توضیحات

ویرایش

آدرس : استان مرکزی، شهرستان خنداب، بخش قره چای، دهستان سنگ سفید، روستای استوه
استوه، یکی از روستاهای استان مرکزی و شهرستان خنداب می‌باشد. فاصله این روستا تا مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر و است. وسعت این روستا در حدود پنج کیلومتر مربع می‌باشد.
روستا از نظر آب و هوایی بکر و دست نخورده است. جمعیت این روستا بنا بر مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۳۶۳ نفر و ۶۲۳ خانوار اعلام شده است.
این روستا بعلت قرارگرفتن در نزدیکی رودخانه قره چای از آب وهوای خنک وخوبی برخوردار است رودخانه قره چای از کوههای راسوند شهرستان شازند سرچشمه می‌گیرد.
در این روستا امامزاده‌ای بنام امامزاده آمنه خاتون وجود دارد که گفته می‌شود از فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) است. این امامزاده محل دفن مردگان این روستا نیز می‌باشد و اکثر مردم این روستا هنگام سال تحویل در این امامزاده جمع می‌شوند.
از دیگر جاذبه‌ها می‌توان به قره‌تپه (قره داش)، تک‌درخت و سد استوه اشاره کرد.
همچنین این روستا حمام تاریخی دارد که بیش از ۲۵۰ سال قدمت تاریخی دارد.
آثار زرتشتیان هم در این منطقه دیده شده است از جمله سنگ قبرهای پیداشده که بیانگر این واقعیت است که روزگارانی زرتشتیان هم دراین منطقه زندگی می‌کرده‌اند البته بقایای چهار قلعه درچهارنقطه از این روستا وجود دارد که در آن زمان برای حفاظت کاربری داشته است.
از آداب و رسوم زیبای استوه برگزاری جشن‌های عروسی طولانی به مدت ۲ شبانه روز است. در مراسم عروسی استوه رسم‌های مانند رسم دایی گلی، حنای دزدکی، رقص شاشاکی، نشان روسری سر کنون عروس، آذوقه بستن به کمر عروس توسط پدر عروس، جمع اوری تلوشی و خروس برون اجرا می‌شود.
عمده محصولات کشاورزی دراین منطقه بیشتر باغات انگور می‌باشد که ساکنین روستا آنرا به صورت کشمش تیزابی درآورده و بفروش می‌رسانند.
از محصولات دیگری که می‌توان نام برد؛ هلو، زردآلو، گندم، جو، حبوبات و صیفی جات می‌باشد.
دامداری هم دراین منطقه رونق فراوانی دارد. البته بیشتر گاوداری‌ها به صورت سنتی می‌باشند.
این روستا دارای یک خانه بهداشت با کادرپزشکی بوده ومراکز فرهنگی آن از جمله مدارس ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و یک باب کتابخانه می‌باشند.
برای رسیدن به این روستا باید ازخروجی میدان سردشت اراک به سمت توره حرکت کرد تا به دو راهی خنداب رسید و مسیر سمت خنداب را رفت. حدود ۳۰ کیلومتر بعد از این دوراهی به روستای استوه خواهید رسید.

منابع:

www.vil.ir
www.fa.wikipedia.org
www.nasimekhondab.ir
www.molkarak.blogfa.com

روستای استوه

روستای استوه

استوه، یکی از روستاهای استان مرکزی و شهرستان خنداب می‌باشد. فاصله این روستا تا مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر و است. وسعت این روستا در حدود پنج کیلومتر مربع می‌باشد. روستا از نظر آب و هوایی بکر و دست نخورده است. جمعیت این روستا بنا بر مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۳۶۳ نفر و ۶۲۳ خانوار ا...

اطلاعات | نقشه
کشمش

کشمش

خنداب از مراکز مهم تولید انگور و صادرات کشمش در کشور و استان مرکزی می‌باشد . فواید کشمش کشمش، میوه‌ی رسیده و خشک انگور است که با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن به نام‌های مختلفی در بازار به فروش می‌رسد و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب