توضیحات

ویرایش
کاخ موزه سعدآباد در دامنه البرز، بین میدان تجریش و دربند، در ضلع جنوبی میدان دربند ساخته شده است و از شرق به خیابان دربند، از غرب به سعدآباد و زعفرانیه و از جنوب به نظامیه منتهی میشود.
سعدآباد از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد و در زمان قاجار محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.
ساخت مجموعه به درخواست رضا شاه پهلوی به منظور تهیه محلی ییلاقی برای خود انجام گرفت‌.
امیر لشکر خدایار باغ بزرگی را در کرج برای این موضوع انتخاب کرد و قرار شد فردی به نام کشتکار از سوی رضا شاه باغ را رؤیت کند.
اما این فرد به شاه پیشنهاد کرد تا ییلاق سعدآباد را خریداری کند. در آن زمان اراضی سعدآباد متعلق به سردار اعظم بود. حدود 4000 مترمربع مساحت و دو عمارت بیرونی و اندرونی داشت که توسط رضا رفیع برای رضا شاه خریداری شد.
بعد از خریداری سعدآباد از سردار اعظم تپه علیخان والی نیز از پدر سرتیپ والی به مبلغ 7000 تومان خریداری و سپس کاخ شهوند (سبز) بر آن بنا شد.
بعد از مدتی باغ‌های نیمه ویران دیگری، ...مشاهده کامل متن توسط افراد رضا خان، از صاحبان آن‌ها خریداری و به تپه علی خان وصل شدند و به تدریج باغ سعدآباد فعلی به وجود آمد.
بناها و سازه‌های مجموعه سعد آباد:
ساختمان بهمن (کاخ بهمن)
کاخ احمد شاهی
کاخ اختصاصی
ساختمان جمهور (کاخ ملکه مادر)
کاخ سبز (کاخ شهوند، کاخ رضا شاه پهلوی)
کاخ‌موزه سفید (کاخ ملت، کاخ شاه پهلوی)
موزه آب (دفتر رئیس تشریفات کاخ، دفتر مسئول حفاظت ارتش)
موزه استاد بهزاد (کاخ کرباس، کاخ ولیعهدی)
موزه برادران امیدوار (کالسکه‌خانه قجری)
موزه چهره‌های ماندگار (کاخ ملکه توران امیرسلیمانی، همسر رضا شاه پهلوی)
موزه خط و کتابت میرعماد (کاخ فرحناز و علی‌رضا)
موزه ظروف سلطنتی (موزه ظروف، کاخ اشرف پهلوی)
موزه مردم‌شناسی (کاخ شمس پهلوی)
موزه مینیاتور استاد آبکار (کاخ لیلا پهلوی)
موزه فرشچیان (کاخ ملکه عصمت دولتشاهی، همسر رضا شاه پهلوی)
موزه نظامی (کاخ شهرام)
موزه نگارستان (کاخ فرح پهلوی)
موزه هنرهای زیبا (کاخ سیاه، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی)
موزه هنر ملل (گلخانه کاخ سفید، موزه هنر اختصاصی فرح پهلوی)
موزه نیم قرن کودکی (موزه آبکار)
کاخ احمدرضا پهلوی
کاخ بهمن از بناهای دوران پهلوی دوم، از جمله زیباترین ساختمان‌های مجموعه می‌باشد، که منزل مسکونی بهمن، پسر غلامرضا پهلوی بوده‌است.
این ساختمان، مجاور موزه مردم شناسی و در کنار درب شمالی دربند قرار دارد.
کاخ احمد شاهی قدیمی‌ترین کاخ موجود در مجموعه سعد آباد می‌باشد، که در اواخر سلطنت احمد شاه قاجار و از سال ۱۲۹۷، ساخت آن آغاز و در هنگام وزارت جنگی رضا شاه، ساخت بنای آن به پایان رسید.
کاخ اختصاصی در سمت غرب موزه هنرهای زیبا قرار دارد. این کاخ، در سال‌های اولیه بعد از انقلاب ایران، به عنوان موزه تاریخ طبیعی استفاده می‌شده‌است.
ساختمان جمهور (کاخ ملکه مادر)این کاخ، در دوران پهلوی، محل آخرین سال‌های زندگی رضا شاه، قبل از تبعید به جزیره موریس، و محل زندگی مادر شاه (تاج الملوک) تا دوران انقلاب اسلامی ایران، بوده‌است.
کاخ دو طبقه شهوند تنها کاخی است که نمای آن به طور کامل از بیرون پیدا است‌. این کاخ در زمان سردار سپهی، در دامنه کمیز دره‌، روی تپه علیخان والی ساخته شد.
ساخت این کاخ درسال 1301 ش شروع شد و درسال 1307 به پایان رسید. استاد جعفر کاشانی طراح و معمار کاخ بوده و در تزیین آن از هنرمندان و استادان ایرانی بهره گرفته شده است‌.
کاخ سفید بزرگ‌ترین کاخ مجموعه‌، مخصوص پذیرایی از مهمانان خارجی، است‌. رضا شاه کاخ سفید را برای ایام تابستان‌، به منظور پذیرایی از مهمانان رسمی خود ، در نظر گرفته بود.
در ساختن این کاخ نظر محمدرضا شاه بسیار مؤثر بود. به عنوان مثال یکی از ستون‌ها به دستور او سه بار خراب شد تا عاقبت با طرح او هماهنگی پیدا کرد. این کاخ دو طبقه است‌.
طبقه اول شامل سرسرایی در وسط و اتاق‌های متعدد و یک سالن بزرگ است‌و طبقه دوم نیز مانند طبقه اول طراحی شده است‌.
موزه آب (دفتر رئیس تشریفات کاخ، دفتر مسئول حفاظت ارتش)در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد، قرار دارد. ساختمان موزه، متعلق با دوران قاجاریه و پهلوی دوم، و شامل دو بخش اصلی و فرعی است.
موزه استاد بهزاد (کاخ کرباس، کاخ ولیعهدی) موزه مینیاتور اسناد حسین بهزاد، در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد قرار دارد. ساختمان این موزه، متعلق به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی است.
در دوران پهلوی این موزه، به کاخ کرباس معروف بوده که به عنوان استراحتگاه و محل کار رضا شاه استفاده می‌شده، و در دوران شاه، به عنوان کاخ ولیعهدی، مورد استفاده رضا پهلوی، در دوران کودکی و نوجوانی او، بوده‌است.
موزه برادران امیدوار (کالسکه‌خانه قجری)این موزه، در بخش شمال غربی مجموعه سعد آباد، واقع شده و ساختمان آن، متعلق به دوران قاجار است.
موزه چهره‌های ماندگار (کاخ ملکه توران امیرسلیمانی، همسر رضا شاه پهلوی) از جمله بناهای دوره قاجاری در مجموعه سعد آباد است، که رضا شاه بعد از استقرار در تپه علیخان و پس از ساختن کاخ سبز، آن را آراسته به مجموعه سلطنتی نمود.
موزه خط و کتابت میرعماد (کاخ فرحناز و علی‌رضا) در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد، قرار دارد. بنای این موزه، به دلیل شباهت به ساختمان‌های اواخر دوره قاجار و اوایل دوران پهلوی، به معماری دوره انتقال تعلق دارد.
ساختمان موزه، دو طبقه دارد، که محل سکونت دو تن از فرزندان شاه (فرحناز و علیرضا) بود. پس از انقلاب ایران، ساختمان مذکور، به نمایش آثار خطی، اختصاص یافت، که سرانجام در سال ۱۳۷۶ خورشیدی، به نام مشهورترین استاد خوشنویسی قرن ۱۱ هجری قمری، یعنی میرعماد حسنی، تغییر نام یافت.
موزه ظروف سلطنتی (موزه ظروف، کاخ اشرف پهلوی) در شرق مجموعه فرهنگی – تاریخی سعدآباد قرار دارد. این بنا به مساحت ۲۶۰۰ مترمربع به دستور رضاشاه، توسط مهندس فرمانفرمائیان، با زیر بنای ۱۸۰۰ مترمربع طراحی و در دو طبقه بین سالهای ۱۸ – ۱۳۱۵ ساخته شد.
موزه مردم‌شناسی (کاخ شمس پهلوی) دربرگیرنده مجموعه کاملی است، از سیر فرهنگ و راه و روش زندگی انسان، و آئینه تمام نمایی است، از تحولات مختلف در تمامی جنبه‌های زندگی انسان، که در طی ادوار گوناگون حادث گردیده‌است.
ساختمان موزه مردم شناسی، کاخ سابق شمس پهلوی بوده، که در ضلع شمال غربی مجموعه سعد آباد واقع گردیده‌است.
موزه مینیاتور استاد آبکار (کاخ لیلا پهلوی)در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد، قرار دارد. این ساختمان، اقامتگاه تابستانی لیلا پهلوی، کوچکترین دختر محمدرضا پهلوی بود، که جدیدترین ساختمان مجموعه، نیز به حساب می‌آید.
موزه فرشچیان (کاخ ملکه عصمت دولتشاهی، همسر رضا شاه پهلوی) در بخش مرکزی مجموعه سعدآباد قرار دارد، متعلق به دوره قاجار است. ساختمان موزه در گذشته محل سکونت رضا شاه و همسر چهارمش ملکه عصمت بوده، که در دوران محمدرضا پهلوی، برادر شاه و سپس سرآشپز مخصوص او، در آنجا سکونت داشتند و بعدها نیز، به انبار تبدیل شد.
موزه نظامی (کاخ شهرام)در بخش مرکزی مجموعه سعد آباد قرار دارد. این ساختمان با زیر بنایی حدود سه هزار متر مربع، در دو طبقه و یک زیر زمین، به دستور رضا شاه، در سال ۱۳۱۴ خورشیدی، برای همسر دومش تاج الملوک ساخته شد
موزه نگارستان (کاخ فرح پهلوی)در شمالی‌ترین نقطه مجموعه سعد آباد قرار گرفته و دارای معماری منحصربه‌فرد و زیبایی است.
این موزه با هدف برگزاری نمایشگاه‌های دوره‌ای مجموعه، در تاریخ ۱۲ اسفند سال ۱۳۸۵ خورشیدی، با (به عنوان) نمایشگاه پوشاک سنتی و طراحی لباس افتتاح گردید، و از آن تاریخ تاکنون، میزبان نمایشگاه‌های متعددی بوده‌است.
موزه هنرهای زیبا (کاخ سیاه، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی)یکی از بناهای باشکوه مجموعه سعد آباد، ساختمانی است که از سال ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۷، محل استقرار وزارت دربار بوده و از سال ۱۳۶۱ به عنوان موزه هنرهای زیبا، مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.
موزه هنر ملل (گلخانه کاخ سفید، موزه هنر اختصاصی فرح پهلوی)قسمت زیر زمین کاخ موزه ملت، که در اصل، بخش گلخانه کاخ بود، بین سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۹ خورشیدی، به دستور فرح پهلوی، و با همت مهندسین فرانسوی، به موزه هنر اختصاصی تبدیل شد.
مجموعه‌ای در شمالی‌ترین قسمت مجموعه سعد آباد و در کنار در مشرف به میدان دربند، ساختمانی است که در سابق، کاخ احمدرضا پهلوی بوده‌است. این ساختمان، در سال‌های اولیه پس از انقلاب ایران، در اختیار نهاد ریاست جمهوری بوده اسن، ولی پس از مرمت، این ساختمان در سال ۱۳۸۱، به عنوان کتابخانه افتتاح گردید.
ایستگاه رادیو,دروازه‌ها,رستوران‌ها,سالن‌های ورزشی,فروشگاه,قنات‌ها,کارگاه مرمت,کتابخانه ,گلخانه‌ها,مرکز موسیقی خلاق سعدآباد,مرکز هنرهای تجسمی,مرکز هنری ایوان عطار دیگر امکانات مجموعه سعد آباد هستند
منبع:

http://fa.wikipedia.org/
http://tour-of-tehran.blogfa.com/tag
http://www.asriran.com/
http://www.sadmu.com/
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=145317
http://www.yjc.ir/
http://tafrih.ir/place/3050
امامزاده صالح

امامزاده صالح

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. امامزاده صالح از پسران امام موسی کاظم و برادران امام خوبی‌ها امام رضا (ع) است. این امامزاده یکی از بزرگترین و مشهورترین زیارتگاه‌های استان تهران می‌باشد که از سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت نهصد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده محمد نوربخش

امامزاده محمد ...

بقعة امامزاده محمدنوربخش در دهستان سولقان قرار گرفته است. این بقعه، به دلیل موقعیت خاص مکانی از لحاظ آب و هوا و جذابیت صحن و بقعه، در ایام تعطیل و نیز در فصل تابستان زائران بسیاری دارد محمد نوربخش از طرف پدر منسوب به امام زین العابدین علیه السلام و از طرف مادرمنسوب به امام موسی کاظم عل...

اطلاعات | نقشه
موزه طبیعت و حیات وحش ایران ( دارآباد )

موزه طبیعت و ح...

موزۀ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بوده‌است و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاد...

اطلاعات | نقشه
موزه تماشاگه تاریخ ( موزه تاریخ )

موزه تماشاگه ت...

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و ... است‌. تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، کتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه ط...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیا...

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می‌باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌باشد. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزی...

اطلاعات | نقشه
سورتمه تهران

سورتمه تهران

در ابتدای سال 92 سورتمه تهران یا سورتمه دربند در منطقه گلابدره افتتاح گردید. در بوستانی که این سورتمه قرار گرفته است جاذبه‌های تفریحی متنوع دیگری نیز قرار دارد. سورتمه وسیله تفریحی مشابه ترن هوایی میباشد با این تفاوت که کنترل سرعت آن با استفاده کننده است و قابلیت سرعت گیری تا 40 کیلوم...

اطلاعات | نقشه
درکه

درکه

نام درکه از درگِ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده‌است.درکه دهی است در غربی‌ترین کوه‌پایه‌های شمال تهران در دامنه‌ی البرز که امروزه به محله ای از تهران بزرگ تبدیل شده است. درکه یکی از از قدیمی‌ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است که در امتداد درهٔ مصفایی...

اطلاعات | نقشه
دربند

دربند

دربند یکی از سی و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه‌های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد. این محله در زمان‌های بسیار قدیم به نام‌های مغ محله (مرغ محله ) و میر محله، شاه محله و ترش محله بوده است که این محلات در...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سیب شمیران

سیب شمیران

سیب شمیران : این سیب به رنگ زرد و با خطوط قرمز می‌باشد. میوه‌های آن کروی با طعم شیرین و معطر می‌باشد و در اواسط شهریور قابل برداشت است . درخت سیب در اکثر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و در هر جای دنیا وجود دارد د تمام مردم دنیا آن را می‌شناسند. سیب انواع مختلف دارد: ترش و شیرین. که هر ...

اطلاعات

موزه نظامی سعدآباد برای شش ماه تعطیل می‌شود

«موزه نظامی» سعدآباد از اول مهر ماه امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برای شش ماه تعطیل می‌شود.
به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سعدآباد، با هماهنگی‌های صورت گرفته میان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و سازمان حفظ ارزش‌های دفاع مقدس (آجا) ، موزه نظامی به علت انبارگردانی و تغییر مسئول و امین ... ادامه مطلب
موزه نظامی سعدآباد برای شش ماه تعطیل می‌شود

گل یخ در سعدآباد

گل یخ

 (نام علمی: Chimonanthus؛ به انگلیسی Wintersweet)‏ است. این گیاه بومی چین است و در ایران نیز یافت می‌شود.

گل یخ که اسم اصلی آن leon topodium alpinum یا leontopodium nivalssp است;مشهور به گل کوهستان و متعلق به خانواده آفتابگردان میباشد.این گیاه به طور نابرابر پخش شده است و مکان‌های ... ادامه مطلب
گل یخ در سعدآباد

مهرداد قاسمی

مهرداد قاسمی یکشنبه 4 بهمن 94 - 21:18

خیلیییی زیباست. تصاویرتون عالیه

مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعد آباد

مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعد آباد، با داشتن 18 کاخ بزرگ و کوچک متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مجموعه موزه‌های ایران و تهران است.
مجموعه‌ی کاخ‌های سعدآباد عبارتند از: کاخ «شهوند» (کاخ موزه‌ی سبز فعلی)، کاخ سفید (کاخ موزه‌ی ملت)، کاخ اختصاصی (موزه‌ی تاریخ طبیعی پیشین که در اکنون در اختیار نهاد ریاست جمهوری است)، دفتر وزیر دربار شاهنشاهی یا کاخ سیاه (موزه‌ی هنرهای زیبا)، کاخ «شمس پهلوی» (موزه‌ی مردم شناسی)، کاخ «اشرف پهلوی» (موزه‌ی ظروف پیشین)، کاخ «ملکه‌ی مادر» (ساختمان جمهور)، کاخ «احمدرضا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ «بهمن پهلوی» پسر «غلامرضا پهلوی» (مرکز آموزش)، کاخ «شهرام» پسر اشرف پهلوی (موزه‌ی نظامی)، کاخ «فریده دیبا» (در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، ساختمان محل سکونت «عصمت دولتشاهی» همسر «رضاشاه پهلوی» (موزه‌ی فرشچیان) کاخ‌های قدیم و جدید رضا پهلوی (موزه‌ی بهزاد و دفینه)، کاخ «فرحناز» و «علیرضا» فرزندان محمدرضا شاه پهلوی (موزه‌ی خط و کتابت میرعماد)، کاخ «لیلا» دختر محمدرضا شاه (موزه آبکار) و دفتر رییس تشریفات کاخ (موزه آب).
علاوه بر کاخ‌های یادشده و چندین ساختمان قدیمی دیگر، تاسیسات و امکانات دیگری همچون سالن‌های مرغداری و گاوداری، گلخانه ها، استخرها، چشمه سارها، زمین‌های تنیس و سالن بولینگ، سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ی110 هکتاری وجود دارد.
این مجموعه همچنین دارای 12 قنات که هریک دارای عنوانی خاص است و هشت ورودیه برای عبور و مرور شاه و دربار در این مجموعه تعبیه شده بود.
این کاخ در میدان دربند واقع شده و در تمام ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام رسمی سوگواری از ساعت 9 صبح قابل بازدید است.
... ادامه مطلب
مجموعه‌ی فرهنگی-تاریخی سعد آباد

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب