توضیحات

ویرایش

پیست اسکی فریدونشهر در ۱۸۰کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی و در پنج کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است.
پیست اسکی فریدونشهرکه تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است و دارای شیب تند و منحصر به فرد حدود ۳۵درجه است، مرتفع‌ترین پیست اسکی فلات مرکزی ایران است.
ارتفاع پایه پیست اسکی فریدونشهر از سطح دریا دو هزار و ۶۳۰متر است و در بالاترین نقطه پیست به سه هزار متر می‌رسد که با این مشخصات این پیست اسکی مجهز به برفکوب وسایر امکانات رفاهی و درمانی میباشد.

شهرستان فریدون‌شهر با داشتن اقلیم کوهستانی با ارتفاعی بیش از ۲۵۰۰ متر و متوسط بارندگی ۶۰۰ میلی متر که با داشتن ۱۱۰ روز یخبندان به طور متوسط در طول سال، عمدتا نوع بارش آن به صورت برف می‌باشد.
پیست اسکی فریدونشهر نیز بسته به نوع بارش در سال بطور نسبی پنچ تا هفت ماه از سال دارای امکان انجام ورزشهای زمستانی بخصوص در فصول سرد و ماه اول بهار است.
کارشناس برنامه ریزی و امور عمرانی فرمانداری فریدونشهر، با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۳۰هزار نفر از ورزشگاه زمستانی فریدونشهر بازدید و استفاده می‌کنند، گفت: در روزهای عادی هفته روزانه ۱۰۰تا ۲۰۰نفر و در ایام تعطیل به طور میانگین در هر روز سه هزار نفر برای ورزش‌های زمستانی شامل رشته‌های اسکی، اسنوبرد، صحرانوری، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می‌کنند.
از جمله امکانات این پیست اسکی می‌توان به اقامتگاه ویژه ورزشکاران، سالن مجهز به سیستم گرمایش، تل‌اسکی، پیست آموزشی مجزا برای افراد مبتدی، پارکینگی به گنجایش یک هزار دستگاه خودرو و یک بالابر ویژه اسکی بازان حرفه ای اشاره کرد که از نوع بالابر بشقابی است و در زمانی حدود ۶ دقیقه به بالای پیست انتقال می‌دهد.
جاده منتهی به این پیست دو بانده است و دسترسی به پیست فریدونشهر تسهیل شده است.
در رابطه با مشخصات فنی پیست باید گفت، محدوده پیست ۶۸ هکتار، ارتفاع پایه پیست از سطح دریا ۲۶۳۰ متر، ارتفاع قلعه پیست از سطح دریا ۲۹۷۰ متر، شیب قلعه ۳۵ درجه، ارتفاع برف از ۱ تا ۶ متر، تعداد ستون بالابر ۱۶ عدد، ظزفیت بالابر ۷۰ نفر، طول بالابر بشقابی ۹۷۶متر و طول بالابر آموزشی ۱۱۰ متر می‌باشد.
پیست تیوپ‌سواری به صورت مجزا در سه لاین برای آقایان و سه‌لاین برای بانوان ساخته شده است که امنیت تیوپ‌سواران را تامین می‌کند و همچنین بنا به گفته رئیس هیئت اسکی استان اصفهان، ساماندهی پیست آموزشی و نیز پیست حرفه‌ای با شیب ملایم مهندسی انجام شده و با استاندارد‌های فدراسیون ملی انجام شده است.
از دیگر امکانات پیست یک ساختمان مجهز به رستوران،کافی شاپ، چند واحد سوئیت جهت اسکان اسکی بازان در فصل اسکی، سایت اداری و نگهبانی، پیست کوب و سرویس‌های بهداشتی است که در تابستان ۱۳۸۵ تکمیل شده است.
لازم به ذکر است، در برخی ایام سال مانند ایام سوگواری و شهادت‌ها که به نوعی تعطیلی رسمی است، پیست اسکی نیز تعطیل است، ولی در بقیه ایام سال پیست اسکی فریدون‌شهر برای استفاده عموم باز است.
رییس هیات اسکی فریدونشهر اظهار کرد: در روزهای تعطیل تعداد بازدیدکنندگان به 20 هزار نفر می‌رسید و در دیگر روزها بین دو تا سه هزار نفر به این دهکده ورزشی زمستانی مراجعه می‌کردند.
وی با بیان اینکه ارتفاع برف در این مکان تا 170 سانتی متر می‌رسد، تصریح کرد: از پاییز تا اواخر فروردین ماه امکان استفاده از این پیست وجود دارد.
این پیست ظرفیت پذیرش 10 هزار گردشگر را دارد و در روزهای تعطیل 3 هزار گردشگر برای ورزش‌های اسکی ، اسنوبرد ، صحرانوری ، سرعت و حتی برف بازی به این شهرستان سفر می‌کنند .

منابع:
http://fa.wikipedia.org/wiki
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13921011000404
http://pounezar.ir/4926
http://www.yjc.ir/fa/news/4335519
http://sahebnews.ir/58199
http://www.irna.ir/fa/News/80950273
http://www.irna.ir/fa/News/80950273
http://www.skifed.ir/d.asp?id=2700
http://www.fereydoonshahr.gov.ir/Default.aspx?tabid=1008

آبشار پونه زار

آبشار پونه زار

شهرستان فریدونشهر با توجه به موقعیت آب و هوایی و کوهستانی بودن ، وجود چشمه سارها و انواع گیاهان و گلهای زیبای وحشی در دامنه‌ها و کوهسارها ،‌هر بیننده ای را در فصل بهار و تابستان مجذوب می‌کند. طبیعت زیبا و زاید الوصف شهرستان فریدونشهر هر ساله در ایام بهار و تابستان پذیرای خیل عظیمی از م...

اطلاعات | نقشه
پیست اسکی فریدون‌شهر

پیست اسکی فرید...

پیست اسکی فریدونشهر در ۱۸۰کیلومتری غرب استان اصفهان در منطقه‌ای کوهستانی و در پنج کیلومتری غرب شهر فریدونشهر واقع در ارتفاعات موسوم به گردنه روستای چغیورت استقرار یافته است. پیست اسکی فریدونشهرکه تنها پیست اسکی استاندارد در استان اصفهان است و دارای شیب تند و منحصر به فرد حدود ۳۵درجه ...

اطلاعات | نقشه
دشت لاله‌های واژگون فریدونشهر

دشت لاله‌های و...

دشت لاله‌های واژگون یکی از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایران و یکی از 20 اثر طبیعی ملی ایران و مورد حمایت سازمان محیط زیست است. لاله واژگون گیاهی چند ساله با گلهای بسیار زیبا از خانواده سوسن است و برخلاف سایر گونه‌های لاله و سایر گل‌ها از ساقه به سوی زمین برگشته است و بدین سبب نامش را و...

اطلاعات | نقشه
چشمه لنگان

چشمه لنگان

شهرستان فریدونشهر واقع در 175 کیلو متری غرب استان اصفهان ، با ارتفاع حدود 2530 متر از سطح دریا و میانگین میزان بارندگی درحدود 550 میلی متر یکی از پرجاذبه‌ترین مناطق استان و کشور می‌باشد. چشمهٔ لنگان در روستای سیبک از توابع دهستان چشمه لنگان بخش مرکزی شهرستان فریدونشهر در استان اصفهان و...

اطلاعات | نقشه
آبشار دورک

آبشار دورک

آبشار دورک فریدونشهر در موقعیت در استان اصفهان قرار دارد. آبشار دورک در نزدیکی روستای دورک از توابع پشتکوه فریدونشهر واقع شده و از یک دیواره بلند سنگی به به پایین سر ریز می‌شود. روستای دورک در کنار رودخانه آب گوکان (رودخانه دورک)، در فاصله حدود صد و چهل کیلومتر از شهرستان فریدونشهرقرا...

اطلاعات | نقشه
آبشار پشندگان

آبشار پشندگان

این آبشار در فاصله هفتاد و پنج کیلو متری جنوب فریدون شهر، در پائین دست روستای پشندگان واقع در دهستان پشتکوه فریدون شهر واقع شده است. ارتفاع آبشار پشندگان حدود چهل و پنج متر ی باشد که در فصول بهار و تابستان با حرکت آب بر روی صخره‌های پائین دست جلوه ای زیبا از قدرت آفریدگار را در این طبیع...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره

رشته کوه آخوره از مجموع کوه‌های هشتاد با ارتفاع سه هزار نهصد و چهار متر به همراه سفید کوه با ارتفاع سه هزار و پانصد و نود و نه متر در جنوب غربی آن، سیاه کوه با ارتفاع سه هزار و دویست و نود متر در جنوب آن، کوه کم ارتفاع ســیخه (زندان) در جنوب شــرقی آن، کوه ســـــنبله با ارتفاه سه هزار و...

اطلاعات | نقشه
رشته کوه فردان

رشته کوه فردان

فردان از کوه‌های مهم و مرتفع غرب استان اصفهان و شمال استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد. این کوه در جنوب غرب شهرستان فریدن قرار گرفته است. گردنه شادی و دره کمران و زمستانه در شمال شرق، این کوه را از شاهان کوه جدا می‌کند. همچنین دره سپستان فردان را از کوه ونیزان جدا می‌سازد. دره رودخان...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب