توضیحات

ویرایش

رُباط‌کَریم یکی از شهرستانهای توابع استان تهران است که در فاصله‌ی 35 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد.
این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم است.این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مزاکز تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و آواخر ۷۳ در حوالی رباط کریم از شش هزار سال قبل تا دوران قاجاریه بدست آمده مبین این ادعاست.
همچنین کارشناسان بر این باورند که در حوالی بازارک معروف به چاله بازارک روستا یا شهری در زیر خاک مدفون شده‌است.
پل بازارک مربوط به دوره قاجار است و در رباط کریم، محله بازارک، خیابان شهید مجید ناصری واقع شده است
پل بازارک روی رودخانه فصلی سیاب (سیاه آب) که در گذشته جاری بوده، قرار گرفته است و در زمان خود به لحاظ اهمیت راه ارتباطی رباط کریم به ساوه و برقراری ارتباط شرق به غرب از ارزش فراوانی برخوردار بوده است.
قبل از احداث جاده‌های جدید، در زمان جاری شدن آب رودخانه سیاب، این اثر ملی تنها راه ارتباطی بین کاروانسرای حاج کمال در شرق و قلعه سنگی در غرب و راه ارتباطی به ساوه بوده است.
نقشه ساختمان پل در امتداد شرق به غرب و به طور 60/19و عرض20/5 به صورت سه چشمه طاق شامل یک دهانه بزرگ و دهانه کوچکتر در دو جانب میباشد.
این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۱۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
منبع:
http://fa.wikipedia.org
http://www.chn.ir
http://porseshgarii.blogfa.com/post-353.aspx
http://robatnews.ir
http://www.jamejamonline.ir/newspreview/1433779220504602173

پل بازارک

پل بازارک

رُباط‌کَریم یکی از شهرستانهای توابع استان تهران است که در فاصله‌ی 35 کیلومتری جنوب غربی تهران قرار دارد. این شهر مرکز بخش مرکزی شهرستان رباط‌کریم است.این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مزاکز تمدن و زندگی بوده و آثار متعدد باستانی که در سال ۶۹ و آواخر ۷۳ در حوالی رباط کریم از شش هزار س...

اطلاعات | نقشه
تپه ده حسن

تپه ده حسن

شهرستان رباط کریم در جنوب غربی تهران به فاصله ۳۵ کیلومتر از شهر تهران واقع شده است و از شمال به شهریار، از جنوب به ری، از شرق به اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود می‌شود. رباط کریم که باغ‌های انگور آن معروف است تا سال ۱۳۷۶ جزو شهرستان شهریار بود اما هم اکنون با وسعتی حدود ۳۰۴ کیل...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب