توضیحات

ویرایش
غار رود افشان در دهکدهٔ رودافشان شهرستان فیروزکوه و در کوهستان البرز مرکزى واقع است.
غار رودافشان در اثر ساز وکار پدیده کارست، تشکیل شده است. از نظر زمین‌شناسی این غار در سنگ آهک‌های دوره کرتاسه بوجود آمده است. با این وجود کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می‌دهند.
این اعتقاد وجود دارد که هزاران سال قبل رودخانه دلیچای همسطح دهانه غار بوده و احتمالاً قسمتی از آب رودخانه دلیچای وارد دالان‌های غار شده و باعث گسترش و وسعت غار شده است.
درون غار از مواد آهکى پوشیده است که به صورت قندیل‌هایى از سقف غار آویزان شده است.در داخل غار چاله‌هایى وجود دارد که آبى زلال از دل صخره‌هاى سنگى آن بیرون مى‌آید.
ارتفاع غار به اندازه‌اى است که به آسانى مى‌توان در آن حرکت کرد.
رودافشان در زمره غارهایی قرار دارد که دسترسی به آن آسان است و هر کسی که بخواهد، با برنامه‌ریزی می‌تواند به آنجا برود.
اگر از تهران در جاده فیروزکوه به سمت شمال برویم، پس از گذشتن از دوراهی گیلاوند که پیش از این به آن دوراهی دماوند هم می‌گفتند، به روستای جابان و از آنجا به روستای کوچک سیدآباد ...مشاهده کامل متن می‌رسیم, از کنار روستا در سمت راست به جاده آسفالته فرعی وارد شده که در سمت راست آن دره‌ای پر از درخت دیده می‌شود و در عمق دره، رودخانه‌ای جریان دارد.
این جاده شما را به روستای رودافشان می‌رساند که حدود 103 کیلومتر با تهران و 60 کیلومتر با فیروزکوه فاصله دارد.با حدود یک ساعت پیاده‌روی به نزدیکی غار می‌رسید.
دهانه غار از پایین پیدا نیست، اما دهانه‌اش بسیار بزرگ است.
مسیر این غار در اثر فرسایش آب و املاح موجود در آن در زمانی که آب به طور کامل در آن جریان داشته است ایجاد شده است.
در برخی منابع گفته شده که در گذشته دهانه فعلی غار پشت تیغه سنگی بزرگی قرار داشته که حدود 35 هزار سال قبل بر اثر وقوع آتشفشان در کوه دماوند شکسته شده و با ایجاد شکاف عمیقی دهانه غار ظاهر شده و بعدها بر اثر فرسایش آب وسیع‌تر شده است.
دهانه غار بسیار وسیع و فرم آن قوسی شکل است، طول آن 40 متر و ارتفاع آن به 12 متر می‌رسد.
دهانه این غار که بعد از غار ایوب و غار اسپهبد خورشید، سومین دهانه بزرگ در غارهای ایران است که بعد از عبور از آن بلافاصله وارد اولین تالار غار می‌شوید که از بزرگترین تالارها در غارهای ایران است.
این تالار عظیم تاقدیس بزرگی است که به علت استحکامی که لایه‌های آن دارد هیچ نشانی از شکستگی یا سنگ‌های سست در آن دیده نمی‌شود.
شاید علت وسعت این تالار فرسایش آب رودخانه دلی چای در کنار فرایند غارزایی باشد؛ بدین ترتیب که هزاران سال قبل که دره رودافشان عمق فعلی را نداشت، رودخانه دلی چای و یا شاخه‌ای از آن با دهانه غار رودافشان هم سطح بوده و آب رودخانه وارد دالان‌ها می‌گردید و لایه‌های سست را در مسیر خود تخریب می‌کرد.
تعدادی ایوان که از سنگچین ساخته شده‌اند و همچنین مقداری خرده سفال در انتهای این تالار وجود دارد. این تالار فاقد تزئینات آهکی است.
وجود خرده سفال نشانه سکونت انسان‌ها در غار در روزگار گذشته است.
بعد از تالار اول، تالار دوم قرار دارد. بین تالار اول و دوم دیوار سنگچینی واقع شده که طول آن 8 متر و پهنای آن 1.5 متر است و در حال حاضر قسمتی از این دیوار تخریب شده و درگاهی به عرض 2 متر بوجود آورده که مدخل تالار دوم را تشکیل داده است.
در این ناحیه تاقدیس کوچکی با ارتفاع 8 متر قرار دارد که ابتدای تالار دوم است. تالار دوم دارای تاقدیس به ابعاد 50 در 60 متر و ارتفاع 20 متر است. در دیواره این تالار یک شکاف بزرگ به چشم می‌خورد.
این تالار نیز فاقد تزئینات آهکی است.
ابعاد تالار سوم 40 در 50 و ارتفاع آن 15 متر است. در این تالار تزئینات آهکی فراوان است که در روی سقف و دیوار این تالار چکنده‌های گل کلمی و نخودی دیده می‌شود، تمام تالار پوشیده از چکیده‌های مخروطی دانه انگوری می‌باشد.
در طرف راست تالار دالانی به طول 10 متر وجود دارد که به اتاقی منتهی می‌شود، دیوارها و سقف این اتاق با تزئینات خوشه انگوری، گل کلمی، ستون‌های سنگی و آبشار سنگ پوشیده شده است، این اتاق دارای دهانه دیگری است که به انتهای تالار سوم می‌رسد.
انتهای تالار سوم راهرویی به عرض 2 متر و ارتفاع 6 متر بوده که پس از طی 50 متر، استالاگمیت بزرگی دیده می‌شود. پس از حدود 20 متر بلندترین چکیده غار به بلندی 12 متر دیده می‌شود.
در اینجا چکنده‌های نیزه‌ای نیز دیده می‌شوند.
با عبور از یک ورودی، پس از طی دالانی در دنباله مسیر به عمیق‌ترین ناحیه غار نسبت به دهانه غار می‌رسید که 150 متر پایین‌تر از دهانه غار است. پس از آن توسط یک نردبان آهنی که جهت سهولت غارنوردی تعبیه شده است به دالانی با ارتفاع 3 متر می‌رسید که در انتهای آن حوضچه آبی وجود دارد که ستونی سنگی در میان آن قرار دارد.
این محل تالار آناهیتا نام دارد که پس از آن تاقدیسی به پهنای 15 تا 20 متر وجود دارد. در ادامه مسیر پس از طی 150 متر به دالان 10 متری می‌رسید که اینجا انتهای غار است.
محل انتهایی غار 50 متر پایین‌تر از دهانه غار است.
مسیر راهپیمایی در غار حدود 800 متر است.غار نوردی در این غار کمی سخت است و باید از مسیر‌های سختی عبور کنید.بعلاوه اینکه برای حرکت در غار حتماً به چراغ قوه قوی نیاز دارید.
در برخی قسمت‌های مسیر برای سهولت رفت‌وآمد نردبان‌های فلزی قرار داده شده است.
این اثر با شماره‌ی 12213 و در تاریخ 30/4/1384 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع:
http://vista.ir
http://www.darebehesht.com
تنگه واشی

تنگه واشی

تنگه واشی یا تنگه ساواشی در حدود ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروزکوه قرار گرفته (فیروزکوه در فاصله 125 کیلومتری تهران است) و با داشتن آب و هوای مناسب در تابستانها، میزبان جمعیت کثیری از مسافران و گردشگران است. درجه هوای این منطقه به طور متوسط بیست درجه کمتر از دمای هوای تهران است. ...

اطلاعات | نقشه
غار بورنیک

غار بورنیک

غار بورنیک در شهرستان فیروزکوه، بخش مرکزی، روستای هرانده قرار دارد. نام غار از دو کلمه بور و نیک تشکیل شده است. بور تغییر یافته کلمه بار برای سهولت تلفظ در اضافه شدن به کلمه نیک است. بار به معنای ساحل، کنار و جای امن است. بورنیک یا بار نیک یعنی محل امن خوب که اسم پرمعنایی برای غار به ...

اطلاعات | نقشه
چشمه آب معدنی خمده

چشمه آب معدنی ...

خُمِدِه یکی از روستاهای سرسبز و دیدنی اطراف شهرستان فیروزکوه است. چشمه آب معدنی این روستا یکی از دیدنی‌ترین نقاط آن به حساب می‌آید که 5 کیلومتر تا جاده فیروزکوه ـ زرین‌دشت فاصله دارد. برای دسترسی به این منطقه از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کرده و بعد از گذشتن از پردیس، بومهن و رودهن به...

اطلاعات | نقشه
غار رود افشان

غار رود افشان

غار رود افشان در دهکدهٔ رودافشان شهرستان فیروزکوه و در کوهستان البرز مرکزى واقع است. غار رودافشان در اثر ساز وکار پدیده کارست، تشکیل شده است. از نظر زمین‌شناسی این غار در سنگ آهک‌های دوره کرتاسه بوجود آمده است. با این وجود کارشناسان زمان تشکیل غار را به دوران سوم و دوره پالئوسن نسبت می...

اطلاعات | نقشه
روستای لزور

روستای لزور

در چله تابستان هم پیشنهاد می‌شود وقتی به اینجا می‌آیید لباس گرم همراهتان باشد. ترکیب شدید رنگ‌های سبز با رنگ‌های قرمز پاییزی این منطقه را در این فصل دیدنی‌تر کرده است.روستای لَزور یکی از بزرگ‌ترین روستاهای استان تهران و از توابع شهرستان فیروزکوه است. این روستا در دهستان قزقانچای از بخ...

اطلاعات | نقشه

غار رود افشان

🤓طبیعت شوخی جالبی برای غارنوردان ایرانی آماده کرده و یکی از بزرگترین دهانه‌های غارهای ایران رو در گودالی پنهان کرده که برای دیدن قطر ۱۰۰متری، باید به فاصله ای کمتر از بیست متری اش برسید! غار رودافشان که در ۱۰۳ کیلومتری شمال شرقی تهران و در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته، طوری لا به لای صخره‌ها پنهان شده که پیدا کردن آن در اثر اتفاق و شانس ممکن نیست.

🤔این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته و تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل هایی از سقف غار آویزان شدند و البته چاله هایی که آبی زلال 💧را از دل صخره‌های سنگی بیرون می‌دهند. برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوهه که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی 🚙یا دو ساعت پیاده روی🚶، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کوه پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر ۱۰۰ متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد!

تهران - دماوند کیلومتر ۱۰۳ جاده تهران، فیروزکوه، روستای رودافشان ... ادامه مطلب
غار رود افشان

غار رود افشان

طبیعت شوخی جالبی را برای غارنوردان ایرانی تدارک دیده و یکی از بزرگترین دهانه‌های غارهای ایران را در گودالیپنهان کرده که برای دیدن قطر 100متری آن باید به فاصله ای کمتر از بیست متری اش برسید! غار رودافشان که در 103 کیلومتری شمال شرقی تهران و در رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است، طوری لا به لای صخره‌ها پنهان شده که پیدا کردن آن در اثر اتفاق و شانس ممکن نیست.
این غار در دهکده رود افشان شهرستان دماوند و در کوهستان البرز مرکزی قرار گرفته است و تالارهای آن پوشیده از مواد آهکی است که به صورت قندیل‌هایی از سقف غار آویزان شده اند. و البته چاله‌هایی که آبی زلال را از دل صخره‌های سنگی بیرون می‌دهند.
برای دسترسی به این غار بهترین راه گذشتن از جاده فیروزکوه است که بعد از گذر از دو راهی دماوند در محلی بنام سیدآباد به جاده فرعی آسفالته‌ای برخواهید خورد که پس از طی حدود نیم ساعت رانندگی یا دو ساعت پیاده روی، به روستای رودافشان می‌رسید. از این روستا پس از حدود 15 تا 20 دقیقه کوه‌پیمایی ساده در طول مسیر غار که البته دارای شیب زیادی هم هست، به دهانه غار خواهید رسید که درون قیف بزرگی به قطر 100 متر جا خوش کرده و تنها از لبه همین قیف دهانه غار دیده خواهد شد!
مسیر دیگری هم برای رسیدن به غار وجود دارد که البته مسیر دشواری است اما به زیبایی اش می‌ارزد. این مسیر خوراک کوهنوردان و طبیعت‌گردهایی است که به مقصد روداقشان سفر می‌کنند. این مسیر از روستای دلی‌چای واقع در حاشیه جاده فیروزکوه می‌گذرد و در امتداد مسیر رودخانه دلی‌چای ادامه پیدا می‌کند.
... ادامه مطلب
غار رود افشان

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب