1

توضیحات

ویرایش
در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ جاری است که در خشکسالی‌ها تعداد زیادی از آنها کم آب یا به کلی خشک می‌گردند. چشمه ناز ونک منطقه ای تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌‌کوه‌های زاگرس می‌باشد و همچنین این منطقه یکی از مناطق سردسیر و پرآب استان اصفهان محسوب می‌شود که سرشاخه‌های رودخانه کارون در این حوزه قرار دارد که ماربر، ونک، شمس آباد و حنا از رودخانه‌های معروف سمیرم هستند که همگی سر انجام یکجا به رود فرسان ملحق می‌شود و در نهایت به کارون می‌ریزند.

از نظر پوشش گیاهی دارای بیش از یک‌هزار گونه گیاهی است و یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه‌های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه بزرگ ۹۶ اینچی ناز ونک است.
منطقه ونک را می‌توان یکی از مراکز نمونه گردشگری به حساب آورد. دلیل آن را هم وجود هوای بسیار مطبوع در فصل بهار و تابستان و زمستان و پائیزی بیاد ماندنی دانست ، طبیعتی که دور از دود و دم و ساختمانهای بلند شهرهای بزرگ ، با مناظری کم نظیر روح انسان را تلطیف می‌نماید .از دلائل دیگر دلفریبی ونک ، ارتفاع مناسب ...مشاهده کامل متن این منطقه از سطح دریا و کوهها و چشمه‌های پر آب و متعدد است که آن را احاطه کرده است.

چشمه ناز ونک که از جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است که در فاصله 175 کیلومتری جنوب استان و33 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سمیرم واقع شده است. این نگین ارزشمند و گوهر ناب در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جادهای خاکی قرار دارد که با جلوه ای خاص کمر کوه ۲۰۰۰ متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند.
این چشمه از ارتفاعات کوه دالان که بزرگترین قله آن دارای ارتفاع3492 متری است، در شهر ونک سمیرم سر چشمه می‌گیرد و با پیوستن به رود خانه شمس آباد منظره بکر و بی بدیعی را بوجود آورده است.
کوه دالان ونک به ارتفاع 3492 متر در فاصله حدود 30 کیلومتری غرب سمیرم قرار دارد و کم ارتفاع‌ترین نقطۀ ونک از سطح دریا مزارع شمس آباد و تنگده می‌باشد.
انواع گیاهان دارویی از ویزگیهای پوشش گیاهی کوه دالان میباشد.
وجود خرسهایی در منطقه نیز نشان از بکر بودن منطقه است . شهر ونک و چشمه ای زیبا موسوم به چشمه ناز در دامنه‌های شمالی آن واقعند.
آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه ای کوچک، کمی بعد به رودخانه پر آب موسوم به آب ونک می‌ریزد. رودخانه اخیر به سمت دشت ارمند پیش می‌رود تا در آنجا به کارون ملحق شود.
چشمه ناز سمیرم، با جلوه ای خاص کمر کوه را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند و از جمله زیست گاههای حیات وحش از جمله خرس، سنجاب، گرگ و گراز بشمار می‌آید.

زیبایی‌های دست نخورده چشمه ناز، تنگ ده، تنگ دالان و منطقه شمس آباد، کوه‌های سر به فلک کشیده همراه با باغ‌ها و جنگل‌های انبوه، منطقه توریستی و طبیعی کم نظیری خلق کرده است.
هنگامی که به منطقه ونک رسیدید، از صخره ها، زمین‌های مزروعی و باغ‌ها که بگذرید منطقه را پوشیده از گیاهان وحشی اعم از بوته و درخت خواهید یافت. در بهاران شکوفه‌ها و گل‌ها در این سفره گسترده نعم الهی با طراوت و زیبایی هر چه تمامتر خود را به تماشای چشم‌های مشتاق می‌سپارند.
نخست درختان این منطقه به شما معرفی می‌شود. انجیر، بادام، بتک، بلوط، بنیو، بید (شامل بیدمشک، بید مجنون، بید معمولی، جربید که در بافت سبد به کار می‌رود)، پسته (به صورت محدود)، بنه- ون (پسته کوهی)، تاک، تبریزی، تربک، تیدره (تمشک)، توت، چنار، زردآلو، زربک (زرشک)، سیب (شامل گلاب بهاره، گلدان یا زرد، سیب رد یا قرمز، سیب محلی و …) سپیدار، شن، صنوبر، قژ، کژدرنگ، کل خنگ، کلک (زالزالک)، کی کم، کنده خیش، گردو، گویج (کویج) گینه همان گون است و چندین نوع متنوع دارد از آن جمله کتیرا، گزانگبین، گاوی، بزی، داری، کپی، گیلاس، رز (مو)، وهل، هلو، هرزن (ارژن)، لیلی سور.


برای رسیدن به این منطقه باید گفت، از سمیرم تا روستای ونک جاده آسفالت میباشد پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان به ونک میرسیم.
با مینی بوس تا ونک نیم ساعت راه است. برای رسیدن به چشمه ناز بایستی از رودخانه عبور نماییم. در طول مسیر لوله هایی که آب چشمه ناز را به ونک میرساند مشهود است.
از ونک تا چشمه حدود سه ساعت راه میباشد. از چشمه تا قله 5 تا 6 ساعت راه است.
جهت صعود به قلل دالان ونک نیز از دو مسیر میتوان استفاده کرد. ۱ـ به چشمه ناز رفته و یک ساعت پیاده روی بعد از چشمه ناز به اولین دره سمت راست که میرسید کوه پیمایی اغاز میشود و این دره شما را تا قله هدایت می‌نماید در فصل بهار زیر قله چشمه فصلی وجود دارد به نام چشمه دروغ زن که تا اواسط خرداد آب دارد .
۲ـ مسیر دوم از ابتدای شمس آباد میباش و از دره ای بنام دره زرشکی شروع میشود تا به چشمه دروغ زن برسد و سپس به طرف قله . قابل توجه است که در تابستان و پاییز به علت عدم وجود آب صعود به این قله همراه داشتن آب زیادی را میطلبد.
لازم به ذکر است که بگویم آب و هوای سمیرم معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پر برف است که زبانزد دوستداران طبیعت به خصوص علاقمندان ورزش اسکی می‌باشد.
منابع:
http://www.semiromi.ir
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.zendehroud.org/index.php?option=com_content&task=view&id=426
http://isfahan.irib.ir/musicprod/421-clipmusic/15142-1391-07-24-13-12-52
http://www.negahmedia.ir/media/show_pic/18412
http://www.semiromnews.com/show.php?what=1035
http://semiroom.blogfa.com/cat-6.aspx
http://rahadgroup.blogfa.com/post-39.aspx
http://www.semiromnews.com/show.php?what=1035
چالقفا

چالقفا

کوه و چشمه چالقفا در جنوب غربی سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و عظیم با ارتفاع بیش از 2000 متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی بعضی از طایفه‌های قشقایی می‌باشد. توصیه ما این است که بهار و بویژه اردیبهشت منطقه چالقفا را از دست ندهید زیرا دارای آنچنان شکوه و عظمت ...

اطلاعات | نقشه
آبشار سمیرم

آبشار سمیرم

آبشار سمیرم، در 4 کیلومتری شرق سمیرم و در 160 کیلومتری جنوب اصفهان، در اعماق تنگه‌ای به همین نام با دیواره‌های سنگی خودنمایی می‌کند و دارای ارتفاع ۳۵ متر است. این آبشار که آبش در دره نادر جریان می‌یابد، در گذشته 75 متر ارتفاع داشته؛ اما بر اثر فرسایش در سال‌های متمادی به 35 متر کاهش ی...

اطلاعات | نقشه
چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک

در محدودۀ ونک بیشتر از یکصد چشمۀ کوچک و بزرگ جاری است که در خشکسالی‌ها تعداد زیادی از آنها کم آب یا به کلی خشک می‌گردند. چشمه ناز ونک منطقه ای تقریباً کوهستانی و جزء رشته‌‌کوه‌های زاگرس می‌باشد و همچنین این منطقه یکی از مناطق سردسیر و پرآب استان اصفهان محسوب می‌شود که سرشاخه‌های رودخانه...

اطلاعات | نقشه
روستای سیور

روستای سیور

در60 کیلومتری جنوب شهرستان سمیرم واقع در استان اصفهان روستای سیور در دامنه کوههای استوار و سر به آسمان ساییده زاگرس سر بر برافراشته است که این سال‌ها به همراه روستای خفر در میان روستاهای نمونه گردشگری و بین المللی طرح حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی قرار گرفته است. مساف...

اطلاعات | نقشه
آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ

شهرستان سمیرم در 160کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد. روستای آب ملخ در دامنه کوه دنا سرشار از چشمه‌سارهای گوارا و سرد و آبشارهای خروشانی است که آب خود را از ذوب شدن برف کوه دنا تامین می‌کند. آب ملخ، عجیب‌ترین و ترسناک‌ترین آبشار ایران آبشارآب ملخ، یکی از عجیب‌ترین آبشارهای ایران اس...

اطلاعات | نقشه
آبشار بی بی سیدان

آبشار بی بی سی...

" آبشار بی بی سیدان " ۳۰ کیومتری شهر سمیرم در استان اصفهان ، درست در ورودی تنگه‌ای به نام " تنگه نازی " و در کنار رودخانه سمیرم ( کاسگان ) قرار گرفته است و در فصل گرم سال ، میزبان علاقمندان به طبعیت می‌باشد. این آبشار در انتهای شهرستان سمیرم ، در جایی که این شهر به یاسوج متصل شده اس...

اطلاعات | نقشه
سد حنا

سد حنا

حنا از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است که در بخش مرکزی شهرستان سمیرم قرار دارد. سد حنا در غرب سمیرم و در شهر حنا قرار دارد، این سد در پاییز و زمستان هر سال پذیرای مرغان و پرندگان مهاجر است و محیطی دلپذیر را نمایش میدهد. سد حنا در تابستان و بهار دارای هوای ملایم و معتدل است و بو...

اطلاعات | نقشه
آبشار پی دنی

آبشار پی دنی

اگر از سمیرم به سمت جنوب شرقی جاده حنا و به طرف روستای خفر حرکت کنید پس از پیمودن حدود هفتاد و پنج کیلومتر و عبور از روستاهای حنا، مورک و خینه به روستای زیبا و سرسبز خفر در پای دامنه‌های شمالی پر برف دنا می‌رسید که مبدا حرکت به سوی آبشار‌های پی دنی می‌باشد. آبشار پی دنی در ارتفاع هو ...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

چشمه بزرگ ۹۶ اینچی

یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه‌های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه بزرگ۹۶ اینچی ناز ونک است این نگین ارزشمند و گوهر ناب در ۶ کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده‌های خاکی و در ۳۶ کیلو متری شهر سمیرم قرار دارد که با جلوه ای خاص کمر کوه ۲۰۰۰ متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می‌کند کوه دالان ونک به ارتفاع 3492 ... ادامه مطلب
چشمه بزرگ ۹۶ اینچی

طنازی چشمه ناز ونک در چشم مسافران

چشمه ناز ونک یکی از چشمه‌های بزرگ و پر آب سمیرم است که سالانه میلیون‌ها مسافر را به سوی خود می‌کشاند.چشمه ناز ونک در فاصله ۳۶ کیلومتری مرکز شهرستان و حدود ۶ کیلومتری شهر ونک قرار دارد که در میان کوهی بلند جاری بوده و صدای جریان آب و سرسبزی آنجا هر گردشگر و طبیعت دوستی را از هر جای این کشور پهناور به سوی خود می‌کشاند.
چشمه ناز ونک در میان کوهی به ارتفاع ۲۰۰۰ متر جریان داشته و این چشمه آبی شیرین و گوارا داشته که اخیرا به عنوان یکی از برترین آب معدنی‌های کشور شناسایی شده و کارخانه تولید آب معدنی نیز در کنار آن ساخته شده و سالهاست منتظر بهره برداری از آن هستند.
آب شیرین این چشمه بزرگ شهر ونک شتابان به سوی کارون می‌رود تا به خلیج همیشه فارس بپیوندد و در طول مسیر با بریدگی هایی که ایجاد کرده است مناظر چشم نواز و بکری را برای پذیرایی از گردشگران ایجاد کرده است.
سرسبزی و طراوت دامنه شمالی کوه دالان کوه که ارتفاعی ۳۴۹۲ را داراست از آب شیرین این چشمه بوده و سرسبزی و بکری این چشمه مناظری را آفریده که گردشگران ساعت‌ها مبهوت آن شده و در آن به استراحت و تفریح می‌پردازند.
چشمه ناز سمیرم منطقه ای شکار ممنوع بوده و در آن شاهد حیات وحشی زیبا خواهیم بود که این تفرجگاه بزرگ سمیرم را بی نظیر کرده و صدای پرندگان در فصل بهار و تابستان آرامش بخش مسافران خواهد بود.
در گذشته راه این چشمه بزرگ خاکی و ناهموار بود اما در سال‌های اخیر این جاده آسفالت شده و ماشین‌های سواری تا رودخانه چشمه ناز ونک راه را به راحتی طی می‌کنند.
چشمه ناز ونک منطقه ای کوهستانی و جزء رشته ‌کوه‌های زاگرس که یکی از مناطق سردسیر این حوزه بوده و با دارا بودن بیش از یک‌هزار گونه گیاهی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری می‌باشد.
برای رسیدن به چشمه ناز باید از مرکز شهرستان (سمیرم) به سمت شهر ونک حرکت کرده و در طی مسیر پس از گذشتن از گردنه گله وار، روستای قلعه قدم، امامزاده زیدبن علی (ع) و گردنه نخودان به شهر ونک رسیده و از داخل این شهر تابلو‌ها هدایت گر شما به سوی این منطقه نمونه گردشگری که در ۶ کیلومتری شهر ونک می‌باشد خواهند بود ... ادامه مطلب
طنازی چشمه ناز ونک در چشم مسافران

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب