توضیحات

ویرایش
روزگاری تاجر بزرگ قالی میهمانان خود را در شاه نشین خانه اش، پذیرایی می‌کرده است و شکوه و عظمت خانه را در مقابل دیگر تجار پشتوانه خود می‌دانسته است و روزگاری نیز چون امروز شاه نشین این خانه‌ها میزبان میهمانانی هستند که از دور دست‌های ایران و دیگر کشورها برای یافتن دمی آرامش به این سو سفر می‌کنند.
خانه‌ی تهامی خانه ای که در یک برداشت علاقه مندانه کشف شد و این همت و علاقه کارش را به سرنوشت خوش رهنمود ساخت.
خانه‌ی که اگر مورد توجه قرار نمی‌گرفت هم اینک همچون نیمه‌ی دیگرش انتظار دلالی را برای فروش پس از آن کلنگ را می‌کشید.خانه‌ی بزرگی که اینک تنها بخش بیرونیش باقی مانده و توسط معماری هنرمند زندگی دوباره اش را یافته است.
در میانه ای بافت تاریخی کاشان در محله ای به نام کوشک صفی بناهای تاریخی زیبایی هست؛ خانه تاریخی حسینی، خانه تاریخی بنی کاظمی، آب انبار، مسجد و خانه‌ی تاریخی تهامی، این محله‌ی قدیمی از یک طرف به خیابان علوی و خانه‌های تاریخی مشهور شهر متصل است و از سوی دیگر بعد از گذر از کوچه‌های کاه گلی راه به مسجد زیبای آقا بزرگ باز می‌کند.
خانه‌ی تهامی خانه‌ی مسکونی است که ...مشاهده کامل متن قدمتش به اواخر عصر زندیه می‌رسد همان زمانی که شهر کاشان بعد از تخریب زلزله روزگار بازسازی خود را می‌دیده است.
خانه‌ی گودال باغچه، با اتاق‌های متعدد، نمایی زیبا و منحصر به فرد، حوضخانه ای آرام و فضایی دلنشین، هر کجای خانه که بشینی حس زندگی در آن جریان دارد و از هر سوی ایوان هایش که به آسمان بنگری بادگیری رفیع را می‌بینی که هوای تازه را در خانه جریان می‌دهد.
کار هنرنمایی از جایی شروع شده که معماری علاقمند با نگاهی نافذ در پی برداشت عکس قدم در خانه می‌گذارد و این چند عکس و هم کلامی با صاحب خانه سرنوشت جدیدی را برای خانه رقم می‌زند، سرنوشتی که قابل مقایسه با نیمه‌ی دیگر خانه نیست.

خانم شعله بلوچ معماری هنرمند و علاقه مند به میراث و فرهنگ ایران زمین است، در تهران نیز آثاری قابل ستایش از خویش در زمینه‌های مختلف بر جای گذارده است، ایشان روزی که برای گرفتن چند فریم عکس کوبه‌ی در چوبی فرسوده‌ی خانه را به صدا در آورد، هرگز فکر نمی‌کرد همان دیدار اول باعث شود کمتر از سه ماه بعد صاحب خانه، پیشنهاد فروش خانه را تلفنی به او بدهد، پیشنهادی که از یک طرف شاید آرزویی رویایی می‌نمود و از سویی راهی غیر ممکن بود.
ولی حالا همه‌ی آن هفت سال پر فراز و نشیب گذشته است و از آن در فرسوده سر دری زیبا و از آن راه غیر ممکن خاطراتی سخت و شیرین باز مانده است، هفت سال تحقیق و مرمت، بخشی از یک عمر است که همه در این خانه جاری و ساری شده، خانه‌ی که اینک به عنوان تنها خانه خشتی مقاوم سازی شده بر اساس مدل کامپیوتری و از نادر خانه‌های مرمت شده علمی و فنی است که الگوی معماری اصیل خود را حفظ کرده.
این خانه تاریخی که اینک به نام ” خانه ایرانی ” مسما گرفته است به عنوان اولین پروژه‌ی است که در آن جهت استحکام بخشی، بتن در میانه خشت خام اش وارد شده است.
بعد از ورود به محله و گذر از کوچه‌ی با دیوار‌های کاه گلی وارد خانه که می‌شوی پس از در ورودی و گذر از هشتی و راهروی ورودی که با طاقچه‌های منظم همراه است راه به شارمی (ایوان متصل) گشوده می‌شود.
نمای خانه با گچ بری، تزئینات نقاشی و هنرنمایی‌های درهای چوبی نمایی ویژه دارد، از ایوان نمای حیاط با باغچه هایی در اطراف حوض در‌های چوبی و شیشه‌های رنگی تصویری رویایی دارد.
در همان آغاز حس می‌کنی جایی این خانه را دیده ای و شاید حس کرده ای، حس و خیالی که اینک ملموس است. اتاق‌های سه دری و پنج دری دور تا دور شارمی را گرفته اند، ایوانی زیبا با تزئینات نقاشی و سقفی گچ بری شده برای استراحت و نظر انداخت به آسمان؛ جای بسیار مناسبی است، دیوارها همه دارای گچ بری هایی است که از قدیم تا به حال بر روی آن جا خوش کرده است.
حیاط راه به اتاق‌ها دارد و در دو سمت شمالی و جنوبی ورودی سرداب‌ها قرار دارد؛ سرداب‌های خنک برای تابستان، با سقف‌های بلند و پس سرداب‌های متعدد درمانی و التیامی برای گرمای جان سوز تابستان است.
اتاق‌های زمستان نشین بخاری دیواری دارد با گچ بری‌های خیره کننده ولی هیچ چیز در این خانه شاید به اندازه اتاق آیینه اش چشم را خیره نکند، هنری به یادماندنی با ترکیبی از گچ و آیینه، تصاویری زیبا همراه با تابش نور از میان شیشه‌ها و پنجره‌های گچی خلق می‌کند.
در میان اتاق‌های دور شارمی و پشت اتاق آینه، تالاری با سقف بلند، نقاشی شده و گچ کاری شده تالاری برای استراحت و نشیمن میهمانان است، اتاقی که تمامی طاقچه‌های اطراف اش را کتاب هایی از تاریخ و فرهنگ ایران و کاشان پر کرده است، نقاشی‌های سقف از همان 270 سال پیش به جای مانده و همچنان چشم نواز است، در کتاب تاریخ کاشان نوشته‌ی حسن نراقی به پیش بخاری گچی این اتاق که در سابق از دیواره‌ها جدا شده و برده شده، به نیکی اشاره شده است.
کنار همین تالار زیبا شربت خانه است، شربت خانه فضایی برای تهیه شربت‌های ایرانی و پذیرایی از میهمانان است. شربت‌های ترش و شیرین در گرمای تابستان و شب‌های آرام این خانه بسیار می‌چسبد.
در داخل حیاط فضای حوضخانه موجود است؛ فضایی آکنده از حس گذشته، در بسترش حوض زیبایی از آب و ماهی است و دیواره‌های کاه گلی و گچی، خنکی هوا را حفظ می‌کند، بعد از تغییر کاربری و تبدیل خانه به اقامتگاه سنتی این جا هم شده فروشگاهی کوچک از صنایع دستی ایران، سوغات کاشان، دستبافته‌های زیبا، یادگاری‌های مناسب، عطر و گلاب و کتاب‌های جالب که همه و همه در این اتاق کوچک جا خوش کرده است.
یکی دیگر از اتاق‌های حیاط، آشپزخانه است، آشپرخانه ای با تنور نان سنتی.
گوشه گوشه‌ی این خانه را که می‌بینی حسی از زندگی در آن جریان دارد، چه از زیبایی تصویری گرفته چه از حس خوب زیستن، زیستنی آرام در میان آرامش خانه‌ی قدیمی، خانه‌ی ماندگار و بی بدیل.
اتاق‌های خانه آراسته و پیراسته است، برای اقامتی به یادماندنی، اتاق‌های با چیدمان‌های کاملا سنتی و تمیز برای استراحتی آسوده و مهمانیی شاد و فرهبخش، اتاقی در میانه خود کرسی دارد و گرمای آن درمان سرمای این شهر کویری است؛ اتاقی با تخت‌های سنتی و نشیمن زیبا آذین بسته شده، اتاقی دیگری نیز با تشک‌های سنتی و بقچه‌ی رختخواب ها، همه برای استراحت و آرامش شما آماده اند.
اتاقی از اتاق‌ها هم زینت گرفته برای تازه عروس و دامادها است، نشیمن ویژه ای دارد و اتاقی با دید به همه‌ی زیبایی‌های خانه .
خانه ایرانی یکی از یادگارهای اواخر دوره زندیه و اوایل قاجار است. این خانه با استفاده از الگوی گودال باغچه ساخته شده است لازم به ذکر است که بخش بیرونی این خانه بسیار فاخر بوده و متاسفانه بخش اندرونی و دیگر بخش‌ها از بین رفته است.
کار مرمت علمی و فنی این خانه هفت سال طول کشیده و آماده اقامت و بازدیدهای علمی و گردشی می‌باشد.
مهم‌ترین مجموعه فضایی خانه در جبهه جنوب خاوری آن واقع است. در وسط این جبهه یک تالار پنج دری با دو فضای کوچک متصل به آن وجود دارد. تزیینات ظریف و پر کار گچ بری رنگی و آینه کاری زینت بخش سقف و دیوارهای تالاری است که در این قسمت بنا قرار دارد.
خانه ایرانی کاشان با حدود 900 متر مساحت و حدود 1000 متر زیر بنا نمونه ای از ارزشمندترین کارهای مرمت است که تا به امروز در کشورمان به انجام رسیده است.
در حال حاضر خانه ایرانی تنها خانه خشتی مقاوم سازی شده بر اساس مدل کامپیوتری می‌باشد که الگوی معماری اصیل خود را حفظ کرده است.
هشتی ورودی، سرداب و پس سرداب ها، دو بادگیر، اتاق‌های سه دری با تزوئینات شیشه‌های رنگی، اتاق شاهنشین با تزئینات گچ بری، شیشه‌های رنگی و بخاری دیواری، اتاق پنج دری (اتاق آئینه) و کفشکن با تزئینات آئینه کاری و گچ بری و تالاری با تزئینات شیشه‌های رنگی، نقاشی و بخاری دیواری و اتاق کرسی با چیدمان سنتی از ویژگی‌های ”خانه ایرانی“ است.
این خانه تاریخی با 5 مجموعه ”نهان خانه ”،“پرده سرا“،“بالاخانه“،“خانه سرا“و ”خلوت سرا“ با چیدمان متنوع و سنتی با ظرفیت 25 نفر الی 33 نفر آماده اقامت گردشگران می‌باشد.
گذر ایام و تدبیر مرمت گران، خانه‌ی تهامی را به “خانه ایرانی” بدل کرد؛ اقامت گاهی سنتی برای میهمانان ایرانی و فرنگی.
میهمانانی که از همان ابتدای در که وارد می‌شوند خود را در گذشته محصور می‌یابند، خود را میهمانی می‌بینند که اینک میزبانی دارد با خانه ای استثنایی، خانه ای آرام، امن و زیبا.
روزی این خانه آوردگاه هنر و معماری بوده است و روزگاری مأمن خانواده، روزگاری در خاک بوده است و امروز میعادگاه سنت و صنعت است. سنت میهمان نوازی و صنعت هتلداری.

منبع :
http://www.ataland.com/
http://www.yjc.ir/fa/news/4124149
http://memaran.ir/
http://kashanskan.com/
غار نیاسر ( غار رئیس )

غار نیاسر ( غا...

آدرس : نیاسر ، 30 کیلومتری غرب کاشان غار نیاسر در کاشان یکی از غارهای مصنوعی ایران است که به منظور اهداف مذهبی و انجام مراسم عبادی خاص ساخته شده است. روستاییان غار را غار تالار یا غار رئیس می‌نامند .‏ ‏ غار نیاسر کاملاً دست ساز بشر می‌باشد ( به جز یک یا دو حفره طبیعی نزدیک ‏ورودیها )...

اطلاعات | نقشه
آبشار نیاسر

آبشار نیاسر

چند متر پایین‌تر از آتشکده نیاسر، چشمه آب تمیز و خنکی جریان می‌یابد و به روستا می‌رود، این چشمه که چشمه اسکندر نام دارد، از قدیمی‌ترین چشمه‌های شناخته شده است که 1680 متر بالای سطح دریا می‌باشد. آبهای روان از کنار آتشکدهای زیاد دیگری نیز جریان می‌یابد که این می‌تواند علامت پرستش آناهی...

اطلاعات | نقشه
حمام تاریخی و آسیاب آبی نیاسر

حمام تاریخی و ...

حمام تاریخی و آسیاب آبی از دیگر آثار تاریخی شهر نیاسر هستند که از نظر کارشناسان و تحقیقات به عمل آمده و نوع معماری به کار رفته در این بنا حکایت از آن دارد که این حمام و آسیاب در دوران صفویه ساخته شده است. در فاصله 5 متری زیارت 5 تن و در راهروی موجود ، آسیاب آبی نیاسر و حمام تاریخی صفوی...

اطلاعات | نقشه
آتشکده نیاسر ( چهارتاقی نیاسر )

آتشکده نیاسر (...

بالاتر از چشمه اسکندریه، بنایی وجود دارد که مربوط به اواخر دوره اشکانی یعنی حدود 1800 سال پیش است. این بنا که در سالهای اخیر به طور کامل بازسازی شده، بدون دیوار، با سقفی تقریبا گنبدی و استوار بر چهار ستون می‌باشد که معروف به چارطاقی یا چهار طاقی نیاسر (اتشکده باستانی نیاسر) است. چهارط...

اطلاعات | نقشه
تپه سیلک

تپه سیلک

تپه تاریخی سیلک یکی از کهن‌ترین بناهای سکونت بشر و عبادتگاه انسانها ماقبل تاریخ در ایران است.در حقیقت زیگورات یا محل عبادت اقوام باستانی بوده و اولین جایی است که شهرنشینی توسط آریایی‌ها در آن شکل گرفت این بنا از گل رس و سفال ساخته شده است. این بنا در پهلوی جنوب غربی کاشان و در سمت...

اطلاعات | نقشه
باغ فین کاشان

باغ فین کاشان

باغ فین در روستای فین کاشان واقع شده است که حمام فین نیز در آن قرار دارد. دراین باغ ۲ حمام کوچک و بزرگ وجود دارد که هر یک داراى خزینه و حوض‌هاى آب زیادی هستند. باغ فین کاشان نمونه‌ی قابل ستایش از باغ‌های ایرانی است و تمام مشخصه‌های مختلف باغهای ایرانی در آن موجوداست. قرینه سازی...

اطلاعات | نقشه
بازار کاشان

بازار کاشان

بازار بزرگ و قدیمی کاشان یکی از جذاب‌ترین اماکن دیدنی کاشان است. این بازار از دوره سلجوقیان تاکنون فعال و پر رونق بوده است. بسیاری از سیاحان نامدار اروپایی که در قرون قبل بە ایران آمده و از کاشان هم دیدار کرده اند در سفرنامه‌های خود عظمت، شکوه و زیبایی بازار را ستایش کرده اند. بازار ک...

اطلاعات | نقشه
خانه طباطبایی‌ها کاشان

خانه طباطبایی‌...

خانه‌ی طباطبایی‌ها ، را به جرات می‌توان لقب عروس خانه‌های ایران داد . معماری متناسب و ظاهری فوق العاده زیبایش این شهرت و نام را برای آن به همراه آورده است. معمار این خانه مشخص نیست و در سنه‌ی ۱۲۵۰ ساخت آن آغاز شده است و تمامی این خانه‌ی باشکوه در طول مدت ۱۰ سال ساخته شده است .این بنا د...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
گلاب گیری

گلاب گیری

جشن گل محمدی و آئین گلابگیری هر ساله در شهر سبز نیاسر برگزار می‌شود و به مدت یک ماه تا 15 خرداد ماه در شهرهای قمصر و برزک کاشان ادامه می‌یابد. آیین شکرگزاری گل و گلاب از شهر "نیاسر" کاشان شروع شده و قدمت 400 ساله دارد و همزمان با شکوفایی غنچه‌های گل محمدی و براساس روالی هر ساله، جشن گ...

اطلاعات
آبگوشت لوبیا سفید

آبگوشت لوبیا س...

آبگوشت لوبیا، غذای سنتی هیئات مذهبی کاشان در ایام سوگواری ماه محرم و صفر می‌باشد. هیئات مذهبی کاشان با یک دیگ این غذا، صد‌ها نفر از میهمانان سفره امام حسین را پذیرایی می‌کنند. به نظر می‌رسد، در قدیم که آب کاشان به علت املاح زیادش منجر به سنگ کلیه در افراد می‌شده، مردم این شهر برای پیش...

اطلاعات
خورش نخود آله

خورش نخود آله

خورش نخود آله را خورش قیمه کاشانی‌ها می‌دانند به جای لپه از نخود در آن استفاده می‌شود و طبخ آن نیز کمی متفاوت است. این خورش خوشمزه در یزد هم پخته می‌شود و طرفداران زیادی دارد. این خورشت در شهر یزد به قیمه یزدی معروف است. آله در زبان محلی شهر کاشان معنی نصفه و نیمه می‌دهد. مواد لاز...

اطلاعات
گلاب و عرقیات گیاهی

گلاب و عرقیات ...

«گلاب» یکی از عرقیات گیاهی معطری می‌باشد که دارای خواص بسیاری است;آیا از این خواص اطلاعی دارید؟ «گلاب» یا WATER ROSE از تقطیر گل محمدی بدست می‌آید که از نظر عطر در میان سایر گل‌ها ممتاز است و خواص درمانی فراوانی دارد. از تقطیر مجدد گلاب، فرآورده ای بدست می‌آید که به آن «گلاب دوآتشه»...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب