برف دوشاب

برف دوشاب

از خوردنی‌های مورد علاقۀ اهالی آباده و ابرکوه در روزها برفی « برف دوشاب » یا « برف شیره » است .به طوری که اگر برف نبارد برای آوردن برف به ارتفاعات اقلید می‌روند تا ضمن برف بازی از این هدیۀ طبیعت هم برخوردار شوند ! مادر بزرگ‌های قدیمی می‌گفتنداگر کسی برف دوشاب بخورد تا سال دیگر مریض نمی‌شود و سرما نمی‌خورد ! بعضی‌ها هم می‌گفتند برف اول و دوم را نباید خورد برف سوم مناسب‌تر است. شاید می‌خواستند از برف خوردن بچه‌ها جلو گیری کنند تا در اثر رفتن به میان برف و تماس با برف سینه پهلو نکنند و یا شاید نکتۀ بهداشتی نهفته در آن را دریافته بودند .زیرا برف اول آلودگی‌ها و گرد و خاک هوا را به همرا ه دارد . اما امروزه که هر ده دوازده سالی یکبار برف می‌بارد دیگر نمی‌توان ریسک کرد و بارش اول را از دست داد .
فواید :
۱ – خوردن برفی که از آسمان می‌بارد دارای ازت فراوان می‌باشد که باعث ضد عفونی کردن دهان و گلو و دستگاه گوارش می‌شود . شاهد این ادعا حبوباتی هستند که با آب باران و برف رشد می‌کنند .این حبوبات در مقابل آفات گیاهی مقاومت بیشتری دارند و بعد از برداشت هم کمتر خراب می‌شوند . پس خوردن برف می‌تواند به سلامت بدن کمک فراوانی بکند .
حتی می‌توان برف‌ها را آب کرد و در ظرف‌های در بسته برای مصارف سالانه نگه داری و ذخیره نمود.
۲ – « دوشاب » یا شیره که آب انگور پخته شده و غلیظ شده است ، نیز دارای مواد قندی( گلوکز) فراوانی می‌باشد (به بیماران دیابتی توصیه نمی‌شود ) که در روزهای سرد برفی باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و گرمای بدن می‌شود و از این طریق مقاومت بدن در برابر سرما بالا می‌رود
استاد جمشید خدادادی نویسندۀ کتاب « پانزده روز تا سلامتی » و دارندۀ چند دیپلم افتخار در علم تغذیه نیز به همین فواید آب باران و برف در کتابش اشاره کرده است .
برف دوشاب
برف دوشاب

مطالب بیشتر
[username]

[username] [shamsidatetime]

[postbody]