماه سال گذشته) دفتر «ویزیت روسیه» در تهران آغاز بکار کرد.
سافونوف همچنین پیشتر اعلام کرده بود که گردشگران ایرانی در جمع 20 کشور اول بازدیدکننده از روسیه قرار دارند.
رئیس سازمان فدرال گردشگری روسیه ادامه داد که تلاش می‌کند، نظام بدون روادید برای گردشگران گروهی ایرانی و هندی همانند وضعیت کنونی برای گردشگران چینی اعمال شود. وی در گفت وگو با شبکه خبری روسیه 24 اظهار کرد که این کشور در آینده نزدیک ممکن است با ایران و هند نظام بدون روادید برقرار کند و ساز و کار تبادل گردشگری گروهی در این زمینه تسهیل شود. وی گفت که با توجه به افزایش شمار علاقمندان ایرانی، سازمان فدرال گردشگری و سفارت روسیه در تهران از وزارت خارجه این کشور خواسته تا شمار کارمندان کنسولگری را در ایران افزایش دهد.
گردشگری دریایی همکاری جدید ایران و روسیه
گردشگری دریایی همکاری جدید ایران و روسیه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]