توضیحات

ویرایش
در بخش غربى جزیره و در حد فاصل شمال و جنوب جزیره بین دو روستای بندر سلخ و روستاى طبل، ارتفاعات موسوم به بام قشم قرار دارد.
بام قشم فلاتى نیمه مرتفع است که گسترده‌ترین بخش مرتفع جزیره را تشکیل مى‌دهد و چشم‌انداز بى‌نظیرى را مى‌توان از فراز آن شاهد بود.
بخش‌هاى مرتفع به‌طور عمده از سنگ آهک سخت ـ که شامل پوسته‌هاى صدف فراوان است ، تشکیل شده و در دامنه‌ها و حاشیه‌هاى ارتفاعات، ماسه سنگ سست همراه با مارن و سیلت مشاهده مى‌شود که به شدت فرسایش یافته‌اند.
یکى از راه‌هاى خوب دسترسى به بام قشم از کنار روستاى طبل مى‌گذرد که از انتهاى مسیر ماشین‌رو، پس از حدود 15 دقیقه پیاده‌روى و صعود از دامنه‌ها مى‌توان به سطح فلات دسترسى پیدا کرد.
در اینجا بقایاى یک روستاى ویران شده نیز وجود دارد که اهالى منطقه آن را کلات کشتار مى‌نامند و دلیل این نامگذارى روشن نیست.

آثارى از دیوارهاى قدیمى بسیار منظم، محوطه‌هاى زندگى، قطعات سنگى پرداخت شده، چند فضاى بسته نسبتاً سالم شبیه به آغل حیوانات یا انبار و ساختارى شبیه شبکه‌هاى زهکشى یا فاضلاب در این ویرانه‌ها مشاهده مى‌شوند.
همچنین قطعاتى از سفال و خشت پخته که احتمالاً مربوطه به دوران اسلامى است در میان ویرانه‌هاى ...مشاهده کامل متن یافت مى‌شود.
نکته جالب، استفاده از سنگ آهک سخت در سازه‌هاى این منطقه است که از همان لایه‌هاى آهکى ارتفاع فلات تأمین شده است.
منظره جنگل حرا از بالا، سواحل شمالى خلیج فارس و مناظر بدیع فرسایشى در جنوب فلات (که از جاذبه‌هاى اصلى ژئوپارک قشم است و آن را دره تندیس‌ها نامیده‌اند) از چشم‌اندازهایى است که مى‌تواند ساعت‌ها انسان را برفراز بام قشم به تماشا و تفکر وادار نماید و چه بسا پا را از این حد فراتر گذاشته و با اطراق شبانه در این محل، ضمن استفاده از هواى ملایم آن به رصد ستارگان نیز مشغول شد.

در بام قشم، یک آب‌انبار (برکه) سنتى براى جمع‌آورى و نگه‌دارى آب باران وجود دارد و در بخشى از آن نیز انبوه درختان تنومند دیده مى‌شوند.
گفته مى‌شود در گذشته، مردم روستاهاى پیرامون بام قشم در فصل تابستان براى فرار از شرجى و گرما به این منطقه روى آورده‌اند.
محوطه بام قشم قدیمی‌ترین استقرارگاه بشر در جزایر خلیج فارس محسوب می‌شود،تیم باستان شناسی اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم طی فعالیت میدانی خود ابزارهای سنگی شامل سنگ مادر، ساطور، سنگ‌های مادر دیسکی شکل، تراشه‌های لوالوا، سوراخ کننده و مواردی دیگر را کشف کرده است.
ابزارهای کشف شده در بام قشم نشان از استفاده انسان‌های اولیه از این ابزار در زمینه شکار و تکه کردن گوشت حیوانات، کندن پوست آنها و یا کندن ریشه گیاهان دارد و منطقه بام قشم به عنوان نخستین استقرارگاه بشر در جزایر خلیج فارس محسوب می‌شود.عمر اشیاء کشف شده را به دوره‌های اواخر پارینه سنگی قدیم و پارینه سنگی میانی در دوره زمانی بیش از 150 هزار سال پیش میباشد .
کشف این ابزار‌ها وجود نئاندرتال‌ها در دوره پارینه سنگی میانی در جزیره قشم را تقویت کرد و استنباط استقرارگاه بشر در جزیره قشم مربوط به عصر آهن با حدود 750 سال قبل از میلاد را تا 150 هزار سال افزایش داد.انسان‌های ' نئاندرتال ' نیز حدود 200 هزار سال پیش موفق به مهاجرت از قاره آفریقا به قسمت‌های مختلف آسیا شدند و در آن زمان تنگه هرمز بصورت سرزمینی خشک به عنوان یکی از مهمترین گذرگاه‌های مسیر مهاجرت انسان‌های اولیه در پژوهش‌های باستان شاسی مورد توجه قرار گرفته است.

مهمترین نکته درخصوص وجود انسان‌های اولیه جزیره قشم به یافته‌های سنگی پراکنده بر روی سطح بام قشم مربوط می‌شود که با انجام حفاری باستان شناسی می‌توان تمامی بقایای گیاهی، استخوان حیوانات و همچنین نوع رسوبات مورد مطالعه و تاریخ نگاری را بررسی و با اطمینان بیشتر در مورد اقلیم این سرزمین و همچنین پوشش گیاهی و جانوری و نوع غذاهای انسان‌های اولیه در این منطقه اظهارنظر کرد .


منابع :
http://kish.irib.ir/index.phpd=117
http://irajetemadi.blogfa.com/post-124.aspx
http://khabarfarsi.com/n/1827916/1
http://www.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=81144603
جنگل حرا

جنگل حرا

در حوالی جزیره قشم، بندرپل، جزیره هرمز و بندرخمیر مجموعه‌ای از درختان سر سبز حرا به چشم می‌خورد که با آبراهه‌هایش با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی اش از منابع توریستی و دیدنی استان می‌باشد . و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند . این جنگل‌ها یکی از نقاط دیدنی استا...

اطلاعات | نقشه
دره ستارها قشم

دره ستارها قشم

دره ستاره‌ها با قدمت حدود 2 میلیون سال،که بر اثر فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشى از باد و باران و رگبارها به وجود آمده است، شاهکار کم نظیر طبیعت در جزیره زیباى قشم است. قدمت دره ستاره‌ها مربوط به دوره زمین شناسى سنوزوئیک (حدود 2 میلیون سال) است. ضلع شمالى جزیره قشم در نزدیکى روستاى برکه ...

اطلاعات | نقشه
قلعه پرتغالی‌ها قشم

قلعه پرتغالی‌ه...

قلعه پرتغالی‌ها در ضلع شمالی جزیره قشم و در ساحل دریای خلیج فارس قرار دارد. این قلعه در سال 1507 میلادی به فرمان " آلفونسو آلبرکرک " دریانورد پرتغالی در جزیره قشم احداث شد. آلبوکرک، جزایر دهانه خلیج فارس را تصرف کرده و از این طریق بر راه بازرگانی دریایی بین هند و اروپا تسلط یافت، چیرگی...

اطلاعات | نقشه
تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم

تپه کولغان قشم واقع بر فراز دره کولغان در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. کولغ در زبان محلى به معنى چاله است که در زمین مى‌کنند و در آن هیزم آتش مى‌کنند و زغال به دست مى‌آوردند. این نام به چاله‌هاى سنگى دست‌کنده که براى جمع‌آورى و حفاظت آب...

اطلاعات
آب انبار بی بی

آب انبار بی بی

آب انبار یا برکه بی بی که اولین آب انبار شهر قشم به شمار می‌رود این آب انبار که از آثار تاریخی و دیدنی قشم به شمار می‌رود،معماری جالب توجهی دارد و داخل آن نیز مخزن بزرگی جهت تمیز نگه داشتن آب وجود دارد. آب انبار بی بی در سال ۱۲۰۲ ه.ق توسط زنی نیکوکار به نام صوغیه که همسر شیخ عبدالله ح...

اطلاعات
غار  خربس

غار خربس

یک رشته‌کوه طولانى در پانزده کیلومترى شهر قشم، در مسیر راهى که به منطقهٔ باستانى خربز یا خربس و سپس به بندر سوزا منتهى مى‌شود، وجود دارد که در دل آن معمارى صخره‌اى شگفتى قرار دارد. ورود به این فضاى صخره‌اى از طریق روزنه‌هاى غار مانندى ممکن است که تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه ردیف مى‌ر...

اطلاعات | نقشه
تنگه چاهکوه

تنگه چاهکوه

در بخش شهاب از توابع شهرستان قشم مکانی بسیار دیدنی به نام تنگه یا دره چاهکو قراردارد که از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. تنگه چاهکوه،پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین،در جزیره قشم واقع شده که کمتر معرفی شده و به همین دلیل کمتر مورد بازدید گردشگران قرار گرفته است....

اطلاعات | نقشه
خاک سرخ هرمز ( گلک )

خاک سرخ هرمز (...

جزیزه زیبای هرمز که بر اساس تحقیقات انجام شده طی میلیون‌ها سال از دریا خارج شده و به صورت کنونی در آمده است.در ورودی خلیج فارس در ۸ کیلومتری بندرعباس قرار دارد.و جزو شهرستان قشم بشمار می‌رود. در مسیر دریایی قشم به جزیره هرمز کوه هایی به رنگ زرد، سفید و قرمز دیده می‌شود. در میان این ک...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

نظر شما درباره بام قشم

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب