توضیحات

ویرایش
غار خفاش در شهرستان دهلران قرار دارد و حدود یک کیلومتری از چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد.
این غار 255 متر طول، 30 متر عرض و 50 متر ارتفاع دارد و به خاطر زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است.
این غاردهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 متر می‌رسد. غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی بوده که بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است.
غار خفاش دهلران دارای استالاکیت‌ها و استالاکمیت‌های فراوانی است
در این غار بیش از 30 هزار خفاش از 7 گونه همچون ,دم موشی, و ده‌ها گونه از خفاش دمدار و خفاش بال پهن زندگی می‌کنند و از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید.
فراوانی خفاش در این غار باعث می‌شود در هنگام غروب در زمان خروج این خفاشان از غار که اغلب به صورت دسته‌های بزرگ انجام می‌شود، فضای جالبی را برای علاقمندان به طبیعت ایجاد کند.
این خفاش‌ها مسیر سه کیلومتری تا شهر را طی می‌کنند و بعد از مدتی به محل غار باز می‌گردند.
توده عظیم و ضخیم فضله ...مشاهده کامل متن خفاش در کف غار وجود دارد که در طول هزاران سال پدید آمده و کشاورزان از آن برای تقویت زمین‌های زراعی استفاده می‌کنند.
غار خفاش یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان مرزی دهلران است که هر ساله مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد.
غار خفاش دهلران به عنوان پرجمعیت‌ترین غار خفاش کشور و حتی منطقه است و این غار یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی ، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.
خفاش در انتهای زنجیره غذایی قرار دارد و نقش بسیار مهمی در کنترل و کاهش حشرات دارد به همین علت در کنترل چرخه محیط زیست بسیار موثر است.
چون دهلران در کنار تپه تاریخی "علی کش" اولین مهد تمدن کشاورزی در غرب فلات ایران است، این غار به عنوان یکی از غارهای مهم و دست نخورده جهان به عنوان اولین غار خفاش و مورد توجه گردشگران و محققان و دانشمندان قرار داشته است.
این غار طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
منبع:
http://www.hamshahrionline.ir/details/166579
http://www.hakimemehr.ir/news/show_detail.asp?id=6706
http://graphicnet.ir
http://www.mehrnews.com/detail/News/2260622
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/320129
http://www.beytoote.com/iran/tafrihi/den-khofash.html
http://ilam.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=9643
http://www.ghatreh.com
http://tnews.ir/khabar/B81322521957.html
http://qudsonline.ir
http://www.yjc.ir
http://www.khabaraneh.com
چشمه‌های آبگرم معدنی دهلران

چشمه‌های آبگرم...

چشمه‌های آبگرم دهلران از نادرترین پدیده‌های طبیعی کشور هستند. این چشمه‌ها با خواص درمانی و گوگردی در شمال و فاصله سه کیلومتری شهر دهلران بر دامنه ‏ارتفاع سیاه کوه نزدیک به غار خفاش قرار دارند.‏ با توجه به عبور جاده اصلی دهلران، اندیمشک از جنوب منطقه و همچنین واقع شدن شهر دهلران در این...

اطلاعات | نقشه
غار خفاش

غار خفاش

غار خفاش در شهرستان دهلران قرار دارد و حدود یک کیلومتری از چشمه‌های آبگرم شهرستان دهلران فاصله دارد. این غار 255 متر طول، 30 متر عرض و 50 متر ارتفاع دارد و به خاطر زندگی میلیون‌ها خفاش در داخل آن، به غار خفاش معروف شده است. این غاردهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت‌های آن به 400 ...

اطلاعات | نقشه
تپه علی‌کش

تپه علی‌کش

تپه علی کش در شهرستان دهلران، در ۷ کیلومتری غرب شهرک موسیان، در منطقه بیات واقع شده است. وسعت تپه باستانی علی کش حدود 135 متر است و ضخامت لایه‌های باستانی آن به حدود هفت می‌رسد. تپه علی کش در نیمه جنوب غربی دشت دهلران در مجاورت مردابهای فصلی قرار دارد تپه تاریخی "علی کش" یکی از قدیمی...

اطلاعات | نقشه
کویر ابوغویر

کویر ابوغویر

منطقه بیابانی ابوغویر که به کویر ابوغویر شهرت دارد، در جنوبی‌ترین قسمت استان ایلام و در نزدیکی مرز استانی خوزستان و کشور عراق قرار دارد،این منطقه در غرب روستایی به همین نام واقع شده است. دسترسی به کویر ابوغویر از طریق جاده ارتباطی دهلران به اندیمشک، بخش "موسیان"، دهستان "دشت‌عباس"، جاد...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب