توضیحات

ویرایش
روستای بابانظر از روستاهای شهرستان رزن است که در غرب این شهرستان واقع شده است ,این روستا دومین روستای پرجمعیت شهرستان رزن محسوب می‌شود.
طبق تحقیقاتی که صورت گرفته تاسیس این روستا به قرن پنجم همزمان با زندگی باباطاهرعریان اتفاق افتاده که موسس این روستا فردی به نام ( نظر ) بوده است که به بابانظر مشهور شده است.
آب و هوای این روستا سرد و خشک است و این روستا از شرایط دشتی برخوردار است.
اکثر مردم روستا کشاورز و دامدار می‌باشند و تعدادی نیز در کارگاه‌های موزاییک سازی کار می‌کنند.
مذهب مردم، شیعه اثنی عشری می‌باشد و به زبان ترکی تکلم می‌کنند. روستای بابانظر دارای سه مسجد و یک حسینیه می‌باشد اکثر مردم روستا باسواد هستند.
محصولات کشاورزی این روستا شامل : گندم، جو، یونجه، بنشن، انگور و زردآلو است . کشت این روستا آبی و دیمی است که آب آن از طریق چشمه ، کاریز و نیمه ژرف تامین می‌شود .
رستنی‌ها و گیاهان این روستا شامل : گل گاوزبان ، گل ختمی ، خاکشیر که کاربرد دارویی دارند ، است . جانوران و پرندگان روستا اغلب گرگ ، روباه ، شغال ، خرگوش ...مشاهده کامل متن ، کبک است.
روستای بابانظر دارای جاذبه‌های دیدنی از جمله کوه بغراطی است که در فصل بهار پذیرای هزاران مسافر از داخل و خارج استان همدان است و دارای 120 نوع گیاه دارویی می‌باشد.
مسجد و حمام قدیمی روستا از دیگر جاهای دیدنی روستای بابانظر می‌باشد که بیش از 200 سال قدمت دارد و به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است.
مجموعه تاریخی بابانظر نیز در فاصله 40 کیلومتری از مرکز شهرستان رزن در روستای بابانظر قرار گرفته است.این محوطه تاریخی شامل عمارت اربابی،قلعه،حمام و مسجد تاریخی می‌باشد.
در گذر زمان قلعه و عمارت اربابی تخریب شده و تنها آثاری از دیوارها و برج و باروها نمایان می‌باشد.مسجد تاریخی امام رضا(ع)دارای 12 ستون اصلی از جنس چوب و پوشش بام هم تیر چوبی می‌باشد.
سر ستونها گچ بری شده و نمای بیرونی کاه گل الک شده می‌باشد.مصالح بکار رفته در این بنا خشت و گل می‌باشد و دارای 300 متر مربع مساحت و دو درب چوبی برای ورود آقایان در قسمت جلو و یک ورودی در قسمت پشت مسجد برای خانمها تعبیه شده است.
در قسمت داخل مسجد دور تا دور دیوارها فضایی به ارتفاع 50 سانتیمتر وعرض 2 متر از کف مسجد برای نشستن بزرگان و ریش سفیدان ایجاد شده است.
این بنا حدود 200 سال قدمت داشته و تغییرات خاصی در آن ایجاد نشده است.
منطقه نمونه گردشگری بقراطی نیز در جوار روستای بابانظر واقع شده است و دارای پتانسیل و جاذبه‌های طبیعی،گیاهان دارویی و محل زیست جانوران وحشی و پرندگان می‌باشد.زیستگاه پرندگانی مانند: کبک،تیحوو باقرقره و حیواناتی مانند : قوچ و میش وحشی و پستاندارانی چون گرگ،کفتار،رودک،شغال و خرگوش در این منطقه یافت می‌شود.

منبع:
http://boghrati.persianblog.ir/
http://www.iranvillage.ir/article-5124--0-0.html
http://boghrati.persianblog.ir/
زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی

زیستگاه حیات و...

قله‌های بزرگ و کوچک به هم پیوسته ای در شمالی‌ترین قسمت استان همدان در حدود 30 کیلومتری غرب شهرستان رزن از دوردست‌ها به چشم می‌خورد که در دشتی وسیع سر بر افراشته اند بوقاتی یا بقراطی نامیده می‌شوند. زیستگاه حیات وحش و ارتفاعات بقراطی که به شکار گاه بوقاتی نیز معروف می‌باشد،در 35کیلومتری...

اطلاعات | نقشه
بنای تاریخی امامزاده اظهر بن علی

بنای تاریخی ام...

برج و آرامگاه‌، امامزاده اظهر بن علی، واقع در روستای درگزین در فاصلة 5 کیلومتری شرق شهر رزن و به فاصلة 85 کیلومتری شمال شرق همدان قرار دارد . این بنا از آثار قرن هشتم هجری و متعلق به دروه ایلخانان است که بعدها در سال 1056 هجری به فرمان شاه عباس صفوی تعمیرو مرمت شده است . بنای امام‌ز...

اطلاعات
بنای تاریخی امامزاده هود

بنای تاریخی ام...

برج تاریخی امامزاده هود در روستای ینگه بخش قروه در جزین،در ۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر رزن در کنار مزارع کشاورزی واقع شده‌است. بقعه این امامزاده نیز مانند اظهر بن علی دارای گنبد مخروطی بوده است که در اثر سوانح طبیعی و غیر طبیعی دورانهای مختلف فرو ریخته و اکنون گنبد گردی بر بالای آن بنا گر...

اطلاعات
روستای بابانظر

روستای بابانظر

روستای بابانظر از روستاهای شهرستان رزن است که در غرب این شهرستان واقع شده است ,این روستا دومین روستای پرجمعیت شهرستان رزن محسوب می‌شود. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته تاسیس این روستا به قرن پنجم همزمان با زندگی باباطاهرعریان اتفاق افتاده که موسس این روستا فردی به نام ( نظر ) بوده است که به...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب