1 1

توضیحات

ویرایش
کوه زندان سلیمان یا دیو سلیمان، کوه مخروطی شکلی است که درون آن خالی است این کوه در 3 کیلومتری غرب محوطه باستانی تخت سلیمان ,نزدیک شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد.
این بنا چهارگوش و برج مانند بوده که اکنون فقط یک دیواره آن باقی مانده است و احتمالا آرامگاه کمبوجیه بوده است.
این کوه هزاران سال پیش بر اثر وقوع آتشفشان بوجود آمده است,دهانه این کوه با قطری حدود 40 متر شبیه دهانه آتشفشان است.
این کوه حاصل میلیون‌ها سال فعالیت چشمه‌جوشان آرتزینی است و منشاء آن هم
آبهای زیرزمینی است.
زمین شناسان علت تشکیل این‌کوه را ناشی از رسوب کانی‌های آب دریاچه‌ای می‌دانند که هزاران سال پیش در این منطقه وجود داشته است.
این برج بر سکویی سه پله ای قرار داشته است,در ورودی این بنا در جهت شمال غربی بنا شده و ارتفاع آن از سطح زمین 7/50 متر است, بیست و نه پله برای اتاق بالای برج تعبیه شده بود, درب آن طوری ساخته شده بود بعد از بسته شدن دیگر باز نمی‌شد و این موضوع با آرامگاه بودن آن ارتباط دارد .
دیواره‌های این بنا از سنگ سفید و مرمر نما ساخته شده و گودی‌های کوچک مستطیلی در ردیف‌های منظم و ده عدد گودی پنجره مانند (پنجره کور )برای تزیین ...مشاهده کامل متن آنها استفاده شده و این پنجره‌ها را با سنگ‌های سیاه قاب گرفته اند.
نمای بیرون این کوه چیز زیادی را نشان نمی‌دهد ولی صعود از آن و رسیدن به قله که کمتر از نیم ساعت طول می‌کشد,یکی از شگفت انگیزترین پدیده‌های طبیعی ایران را نشان می‌دهد.
عمق حدود صد متری این بنا وحشتی تجربه نشده را به هر بیننده ای منتقل می‌کند و بسیار عجیب و هولناک است.
گروه باستان شناسان آلمانی که قصد پایین رفتن از این سیاه چال را داشتند متوجه وجود نوعی گاز می‌شوند که امکان پایین رفتن را به آنان نمی‌دهد.
آن‌ها بره ای را به کمک طناب به پایین فرستاند و پس از طی حدود 30 متر علائم تنفسی این بره نشان داد که میزان اکسیژن به طور عجیبی کاهش یافته است.
در حدود 600 سال قبل از میلاد این کوه نیایشگاه بوده و موبدان زردشتی در زمان ساسانیان در این محل عبادت می‌کردند و آن را مقدس می‌دانستند آن‌ها حیواناتی که نذر آتشکده می‌شدند را در این محل قربانی می‌کردند.
مخروطی که امـروز خا لی از آب است (می‌گویند زمانی سیاه چال بوده ) در دهانه تپه قرار دارد احتمالاً دوهزار سا ل پیش از آب پر بوده ,بقا یای آ ب‌انبارهای اطراف مخروط، نشان می‌دهد که آب این دهانه و دریاچه درون آن غیرقابل استفاده است ولی شکاف‌های این دریاچه که در عمق ۱۰۰ متری قرار داشتند، بر اثر حجم رسوبات و فرو ریختن به دهانه بسته شده و مخروط خشک شده است.
ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر است, بالای آن گودال عمیقی حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن تقریبا ۶۵ متر است.
اقوام مختلفی در طول تاریخ مثل ماناها (در هزاره اول قبل از میلاد مسیح) در دامنه این کوه سکونت داشته اند,این کوه در زمان مانایی‌ها ۸۳۰ تا ۶۶۰ نیایشگاه بوده است.
چشمه‌های آب گرم گوگردی زیادی در اطراف کوه زندان سلیمان دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی زیادی هستند,بطور کلی این ناحیه از نظر زمین شناسی بسیار پیچیده و خاص است.
ساکنان منطقه تخت سلیمان تکاب این کوه شگفت انگیز را زندان سلیمان یازندان دیو می‌نامند و معتقدند که حضرت سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌نموده است.
این کوه با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان نامگذاری شده است.
در ارتفاع 85 متری این منطقه بقایای معماری شامل اتاق ها، پلّه ها، تراس وجود دارد که به هزاره اوّل قبل از میلاد مسیح (قوم مانا) متعلق بوده است.
در قسمت طوقه این مخروط بقایای معبد مقدسی قرار دارد که مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است که در دهه چهل توسط هیات باستان شناسی آلمانی مورد کاوش و مطالعه قرار گرفته است.
بقایای آثار معماری مربوط به معبد هزاره‌ی قبل از میلاد که در اطراف این طوقه احداث شده است که مصالح تخته سنگ و لاشه سنگ‌های درشت به شکل خشکه چین استفاده شده است.
ظاهرا این جایگاه مقدس تا زمانی رونق داشته که دریاچه کوه زندان، آب داشته و بعد از خشک شدن آب، این جایگاه بعنوان معبد، متروکه می‌شود.
بعد از رونق آتشکده آذر " گشنسب " دوره ساسانی تا مدتی از کوه زندان سلیمان و تعدادی از واحدهای معماری آن بعنوان قلعه نگهبانی استفاده می‌شده است.
بعضی باستان شناسان وکاوشگران اماکن تاریخی معتقدند این کوه اصلاسابقه آتش نشانی نداشته است و درابتدا دریاچه ای شبیه دریاچه تخت سلیمان بوده که بعدها آب آن خشک شده وبه صورت فعلی درآمده است.
پس از حفاری درارتفاع 65متری این کوه دیواری مانندکمربند دیده شده که طولش درحدود 800متر است تا کنون درمراحل مختلف حفاری چندین تمبوشه سفالی وخمره شکسته کشف شده که بیشترشان مربوطه به دوران ماقبل تاریخ ودوره هخامنشی وساسانی است .
لبه سنگی گودال زندان سلیمان در بعضی از قسمت‌های متورق شده و 8 متر از این دهانه هم بر اثر زلزله فروریخته است.
وجود گاز و چشمه‌های گاز دار داخل این گودال ,که هنوز هم دیواره‌های فرونشسته یک چشمه گاز دار در کف حفره زندان فعالیت دارد نکته جالب دیگر این گودال است که همین موضوع باعث علاقه گردشگران مسافران برای صعود به دهانه این کوه شده است.

زندان سلیمان در حالت کلی ساختار رسوبی مشابهی شبیه وضعیت فعلی مجموعه تخت سلیمان دارد .
در دهه 60میلادی یک هیات باستان شناسی آلمانی برای مطالعه و بررسی ساختار درونی گودال کوه زندان سلیمان از سمت شمال شرقی دامنه کوه تونلی حفر کرد که بعد از ان عملیات مجدد مسدودشد .
سفال‌های پیدا شده در این منظقه بیشتر از سده هشتم پیش از میلاد است و جستجو‌ها نشان می‌دهد که زندان جایگاه مانایی است که به دست مادها تباه شده است.
مجموعه میراث فرهنگی وگردشگری تخت سلیمان در42کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب در جنوب اذربایجان غربی به عنوان اثر ملی کشور دراثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.hamshahrionline.ir/details/195904
http://www.ainanews.com/Default.aspx?tabid=1298&articleType=ArticleView&articleId=186360
http://koohnews.ir
http://www.yjc.ir
http://www.inn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=151459&Rate=0
http://library.tebyan.net/newindex.aspx?pid=102834&ParentID=0&BookID=109973&MetaDataID=46142&Volume=1&PageIndex=0&PersonalID=0&NavigateMode=CommonLibrary&Content=
http://www.tabnak.ir
تخت سلیمان

تخت سلیمان

یکی دیگر از آثار باستانی استان آذربایجان غربی، تخت سلیمان است که در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان ( در گذشته نصرت‌آباد )، واقع شده است. تخت سلیمان محوطه ای باستانی است که مهم‌ترین آثار بجا مانده آن، آتشکده آذرگشنسب و تالارهای دوره ساسانی است. برخی آ...

اطلاعات | نقشه
زندان سلیمان

زندان سلیمان

کوه زندان سلیمان یا دیو سلیمان، کوه مخروطی شکلی است که درون آن خالی است این کوه در 3 کیلومتری غرب محوطه باستانی تخت سلیمان ,نزدیک شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این بنا چهارگوش و برج مانند بوده که اکنون فقط یک دیواره آن باقی مانده است و احتمالا آرامگاه کمبوجیه بوده اس...

اطلاعات | نقشه
آتشکده آذرگشنسب ( تخت سلیمان )

آتشکده آذرگشنس...

آتشکده آذرگشسب یکی از معروفترین و بزرگ‌ترین آتشکده‌های فلات ایران است که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب قرار دارد. آذرگشسب در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد و در گذشته کاخ‌‌های بسیار باشکوهی اطراف آن بوده است. این آتشکده در قرن‌های قبل از فتح اعراب مهمترین مرکز م...

اطلاعات | نقشه
کوه بلقیس

کوه بلقیس

کوه بلقیس در جنوب آذربایجان غربی ,در هشت کیلومتری شمال شرقی مجموعه میراث فرهنگی وگردشگری تخت سلیمان تکاب قرار دارد. این کوه با دو قله بلند با ارتفاع ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر در ادامه سلسله کوههای شرق دریاچه ارومیه واقع شده است و با جذابیت خاص vشکل خوداز فاصله‌ی دور خودنمایی می‌کند. در روزه...

اطلاعات | نقشه
زندان برنجه

زندان برنجه

در روستای برنجه تکاب و در 28 کیلومتری شمال شهرستان تکاب پدیده زیبای طبیعی موسوم به زندان برنجه قرار دارد. این چشمه آهک از دهستان چمن بخش تخت سلیمان و در دامنه کوه معروف به کوه طویله سلیمان واقع شده است که تشکیلات زمین شناسی متعددی در آن قرار دارد. در جنوب روستای برنجه و در کنار رودخان...

اطلاعات | نقشه
جزیره متحرک چملی

جزیره متحرک چم...

" چملی گول " یا " چمن متحرک " ، نام یکی از دیدنی‌ترین و یکی از شگفتی‌های ایران در نزدیکی روستای بدرلو تکاب می‌باشد. این جزیره ای متحرک بر روی تالاب چملی قرار دارد. " چملی " در زبان محلی منطقه ، به معنای " جزیره ای از چمن بر روی برکه " می‌باشد. جزیره متحرک چملی از قطعه بزرگی " نی " با...

اطلاعات | نقشه
آبشار قینرجه

آبشار قینرجه

آبشار قینرجه تکاب شهرستان تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی، دارای منابع طبیعی و معدنی بسیاری بوده و اقتصاد این منطقه وابسته به کشاورزی و دامداری اغلب سنتی می‌باشد. منطقه تازه کند در شمال تکاب، همه ساله پذیرای هزاران نفر از نقاط مختلف دنیا است که از آثار باستانی و طبیعی این شهر ب...

اطلاعات | نقشه
قلعه ساری قورخان

قلعه ساری قورخ...

این بنا از دوران پیشاز تاریخ، مرکز تمدنهای هزاره اول بوده و از عصر مادها تا دوره ساسانی اقوام متعددی در آنجا سکونت داشتهاند. دژ به صورت پشته عظیم سنگی در حاشیه شرقی رودخانه سارق در 600 متری از دره سر بر آورده که از همه طرف محفوظ و مجزاست و دستیابی به آن مشکل و به این لحاظ جایگاه امنی بر...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گلیم بافی استان آذربایجان غربی

گلیم بافی استا...

گلیم بافی دیگر هنر دستی مردمان این دیار است. فرش و گلیم این استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى برخوردار است. وجود اقوام مختلف باعث گردیده که گلیم‌های بافته شده این استان از تنوع خاصی برخوردار باشد بطوریکه بافت گلیم در هر ایل و طایفه ای متفاوت‌تر از دیگری می‌باشد. شاخص...

اطلاعات

زندان سلیمان

تخت سلیمان (یا آتشکده آذرگُشنَسب) نام محوطهٔ تاریخی بزرگی در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان (در گذشته نصرت‌آباد) در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراتور رومیان، به ایران تخریب شد. آباقاخان برادرزاده هلاکوخان که به دین اسلام گرویده بود، بر روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده که در حال حاضر در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.
زندان سلیمان نام کوهی مخروطی‌شکل و میان تهی که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، بر اثر رسوب کانی‌های آب دریاچه آن به وجود آمده‌است. بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به طور تقریب ۶۵ متر است.این کوه در زمان مانایی‌ها ـ ۸۳۰ تا ۶۶۰ پ. م. ـ نیایشگاه بوده است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعدد می‌باشد.
زندان سلیمان که تپه‌ای است به ارتفاع یکصد متر از سطح زمین، و مخروطی شکل، زمان ساسانیان محل قربانی و نیایش موبدان زرتشتی بوده و البته بقایای بناهای دور مخروط زندان سلیمان، نشانگر اهمیت این محل مقدس می‌باشد. احتمالاً دوهزار سال پیش مخروطی که امـروز خا لی از آب است و در دهانه تپه قرار دارد، پر از آب بوده . بعد از رونق آتشکده آذرگشنسب در دوره ساسانیان، این مکان به عنوان قلعه نگهبانی برای تخت سلیمان استفاده استفاده می‌شده است.
اهالی محل این کوه زیبا را بنام زندان سلیمان یا زندان دیو می‌شناسند و معتقدند که حضرت‌سلیمان دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند در این کوه زندانی می‌کرده است. این نام نیز به واقعیت و با توجه به نسبت دادن محل به حضرت سلیمان بر این کوه گذارده شده‌است
زندان سلیمان یا زندان دیو در محدوده شهرستان تکاب استان آذربایجان غربی واقع شده است.
مسیر دسترسی به زندان دیو: زندان سلیمان یا زندان دیو در فاصله پنج کیلومتری شمال شرقی محوطه تاریخی تخت سلیمان قرار گرفته است و تخت سلیمان در فاصله 45 کیلومتری شمال شرقی تکاب و تقریبا در میانه راه دندی به تکاب واقع شده است. زندان دیو درست در کنار جاده و بعد از تخت سلیمان به سمت تکاب واقع شده است.از پایین کوه با کمتر از نیم ساعت کوهپیمایی در مسیری که بیشتر آن بهسازی شده است می‌توان به بالای زندان سلیمان رسید.

... ادامه مطلب
زندان سلیمان

مقبره فاتح مصر...

مقبره کمبوجیة دوم، فاتح مصر، یکی از بناهای بسیار زیبای مجموعه پاسارگاد است که ساخت آن مربوط به آغاز دوره هخامنشیان می‌باشد.
بنایی چهار گوش و برج مانند که اکنون تنها یک دیواره از آن باقی‌مانده است و در مسیر کاخ‌های اختصاصی و بارعام با تُل تخت واقع شده است. ارتفاع برج نزدیک به ۱۴ متر و قاعده آن ۲۳/۷ ... ادامه مطلب
مقبره فاتح مصر...

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب