1 1

توضیحات

ویرایش
مجموعه حاج آقا علی شامل 8 قسمت است که هرکدام بر اساس نیازهای مختلفی ساخته شده اند، تمامی این بناها با سرمایه شخصی به نام حاج آقا علی معروف به ملا زعیم الله رفسنجانی ساخته شده است.
استاد باستانی پاریزی در کتاب پیغمبر دزدان بسیار صحبت کرده است. به عقیده ایشان حاج آقا علی ابتدا فقیر و تهیدست بوده است و از راه پیله وری روزگار می‌گذرانده است ,اما کم کم مال و منال پیدا کرده و گنجی پیدا کرده و کارش به جایی رسیده است که در سال 1298 در یک گزارش رسمی به ناصر الدین شاه در مورد او چنین آمده است :
« حاج آقا علی تاجر ، الحال اربابی معتبری در رفسنجان به هم رسانیده است و بسیار اعتبار دارد و به جمیع و لایات و بندرات داد و ستد دارد اربابی و محصولات او زیاد خوب شده ... »
حاج آقا علی در شهر کرمان نیز چندین بنا از جمله کاروانسرا ، مسجد و آب انبار ساخته است که تا به امروز سالم و پا برجا مانده اند . سبک خاص معماری ، کاشیکاری وگچ بری این بناها چه در داخل و چه خارج آنها همگی حکایت از فرهنگ غنی و هنرهای ارزشمند مردمان این سرزمین دارد .
قسمت‌های هشتگانه مجموعه حاج آقا علی عبارتند از:
خانه حاج آقا علی که معروف به خانه وقفی که زیباترین بنای مجموعه ...مشاهده کامل متن است و بیشتر به کاخ و عمارت حاکم نشین شباهت دارد زیرا در چهار طرف حیاط آن اتاقها و تالارهای مختلفی قرار گرفته است که هر یک برای فصل خاصی طراحی شده است .
درون تمام اتاقها گچ بری شده و بیرون آنها از نمای اجری منظم و ریتم هماهنگی بر خودار است به طور کلی تمامی ویژگی‌های معماری بناهای مناطق حاشیه کویر در این خانه به چشم می‌خورد که از خصوصیات جالب این بنا است.
بازار مجموعه که از مهمترین بناهای آن به شمار می‌رود و دلیل محکمی برا ین مدعاست که قاسم آباد در گذشته روستای مهمی بوده است. این بازار از گذشته‌های دور تا کنون بسیار رونق داشته و محل کار و فعالیت پیشه وران و صنعتگران مختلفی بوده است.
آب انباری که در میانه بازار قرار دارد و محل تأمین آب شرب اهالی این روستا در گذشته بوده است تمامی این بنا از آجر ساخته شده است و سر در ورودی و دیوارهای آن به وسیله نقوش آجری و کاشیکاریهای زیبا تزئین شده است.
حسینیه ای در این مجموعه وجود دارد، که بیشتر از سایر اماکن مورد توجه مردم بوده است و تا به امروز پا بر جا ست. مسجد این مجموعه که اگر چه چندان بزرگ نیست اما شیوه معماری آن با تمامی مساجد این منطقه متفاوت است و به همین سبب اهمیت خاصی دارد.
محراب و دیوارهای این مسجد به شیوه زیبائی مقرنس کاری و گچ بری شده است.
کاروانسرهای بزرگی که در مجاورت بازار قرار داشته و اکنون به کلی تخریب شده است و در گذشته مکانی برای استراحت کاروانها و بار اندازی یا بارگیری کالاها بوده است.
حمام این مجموعه طبق گفته اهالی محل، دارای کاشیکاریهای زیبا و سنگ کاریهای هنرمندانه ای بوده است و متأسفانه به دلیل پایین‌تر بودن از سطح زمین در زیر خاک مدفون شده است.
بنایی نیز به نام یخدان یا یخچال در دو کیلومتری قاسم آباد و در روستای عباس آباد حاجی قرا ر دارد و مکانی است که در قدیم در زمستانها یخ در آنها انبار می‌شده و در تابستان این یخ به مصرف می‌رسیده است.
خانه حاج آقا علی دراواخر دوره قاجاریه بدست معماران یزدی و رفسنجانی ساخته وبنا شده است . دراین دوران معماری ایران تحت تاثیر معماری غربی بوده است که در معماری خانه حاج آقا علی به خوبی نمودار است معماری خانه تلفیقی از معماری ایرانی، رومی، یونانی،هندی و اروپایی است .
این خانه جزو خانه‌های چهار فصل بوده است و خانه با یک دیوار چینه ای نسبتا بلند محصور شده است در ضلع جنوب غربی خانه یک برج برای محافظت از خانه ساخته شده است و ورود به آن از روی پشت بام امکان پذیر می‌باشد خانه کاملا محصور و درون گرا است که از خصوصیات خانه‌های دشت فلات ایران می‌باشد و از جمله این درون گرایی برای خانه‌های چهار فصل کاملا مشهود است.

منبع:
http://www.hamshahrionline.ir/details/131069
http://www.khanehkheshti.com/
http://ziiireha.tebyan.net/post/439
http://www.mehrnews.com/news/1735208
http://www.seratnews.ir/fa/news/102393
http://www.fardanews.com/fa/news
یخچال حاج آقا علی ( یخدان عباس آباد حاجی )

یخچال حاج آقا ...

یخچالها سازه هایی بسیار جالب و منحصر به فردند که در قلب تابستانهای داغ و سوزان، خنکای آب گوارا را به درون خانه‌ها می‌کشاند، در ساخت و طراحی این معماری رمز و رازی وجود دارد که حکایت ازمعجز ه فروتنانه خشت خام و دست‌های پرتوان معمار فرزانه‌ای می‌کند که به عشق خدمت به خلق، خشت بر خشت نهاده ...

اطلاعات | نقشه
غار میرزا

غار میرزا

در۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر رفسنجان یکی از غارهای کم نظیر و زیبای استان کرمان واقع شده که دارای استلاگمیت‌های زیبا و منحصر بفرد می‌باشد. این غار در ارتفاع حدود ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. غار میرزا بکرو زیبا دارای فرودی معلق به طول 50 متر در فضای تالاری به ابعاد 40×10 مترمی باش...

اطلاعات | نقشه
خانهٔ حاج آقا علی

خانهٔ حاج آقا ...

خانه حاج آقا علی واقع در رفسنجان، بزرگترین بنای خشتی سقف‌دار جهان در سال 1136 ساخته شده است. این بنا در فاصله 6 کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است. خانه حاج آقا علی در سابق به خانه وقفی شهرت داشته است. این خانه دارای 12000 متر مربع مساحت و 7000 متر مربع زیر بنا است. این مجموعه نمونه‌ای...

اطلاعات | نقشه
مجموعه حاج آقا علی

مجموعه حاج آقا...

مجموعه حاج آقا علی شامل 8 قسمت است که هرکدام بر اساس نیازهای مختلفی ساخته شده اند، تمامی این بناها با سرمایه شخصی به نام حاج آقا علی معروف به ملا زعیم الله رفسنجانی ساخته شده است. استاد باستانی پاریزی در کتاب پیغمبر دزدان بسیار صحبت کرده است. به عقیده ایشان حاج آقا علی ابتدا فقیر و تهی...

اطلاعات | نقشه
موزه مردم شناسی رفسنجان

موزه مردم شناس...

حمام زیبا و قدیمی آقا سیدمهدی قریشی رفسنجان طی سال‌های اخیر به موزه مردم‌شناسی رفسنجان تبدیل شده است. این موزه از جالبترین موزه‌های مردم شناسی موجود در سطح کشور است. حمام آقا سیدمهدی قریشی دارای دو ورودی در سمت راست و چپ است، اما ورودی سمت چپ برای ورود بازدیدکنندگان و ورودی سمت راست ب...

اطلاعات | نقشه
دره راگه

دره راگه

دره راگه یکی از پدیده‌های طبیعی منحصر به فرد شهرستان رفسنجان و از جاذبه‌های گردشگری ناشناخته و بسیار زیبای استان کرمان است که در ۲۰ کیلومتری رفسنجان و در مسیر گردشگری دو جاذبه اکوتوریستی استان (روستای میمند و کلوت‌های شهداد) واقع شده است. دره راگه هم‌چنین در نزدیکی معادن مس سرچشمه قرار...

اطلاعات | نقشه

نظر شما درباره مجموعه حاج آقا علی

امیرحسام صادق

امیرحسام صادق ﺳﻪشنبه 22 فروردین 96 - 20:30

ممنون خیلی مفید بود من قبلا چند سسایت دیگر را دیده بودم که شما از همه آنها مطالب مهم را جمع آوری کرده بودید.

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب