توضیحات

ویرایش
در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.
تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است.
دلیل نام گذاری چاهکوه،وجود جاده‌های است که در ابتدای دره حفر شده است،چند چاه کم عمق و کانال هایی برای هدایت آب، از سوی اهالی روستای چاهو حفر شده و زیبایی این تنگه را دو چندان می‌کند.
این تنگه در یک لایه ماسه‌سنگی ایجاد شده است و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن، سیلت و آهک و فرسایش انحلالی آنها حفره‌ها، درزها و بریدگی‌‌‌‌های بسیار زیبایی در این دره ایجاد شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
این تنگه در حقیقت از دو دره عمود برهم تشکیل شده است که یکی از آنها یک گسل است که به وسیله فرسایش توسط آب‌های جاری به شکل امروزی در آمده است. به دلیل اینکه کف این تنگه بعد از هر بارندگی محل جاری شدن آب می‌باشد، مردم محلی برای استفاده از این آب اقدام به حفر چاه در کف آن نموده و به همین دلیل نام چاهکوه را برای این تنگه انتخاب کرده‌اند.
این ...مشاهده کامل متن دره در 70 کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهوی شرقی،در بخش غربی ساحل شمالی جزیزه قشم قرار دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیزه قشم است.
این دره شگفت انگیز،در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد .
وجود اشکال مقعر کروی و بیضوی و خطی در دیواره‌های تنگه حاصل عملکردمکانیکی آب یکنواخت نبودن جنس دیواره در تمامی نقاط و وجود درزهای پر شمار کوچک و بزرگ در دیواره است .
چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود،ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود،این درحالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد.
یکی از ویژگیهای این اثر طبیعی غیر قابل نفوذ بودن آن در برابر آب است . این عامل موجب می‌شود آب در درون آن جاری شده و درز و شکافهای آن را پر کرده و بفرساید.
مردم محلی از این خاصیت تنگه استفاده جانبی کرده اند و با حفر گو دالهایی در کف تنگه امکان گرد آوری و ذخیره باران را فراهم نموده اند.
با توجه به خشک بودن منطقه و ارزش زیاد آب باران در قدیم ، این ابتکار بسیار ارزشمند و موثر بوده است.این کانال‌ها و چاهها،قدمتی باستانی دارند و از زمان‌های دور برای تامین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورد استفاده قرار داشته است.
دیواره‌های تماشایی و اعجاب انگیز تنگه چاهکو ارزش زیبایی شناختی بالایی دارند و حفاطت از آنها در برابر کنده کاری یا نوشتن یادگاری موجب همبستگی شدن این زیبایی و لذت بازدیدکنندگان آینده آن خواهد بود.
منبع :http://www.geopark.ir/
http://www.yjc.ir/
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

بله اینجا ایرانه ...تنگه ای با احجام و تندیس­های بی نظیر

دره ای با احجام و تندیس­های بی نظیر و پوشیده از صدها حفره و کاسه و طاقچه بربدن عمودی آن با جوی‌های سنگی وچاه‌های آب که از یورش باد،باران‌های تند و تابش آفتاب داغ پدید آمده است این دره یا تنگه چاهکو، در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و در 100 کیلومتری شهر قشم و در مجاورت روستای چاهوی شرقی قراردارد،دلیل ... ادامه مطلب
بله اینجا ایرانه ...تنگه ای با احجام و تندیس­های بی نظیر

یکی از عجایب هفت گانه جزیره قشم تنگه چاهکوه می‌باشد..نگه چاه کوه : نام دره ای است بسیار زیبا در روستای چاهو شرقـی . در وسط این دره چاه هایی قرار دارند که مردم روستا حتی روستاهای همجوار در زمان کمبود آب شرب ،به این مکان مراجعه می‌کنند و آب مورد نیازشان را تهیه می‌نمایند. این تنگه یکی از عجایب هفتگانه جزیره قشم است که در محدوده ژئوپارک قشم واقع گردیده است. دیواره‌های این تنگه با حفره‌های زیبا و اشکال مختلفی که در این دیواره قرار دارند چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می‌کند.
برکه محل نگهداری آب باران هست که در مناطق گرمسیر بویژه جزیره قشم به وفور دیده می‌شود .هیچ روستایی ، در قشم وجود ندارد که برکه نداشته باشد.این منابع آب هر ساله منتظر باران هستند تا بتوانند با ذخیره کردن آب باران ،آب آشامیدنی روستاییان را تامین کنند.معماری برکه‌ها به شکلی است که باعث خنک شدن آب در آنها می‌شود.جالب اینجاست که هر کدام از این برکه‌ها دارای اسامی خاص خودشان هستند.
... ادامه مطلب

شبکه اجتماعی گردشگری تیشینه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب