صومعه سوملای ترابزون

صومعه سوملای ترابزون

صومعه‌ی سوملا که در بالای کوهی بنا شده، مکانی است که اکثر گردشگران از آن دیدن می‌کنند. صومعه‌ی سوملا یکی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین صومعه‌ها در جهان مسیحیت است. شواهد دقیقی از زمان ساخت این صومعه یا سازندگانش وجود ندارد. تنها گفته می‌شود که محلیان پس از ساخت این صومعه به دلیل حمله‌ی دشمن از محل زندگی خود فرار کرده‌اند. این صومعه بالای صخره‌های و در جنگلی در ترابزن ترکیه قرار دارد. این معماری باشکوه در طول تاریخ بار‌ها دستکاری شده است تا این‌که در سال ۱۹۲۳ دست زدن به آن ممنوع شد.
این صومعه که در ارتفاع ۱۲۰۰ متری قرار دارد، با ۳۰۰ متر ارتفاع از همه‌ی سنت‌های موجود برای ساخت صومعه‌ها پیروی کرده است. یعنی در جنگلی خارج از شهر و در نزدیکی غار‌ها ساخته شده است. همچنین بالای یک صخره نیز قرار دارد. همین که کمی از صخره‌ها بالا بروید، متوجه خواهید شد که انگار به نوعی این سازه با چسب به کوه‌ها چسبیده شده است.
بخش‌های اصلی این معبد را کلیسای سنگی، نماز خانه‌های کوچک، آشپزخانه‌ها، اتاق مطالعه، اتاق‌های مهمان، کتابخانه و یک فواره تشکیل می‌دهند. از این فواره در فصل بهار برای دسترسی به آب کوهستان استفاده می‌شد. همچنین ساختمانی بسیار بلند مقابل صخره‌ها وجود دارد که محلی برای عبادت راهب‌ها بود و قدمت آن به سال ۱۸۶۰ می‌رسد. همچنین در طراحی کمد‌ها، طاقچه‌ها و شومینه‌ها تاثیرات هنر ترکیه به خوبی قابل مشاهده است.
صومعه سوملای ترابزون
صومعه سوملای ترابزون
صومعه سوملای ترابزون

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]