منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان

منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان

کی از معدود‌ترین غارهای جهان که در آن کریستال‌های آراگونیت موجود است غار «Ochtinská Aragonite» در جنوب اسلواکی است. نمونه‌های دیگری از این غار را می‌توان در برزیل، آرژانتین، مکزیک و ایالات متحده می‌باشد اما باید گفت زیبا‌ترین و خاص‌ترین نمونه از این قارها در اسلواکی واقع شده است.
آراگونیت به طور طبیعی ساختاری کریستالی از کلسیم کربنات است، همان ماده معدنی که بیشتر کلسیت‌های معمول موجود را تشکیل می‌دهد. کلسیت سفید بلوک‌های موج دار بزرگ را تشکیل می‌دهد، کریستال‌های آراگونیت ستونی یا الیاف هستند. برخلاف تمامی نمونه‌های موجود، آراگونیت‌های موجو در دراین قار به جای رشد معمولی و ستونی با شکلی سوزنی و پیچ خورده شبیه به یک دسته موی ژولیده رشد نموده است. این ساختار‌های بی نهایت ظریف و شکننده است و حتی ممکن است با کوچکترین لمسی بشکند.
این نوع از ساختار‌های کریستالی از نظر علمی «helictite» نام گرفته است که تا کنون هیچ دلیل و توجه علمی درباره نحوه چگونگی و ایجاد آنها به دست نیامده است. اما به نظر می‌رسد تنها دلیل ایجاد آنها بارش مواد معدنی (کلسیم کربنات) که به عنوان حلال در آب وجود داشته است و از سنگ‌های متخلخل بخش سقف غار به داخل چکه نموده است، تشکیل شده اند.
همانطور که اشاره شداین کریستال‌ها به طور معمول بایستی به صورت ستونی و عمودی رشد نمایند و هیچ دلیلی برای ایجاد ژولیده و درهم آنها وجود ندارد. اما در این میان نظریه پردازان بیکار ننشسته اند و تلاش نموده اند با مطرح نمودن نظریه‌های مختلف تلاش نمایند به تا دلیل این موضوع را کشف نمایند. به عنوان مثال برخی معتقدند که ممکن است نیروهای مویرگی باعث ایجاد کشش هایی در سطح کریستال شده و از این رو آنها را در مسیرهایی در خلاف جهت جاذبه زمین گسترش داده است.و باد باعث پیچ و تاب دادن آنها شده است.
اما این نظریه‌ها به نظر مشکل دارند زیرا اکثر هلکتیت‌ها توخالی نیستند بنابراین نیروهای مویرگی نمی‌توانند عمل کنند و هم چنین بسیاری از غارها هیچ ورودی برای ورود باد به داخل غار ندارند.
این غار هیچ ورودی طبیعی نداشته و تنها ورودی آن مسیری است که در سال ۱۹۵۴ به وسیله فردی که در جستجوی آهن بوده حفر گردیده است. این فرد در حین کاوش به طور اتفاقی با این غار مواجه گردیده است. از سال ۱۹۷۲ درب این غار به صورت عمومی به روی مردم باز شد و هرساله در حدود ۳۰ هزار بازدید کننده از این غار شگفت انگیز بازدید می‌کنند.
این غار عظیم بخش‌های بسیاری دارد که زیباترین و چشم نواز‌ترین آنها سالن کهکشان راه شیری است که در نور لامپ‌ها درخشندگی و زیبایی بی نظیری را به بازدید کنندگان خود هدیه می‌کند.
بر اساس نظر زمین شناسان کریستال‌های آراگونیت این قار در حدود ۱۳۸ هزار سال قدمت دارند.
منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان
منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان
منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان
منحصر بفرد‌ترین غار آراگونیت جهان

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]