توضیحات

ویرایش
گورستان سفید چاه، شاید یکی از عجیب‌ترین گورستان‌های ایران باشد.
این قبرستان متعلق به دوره تیموریان است که در روستای سفید چاه شهرستان بهشهر و در بخش یانه سر، واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سفید چاه قبرستانی که با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب و غریب این سنگ ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.
اسم روستای سفیدچاه را گورستان اسرارآمیزش سرزبان‌ها انداخته. در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریبا کسی نیست که چیزی از داستان‌های شگفت‌انگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد.
مردم گلوگاه از 50 پارچه آبادی دور و اطراف، مرده‌هایشان را به دوش می‌گیرند و الله‌اکبرگویان به سفیدچاه می‌آورند تا جایی در گورستان این روستا برایشان دست و پا کنند.
آنها معتقدند که خاک سفید این روستا نمی‌گذارد اجساد مردگانشان بپوسد.
این قبرستان عجیب سفید چاه در ...مشاهده کامل متن روستای سفیدچاه بهشهر قرار دارد و قدمت آن به بیش از ۱۲۰۰ سال پیش باز‌می‌گردد که نمای گورستان با تخته سنگهای محرابی در صفوف منظم در بدو ورود همانند لشکری عظیم است که به پا ایستاده اند و نظاره گر هستند.
براساس تحقیقات بدست آمده ، قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد و همچنین ابراهیم، منصور و عبدالرحمن سه فرزند امام موسی‌ابن جعفر(ع) در سفیدچاه مدفون شده‌اند که ضریح چوبی امام‌زاده که با گنبد نقره‌گونش در دل این دره زیبا می‌درخشد بنا بر نوشته کنده‌کاری شده‌اش، قدمت امامزاده را به بیش از ۸۴۰ سال پیش می‌رسد.
این قبرستان به دلیل شکل خاصی که دارد و نظمی که در بین سنگ قبرها حاکم است حالت عجیبی در انسان حاکم می‌کند که علاوه بر این مسئله و قرار گرفتن در جوار امامزاده از گذشته می‌گویند که خاک این منطقه به نوعی جسد را خوب نگه می‌دارد که البته این یک حرف قدیمی و بدون سند است .
در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آنها حکاکی می‌کردند اما بعد از مرگ آخرین بازمانده سنگ‌تراشان و حکاکان مصیب‌محله، عمر حکاکی روی سنگ‌ها هم به پایان رسیده و درگذشتگان جدید روستا، با سنگ‌های امروزی دفن می‌شوند.نخستین قبرستان مسلمین در ایران؛ قبرستانی عجیب با قدمت 1200 سال با نقش‌های عجیب‌تر روی سنگ‌هایش در روستایی به نام "سفیدچاه" واقع است.
قبر ملک بادله حاکم شمال در این گورستان قرار دارد. اگر چه این روزها کمتر کسی به سنگ‌های فرو رفته در خاک این قبر اعتنا می‌کند.
برخی از محلی‌ها بر این باورند که اگر مرده هایشان را در این گورستان دفن کنند، گناهانشان بخشیده می‌شود اما متاسفانه سنگ‌های فراوانی در سالهای اخیر از این گورستان به سرقت رفته است که هر روز به تعداد سرقت این سنگ‌ها افزوده می‌شود.
نقش و نگارهای گور
سنگ‌قبرهای ایستاده گورستان سفیدچاه از اسم و رسم مردگان گورستان می‌گویند؛ از شغل و کسب و کار آنها و یا حتی خلقیات و روحیه‌شان بر سینه سنگ‌قبرهای ایستاده سفید چاه این اشکال را خواهید دید:
نقوش حیوانی: از کبوتر و روباه گرفته تا خرگوش و شتر را در این گورستان خواهید دید.
کبوتر، نماد پیام‌آوری، پیک ناهید و عشق است. روباه، نماد دنیایی است که فریبکار و نیرنگ‌باز است و خرگوش، نشان شخص باهوش و بادرایتی است که فریب دنیا را نمی‌خورد.
میان سنگ‌قبرهای سفید چاه حتی شتر هم دیده می‌شود. شتری که لابد حکایت از کاروانی دارد و لابد متوفی، در مسیر عبور از این روستا دار فانی را وداع گفته است.
نقوش گیاهی: سرو بدون شک پرجمعیت‌ترین گیاه این گورستان است. سرو برای ما ایرانی‌ها نماد جاودانگی و فناناپذیری بوده است. گل نیلوفر نشانه پاکی و تولد مجدد بوده و گل انار نماد پاکی و بی‌آلایشی.
ابزارهای کاربردی: اسباب و اثاثه نقش شده روی سنگ‌قبرها در بیشتر موارد شغل و کسب و کار شخص متوفی را بر ملا می‌کند. شمشیر، کمان، تفنگ و باروت‌دان، نشانه اشخاص شجاع و جنگاور است.
بر سنگ‌قبر بافند‌گان، قیچی، ماسوره و ابزار بافندگی به چشم می‌خورد و از ابزار نجاران نقش تبر، اره و مته بر سنگ قبرشان گذاشته شده‌است.
نقوش نمادین: خورشید نشانه حق‌پرستی و گرایش به بلند‌پروازی است و آینه، نماد خودشناسی و معرفت. بر سنگ قبر بانوان، شانه دو طرفه و بر سنگ قبر آقایان شانه یک طرفه حک شده.
نقوش نمادین، بیشتر در میان سنگ‌تراشان متاخرتر که ظاهرا کم‌حوصله‌تر از حجاران صفوی بودند، رایج بود. سنگ‌تراشان در قرن 13 و 14 ساده‌پسندتر و کم‌سواد بودند و اگر به دقت میان سنگ‌قبرهای زخمی شده به قلم این سنگ‌تراشان بگردید، حتی می‌توانید از آنها غلط‌های نوشتاری بسیاری بگیرید.
از بهشهر به بعد باید به دل جنگل سرسبز بخش «یانه‌سر» بزنید تا بعد از طی 20 کیلومتر جاده پیچ‌درپیچ آسفالته، به گلوگاه برسید، بعد از گلوگاه، روستای «نیالا» در مسیرتان قرار می‌گیرد و بالاخره سفیدچاه در حاشیه جاده از راه خواهد رسید.
منبع :http://mazeron.parsiblog.com/
http://fa.wikipedia.org/
http://www.mehrnews.com/news/2302455
http://kordkuynews.ir/
تالاب لپو و زاغمرز

تالاب لپو و زا...

مجموعهٔ مرداب‌هاى لپو، شیرخان لپو و پلنگان به فاصلهٔ یک کیلومترى جنوب دریاى خزر و در شرق نیروگاه نکا و شمال منطقهٔ زا‎غ‌مرز قرار گرفته‌‌اند. این مرداب‌ها ظاهراً زمانى جزء دریاى خزر بوده‌اند که بعدها با عقب‌نشینى دریا به صورت آب باریکه‌اى جدا باقى مانده‌اند و با گذشت زمان با آب دریا و ...

اطلاعات | نقشه
پناه گاه حیات وحش میانکاله

پناه گاه حیات ...

پناهگاه حیات وحش میانکاله شامل شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده می‌باشد و این پناگاه مشتمل بر خلیج گرگان، جزیره آشوراده و شبه جزیره میانکالیه است که حدود هفت هزار هکتار وسعت دارد و به عنوان یکی از ذخایر زیست محیطی کره زمین از سوی یونسکو به ثبت رسیده است. تالاب بین‌المللی ...

اطلاعات | نقشه
عمارت باغشاه  (  پارک ملت - کاخ چهلستون )

عمارت باغشاه ...

باغ مصفا و دل فریبی که امروزه محل شهرداری بهشهر است، همان باغشاه معروف به اشرف البلاد دوره صفوی است که به گفته سیاحان و جهانگردان،پر از درختان سرو صد ساله و گل‌های آراسته بوده است. پارک ملت در مرکز شهر واقع بوده و مرکز آثار تاریخی دوره‌ی صفوی در شمال کشور محسوب می‌شود. این مکان به سال ...

اطلاعات | نقشه
مجموعه تاریخی عباس آباد

مجموعه تاریخی ...

عباس آباد بهشهر یکی از دیدنی‌ترین مناطق شمال کشور است که تاریخ و طبیعت را با هم تلفیق کرده و اثری به یاد ماندنی پدید آورده است. درباره بهشهر می‌گویند که چون مادر شاه عباس، بهشهری بوده، او با مسافرت به بهشهر، این شهر را پایتخت تابستانی خود کرده و نام آن را به اشرف‌البلاد، یعنی بهترین و ش...

اطلاعات | نقشه
روستای پاسند

روستای پاسند

پاسند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان بهشهر است،اگر برای گردش و تفریح استان مازندران را انتخاب کرده اید این سفر را به طرف شرق استان مازندران ادامه دهید به شهرستان بهشهر می‌رسید که روستای زیبای پاسند و منطقه پاسندرز درست سه کیلومتر در شرق در سمت راست اتوبان و در جوار رودخانه پاسند با...

اطلاعات | نقشه
کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد، در جنوب غرب شهرستان بهشهر در سال ۱۰۱۰ هجری قمری به فرمان شاه عباس کبیر ساخته شده است. شاه‌عباس به‌دلیل علاقه‌مندی به فرزندش این بنا را کاخ صفی‌آباد نام نهاد. این عمارت از جمله ابنیه تاریخی و باشکوه دوره صفویه است که در دوران قاجار به‌علت بی توجهی به کلی ویران شد، ولی در...

اطلاعات | نقشه
غار هوتو

غار هوتو

غار هوتو کمربند در محدوده شهری شهرستان بهشهر و در روستای تروجن (شهیدآباد) قرار دارد. این غار در حدود سال‌های 1949 و 1951 میلادی توسط «پرفسور استانلی کوور»، استاد دانشگاه فیلادلفیا کشف و بررسی شده است. در این غار بقایایی از صنایع سنگی شامل ابزارهای خراشنده، پوست کنی، سوراخ کننده و فلزی...

اطلاعات | نقشه
روستای آسیاب سر

روستای آسیاب س...

روستای توریستی آسیاب سر در بخش مرکزی شهرستان بهشهر و در ۱۵ کیلومتری جاده نکا قرار دارد ،که از طـــرف شمال وصل به جـــاده سراسری بهشهر و نکا و منتهی به زمین‌های کشاورزی ، از ســوی جنوب به سلسله جبال البـــرز و از طـــرف شرق به روستای کوهستان و ازسمت غرب به روستای گرجی محله متصل میگردد...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
باج خاله یا تتوک

باج خاله یا تت...

تتوک ، مارجان تتو ، سیم سیم کا یا باج خاله ( در زبان مازندرانی ) و کفش دوزک (در زبان فارسی ) ، مثل پروانه ، در گروه حشرات قرار دارد و بدیهی است که از دسته‌ی پرنده‌های مهره دار تخم گذار نیست ولی خرده باوری درباره‌ی این حشرات میان مردم مازندران البته گروه نونهالان و نوجوانان و بچه‌ها رای...

اطلاعات
لچک

لچک

لچک از پارچهای به شکل سه گوش و سفید تهیه میشود. در قسمت جلو لچک نواردوزی شده است. زنان این لچک را با سبک خاص به سر میبندند. لچک بارزترین پوشاک در میان زنان ساحل خزر بوده و در تمام منطقه عمومیت دارد. یک لچک بطوری که پهنای آن را روی پیشانی و دو انتهای آن پس سر بسته می‌شد. برای پیر‌زن‌...

اطلاعات

نخستین قبرستان مسلمانان در ایران

سفید چاه عنوان نخستین قبرستان مسلمانان در ایران اسلامی است که در شرقی‌ترین نقطه استان مازندران و در شهر گلوگاه واقع شده است.
رقی‌ترین نقطه استان مازندران و در شهر گلوگاه قبرستانی با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.
این قبرستان با ... ادامه مطلب
نخستین قبرستان مسلمانان در ایران

گورستان سپید

گورستان سفید چاه که به "گورستان سپید" نیز شهرت دارد، در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه واقع شده که مربوط به دوره تیموریان است و اولین قبرستان مسلمانان در ایران است.
اسم روستای سفیدچاه را گورستان اسرارآمیزش سرزبان‌ها انداخته. در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریبا کسی نیست که چیزی از داستان‌های ... ادامه مطلب
گورستان سپید

گورستان اسرارآمیز سفید چاه

سفر به روستای سفید چاه مازندران و دیدار با گورستان اسرارآمیزش 2
در راه گورستان سپید
برای رفتن به روستای سفیدچاه، باید با قطار، وسیله شخصی یا اتومبیل کرایه‌ای به بهشهر بروید.
وسیله نقلیه شخصی: از بهشهر به بعد باید به دل جنگل سرسبز بخش «یانه‌سر» بزنید تا بعد از طی 20 کیلومتر جاده پیچ‌درپیچ آسفالته، به گلوگاه برسید، بعد از گلوگاه، روستای «نیالا» در مسیرتان قرار می‌گیرد و بالاخره سفیدچاه در حاشیه جاده از راه خواهد رسید.
وسیله نقلیه عمومی: در بخش یانه‌سر، به جز سفیدچاه حدود 30 روستای دیگر هم هست، با این حساب در بهشهر سوار مینی‌بوس هر کدام از این روستاها که بشوید، می‌توانید به سفید‌چاه و گورستانش برسید.
نقش و نگارهای گور
سنگ قبرهای ایستاده گورستان سفید چاه از اسم و رسم مردگان گورستان می‌گویند؛ از شغل و کسب و کار آنها و یا حتی خلقیات و روحیه‌شان بر سینه سنگ قبرهای ایستاده سفید چاه این اشکال را خواهید دید:
نقوش حیوانی: از کبوتر و روباه گرفته تا خرگوش و شتر را در این گورستان خواهید دید. کبوتر، نماد پیام‌آوری، پیک ناهید و عشق است. روباه، نماد دنیایی است که فریبکار و نیرنگ باز است و خرگوش، نشان شخص باهوش و بادرایتی است که فریب دنیا را نمی‌خورد. میان سنگ قبرهای سفید چاه حتی شتر هم دیده می‌شود. شتری که لابد حکایت از کاروانی دارد و لابد متوفی، در مسیر عبور از این روستا دار فانی را وداع گفته است.
نقوش گیاهی: سرو بدون شک پرجمعیت‌‌ترین گیاه این گورستان است. سرو برای ما ایرانی‌ها نماد جاودانگی و فناناپذیری بوده است. گل نیلوفر نشانه پاکی و تولد مجدد بوده و گل انار نماد پاکی و بی‌آلایشی.
ابزارهای کاربردی: اسباب و اثاثه نقش شده روی سنگ قبرها در بیشتر موارد شغل و کسب و کار شخص متوفی را بر ملا می‌کند. شمشیر، کمان، تفنگ و باروت‌دان، نشانه اشخاص شجاع و جنگاور است. بر سنگ‌قبر بافند‌گان، قیچی، ماسوره و ابزار بافندگی به چشم می‌خورد و از ابزار نجاران نقش تبر، اره و مته بر سنگ قبرشان گذاشته شده است.
نقوش نمادین: خورشید نشانه حق پرستی و گرایش به بلند‌پروازی است و آینه، نماد خودشناسی و معرفت. بر سنگ قبر بانوان، شانه دو طرفه و بر سنگ قبر آقایان شانه یک طرفه حک شده. نقوش نمادین، بیشتر در میان سنگ‌تراشان متاخرتر که ظاهرا کم‌حوصله‌تر از حجاران صفوی بودند، رایج بود. سنگ‌تراشان در قرن 13 و 14 ساده پسندتر و کم‌سواد بودند و اگر به دقت میان سنگ قبرهای زخمی شده به قلم این سنگ‌تراشان بگردید، حتی می‌توانید از آنها غلط‌های املایی بگیرید.
نقوش تاریخی: امکان اینکه در میان آن همه سنگ قبر یک سنگ تیموری یا صفوی پیدا کنید کم است. باید بین سنگ‌های زرد رنگ ضخیم بگردید تا بلکه با یکی از آن شاهکارهای هنر سنگ‌تراشی روبه‌رو شوید. این سنگ‌ها عموما مانند محراب‌هایی هستند که با خطوط ظریف و اسلیمی‌های پر پیچ‌و‌تاب پر شده‌اند. خطوط خوشِ حک شده بر این سنگ‌ها به‌جز نام متوفی و سال درگذشت وی، شامل صلوات کبیر، 1احادیث، آیات و روایات می‌شوند.
... ادامه مطلب
گورستان اسرارآمیز سفید چاه

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب