توضیحات

ویرایش
آدرس : استان مرکزی – شهرستان کمیجان – 6 کیلومتری روستای وفس
بقعه امامزاده شاهزاده حسین یا حاجی رضوان، زیارتگاهی با چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا بالای کوه حاجی رضوان مشرف بر روستای وفس در نزدیکی شهرستان کمیجان قرار دارد.
این امامزاده در 110 کیلومتری شهرستان اراک و 12 کیلومتری کمیجان و 6 کیلومتری وفس، برفراز گردنه وفس در ارتفاع 2650 متری از سطح دریا قرار گرفته، به طوری که مشرف به تمام منطقه است.
حاجی رضوان نام کوهی در شمال کمیجان است که برای مردم کمیجان از نظر اعتقادی و معنوی از جایگاه خاص و مهمی برخوردار است.
این عنوان(حاجی رضوان) نام محلی شاهزاده حسین از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که دارای کرامات بسیاری است و افراد زیادی را از شهرهای دور و نزدیک مخصوصا اراک، تهران، قم، کمیجان، همدان ...مشاهده کامل متن و روستاهای اطراف به سمت خود می‌کشاند.
بقعه این امامزاده که در بالای کوه حاجی رضوان واقع شده از سمت شمال به روستای زیبای وفس منتهی می‌شود و در سمت غرب و پایین دست کوه، گردنه گدوک واقع شده که جاده اصلی ورودی وفس است.
گردنه ای که از انتهایی‌ترین قسمت جاده کمیجان- وفس شروع می‌شود، به صورت پیچاپیچ به بالای کوه امتداد می‌یابد و به همین شکل به سمت وفس سرازیر می‌شود.

بنای امامزاده چهارگوش به ارتفاع دیوارهای 5 متری و گنبدی به ارتفاع 1/5 متر، به طول و عرض 5 در 5/25متر می‌باشد و در دو طبقه بنا شده است.
در طبقه پایین این بنا دو زائرسرا به ابعاد 2/25 در 5 متر تشکیل شده است که در ارتفاع 1/5 متری با طاق سبز رنگ و سیمانی پوشش داده شده‌اند و در حال حاضر به عنوان اطاق سرایداری و انبار لوازم اضافی امامزاده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مقبره اصلی احتمالاً بین دو دیوار زائرسرای طبقه پایین می‌باشد که اخیراً چندین بار توسط افراد ناشناس بصورت مخفیانه کنده‌کاری شده که آثار آن به وضوح قابل رؤیت است.
ضریح این زیارتگاه بصورت مکعب از جنس آلومینیوم مشبک به رنگ طلائی به ابعاد 2در 2 متر ساخته شده که در طبقه دوم در اطاقی به ابعاد تقریبی 5 در 5 متر واقع شده که متاسفانه آن نیز مورد دستبرد قرار گرفته است.
گنبد امامزاده از طریق راه‌پله ای تنگ و باریک و بصورت مارپیچ با طبقه دوم امامزاده در ارتباط می‌باشد.
آخرین گچکاری داخلی گنبد به سال 1310 هجری قمری اتفاق افتاده است.
این امامزاده تا چندین سال قبل جاده ماشین رو نداشت اما در سال‌های اخیر این مکان مقدس بازسازی شده و جاده شوسه برای آن احداث شده است.
برخلاف سایر امامزاده ها، امامزاده شاهزاده حسین (ع) از تزئینات بسیار اندکی برخوردار است. تنها چند نمونه آثار گچبری به شکل قاب و آیینه و فرشته در دیواره‌های داخلی گنبد چهره‌نمایی می‌کند.
همچنین کتیبه‌ای از سوره مبارکه قدر بر روی چوبی به طول 180 و عرض 5 سانتیمتر کنده شده که در قسمت انباری نگهداری می‌شود، قسمت مربوط به تاریخ کنده‌کاری آن از بین رفته ولی احتمالاً مربوط به همان دورانِ گچبری می‌باشد.
به غیر از تزئینات جزئی که زائران امامزاده به عنوان ادای نذورات به بارگاه هدیه می‌کنند و چند اثر گچبری که ذکر شد، متاسفانه تزئینات دارای ارزش تاریخی با احتمال وجود آنها همچون دیوار و ضریح امامزاده به غارت رفته است.
این مکان زیارتی و سیاحتی دارای برق سراسری و حسینیه می‌باشد.
در چند سال اخیر خیرین با استفاده از کمک‌های مادی خود و نذورات امامزاده تعداد 12 زائرسرا به ابعاد 3 در 4 متر در کنار امامزاده ساخته‌اند که سرویس دستشویی، قربانگاه، میدان وسط محوطه و وضوخانه نیز از جمله آنها است.
مردم روستای وفس اعتقاد محکمی به شاهزاده حسین یا حاجی رضوان دارند.

منابع:
www.arak.ir
www.hamshahrionline.ir/details/195095
www.ichto.ir
وفس

وفس

وَفس نام منطقه و نیز روستائی تاریخی ، زیبا و خوش آب و هوا در استان مرکزی در شهرستان کمیجان است. منطقه وفس با قدمت چند هزار ساله و یکی از مناطق قدیمی و سکونت گاه مادها بوده است. دارای گویش وفسی، آب و هوای بسیار مطبوع، آب فراوان، باغات و زمین‌های زراعی و چشم‌اندازهای بسیار زیبا است. نام...

اطلاعات | نقشه
قلعه تپه میلاجرد

قلعه تپه میلاج...

این قلعه تپه مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در میلاجرد، قرار گرفته است. براساس مطالعات انجام شده بر روی این تپه‌باستانی تاریخچه آن به ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح یعنی دوره حکومت مادها در محدوده هگمتانه بر می‌گردد. قلعه تپه میلاجرد در کنار شهر میلاجرد و در ۱۱۰ کیلومتری شما...

اطلاعات | نقشه
امامزاده شاهزاده حسین (حاجی رضوان)

امامزاده شاهزا...

بقعه امامزاده شاهزاده حسین یا حاجی رضوان، زیارتگاهی با چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبا بالای کوه حاجی رضوان مشرف بر روستای وفس در نزدیکی شهرستان کمیجان قرار دارد. این امامزاده در 110 کیلومتری شهرستان اراک و 12 کیلومتری کمیجان و 6 کیلومتری وفس، برفراز گردنه وفس در ارتفاع 2650 متری از سطح ...

اطلاعات | نقشه
تعزیه در وفس

تعزیه در وفس

عزاداری در سطحی وسیع از قرن چهارم هجری و در عصر دیلمان در ایران متداول گردید . در عصر صفوی به اوج شکوه‌مندی رسید. در اواخر این دوره پایه‌های نمایش‌های مذهبی و تصویر کشیدن حوادث کربلا بنیاد نهاده شده و در زمان کریم‌خان‌زند به‌دستور، وی تعزیه‌خوانی به مثابه سنتی مذهبی در ایران مرسوم شد و ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب