یادگارهای عجیب در ترکیه

یادگارهای عجیب در ترکیه

«بیله جیک» شهری ترکیه‌ای است که ساکنان آن پس از اینکه شهرشان در اثر اشغال یونان در سال‌های ۱۹۲۱تا ۱۹۲۲ میلادی با خاک یکسان شد، از آن مهاجرت کردند.
بیله جیکی‌ها پس از پایان اشغال و بازگشت به شهر ویران‌شده، بیله جیکی جدید در کنار شهر قدیمی ساختند و نام «یانیق لر»(شهر سوخته) را بر بیله جیک قدیم نهادند.
بیله جیک قدیم اکنون مناره‌هایی دارد که روزی بر مساجد شهر قد برافراشته و خودنمایی می‌‌کردند.
مناره‌های مساجد که نماد بیله جیک است، روزی بخشی از مساجد این شهر بود، اما با اشغال یونانی‌ها مساجد تخریب شد و بخش‌های چوبی آن سوخت و تنها مناره‌های سنگی باقی ماند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط اداره فرهنگ و گردشگری بیله جیک و اداره اوقاف شهر «بورسا»ی ترکیه اشغالگران یونان در زمان اشغال شهر ۵ مسجد را ویران کردند که شامل «عثمان غازی»، «اورخان غازی»، «آق قالدیرم»، «امیرلر» و «قره جه لر» بود.
این مناره‌ها به «مناره‌های غمگین» مشهور بوده و به عنوان نماد بیله جیک مرکز جذب گردشگران به منطقه است.
بنا بر این گزارش، مناره مسجد اورخان غازی که در سال‌های ۱۳۳۱ تا ۱۳۳۲ بنا شد، ۳۰ متر دارد و اشغالگران یونانی این مسجد تاریخی را به انبار اسلحه تبدیل کردند.
این مسجد پس از آزادسازی شهر بیله جیک بازسازی شد؛ اما از ۴ مسجد دیگر امروز مناره‌هایی باقی‌مانده که یادگار مساجدی است که روزی عبادتگاه مسلمانان بوده است.
اداره اوقاف بورسا در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ در عملیات پاکسازی و حفاظت از منطقه باستانی بیله جیک، مقادیر زیادی چوب و ابزار آلات چوبی یافت که در ساخت مساجد به کار رفته و در بمباران شهر، سوخته و از بین رفته بود.
در این عملیات بقایای گلوله‌هایی که در زمان اشغالگری یونان، ساکنان بیله جیک را از پا در آورده بود، نیز یافت شد.
یادگارهای عجیب در ترکیه
یادگارهای عجیب در ترکیه
یادگارهای عجیب در ترکیه
یادگارهای عجیب در ترکیه

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]