کلیسای لا سئو

کلیسای لا سئو

در مرکز ناحیه برری گوتیک واقع در قلب شهر بارسلونا، کلیسای سبک گوتیک این شهر واقع شده که با نام لاسئو شناخته می‌شود. با اینکه عملیات ساخت این کلیسا در قرن سیزدهم آغاز شد اما تکمیل آن چندین سال طول کشید. نام این کلیسا از سن یولالیا گرفته شده و نام رسمی آن، کلیسای صلیب مقدس و سن یولالیا می‌باشد؛ ولی معمولا لاسئو هم نامیده می‌شود.
در سال ۳۴۳ پس از میلاد و در طی امپراتوری روم، در محل کنونی همین کلیسا یک کاخ پادشاهی ساخته شد. اما در سال ۹۸۵، این کاخ توسط دشمنان روم نابود شد. حکمران کاتالان با نام رامون برنگئور اول که در زمان به قدرت رسیدن در سال ۱۰۳۵ میلادی تنها یازده سال سن داشت، دستور ساخت این کلیسا را صادر کرد که در خلال سال‌های ۱۰۴۶ و ۱۰۵۸ به سبک رومی بنا شد. یک نمازخانه نیز در میان سال‌های ۱۲۵۷ و ۱۲۶۸ ساخته و سپس به آن ملحق شد.
سی سال بعد و در سال ۱۲۹۸، ساخت کلیسای کنونی تحت فرمان پادشاه خائومه دوم (Jaume II) آغاز شد. اما در طی ساخت این کلیسا، ساختمان رومی آن نابود گردید. به خاطر جنگ‌های داخلی و نیز مرگ سیاه که چندین بار این شهر را در بر گرفت، کار ساخت کلیسا با کندی پیش می‌رفت و بالاخره سال ۱۴۶۰ تکمیل شد. قسمت جلویی این کلیسا که با سبک گوتیک مزین شده بود، بعدا و در سال ۱۸۹۸ و بخش اصلی آن نیز در سال ۱۹۱۳ تکمیل شد. طراحی هر دو قسمت بر مبنای طرح اصلی کلیسا و توسط معمار فرانسوی، چارلز گالتر (Charles Galters) صورت گرفت.
این کلیسا ۹۳ متر طول و ۴۰ متر عرض دارد. برج‌های هشت ضلعی آن نیز هر یک ۵۰ متر ارتفاع دارند. آنها در میان سال‌های ۱۳۸۶ و ۱۳۹۳ میلادی ساخته شدند. ارتفاع گنبد سالن اصلی کلیسا هم ۷۰ متر است. قسمت ورودی اصلی به کلیسا که مملو از مجسمه است، یادآور کلیساهای بزرگ فرانسوی است.
فضای داخلی، شامل یک راهروی مرکزی است که دارای پنجره‌های بزرگ و شیشه‌های رنگی قرن پانزدهمی است. این راهرو از بیست و هشت ردیف صندلی تشکیل شده است. مقبره کانت رامون برنگئور اول و همسرش هم در آنجا قرار دارد. یکی از نکات جالب در داخل این کلیسا، سردابه‌ای است که در زیر محراب قرار دارد و تابوت سانتا یولایلا در آن نهاده شده است. این کلیسا همچنین یک جایگاه برای گروه کر دارد که در مرکز راهرو واقع است و با نقش‌های برجسته که بیانگر زندگی سانتا یولالیا هستند، تزئین شده است.
شهرت این کلیسا، به خاطر راهروی سرپوشیده قرن چهاردهمی آن است. یک حیاط مرکزی هم که با ایوان ستون دار بسیار زیبای گوتیک تزئین شده، در آنجا دیده می‌شود. همیشه سیزده غاز در این حیاط دیده می‌شوند. هر غاز، نماینده یک سال زندگی سانتا یولالیای شهید است. گفته می‌شود یولالیا دختری جوان بوده که در قرن چهارم میلادی و توسط رومی‌ها به خاطر عقاید مذهبی‌اش تا سرحد مرگ شکنجه شده است. این راهرو همچنین شامل موزه‌ای کوچک و آثار هنری ارزشمند مربوط به آیین نیایش کلیسا است.
کلیسای لا سئو
کلیسای لا سئو
کلیسای لا سئو

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]