توضیحات

ویرایش

در دل طبیعت بکر و دست نخورده استان آذربایجان شرقی وجود کوه‌ها و جنگل‌های سربه فلک کشیده و رعنای ارسباران یکی از بی نظیرترین و با شکوهترین منابع رویشی و زیستگاه‌های انواع مختلف جانوری و گیاهی را به خود اختصاص داده است.
به طوری که از وسعت کل 450 هزار کیلومتر مربع استان، بیش از 188 هزار هکتار آن متعلق به جنگل‌های بکر و زیبای ارسباران بوده و از این مقدار وسعت، 14هزار هکتار از این جنگل‌ها در بخش مرکزی اهر و بخش هوراند قرار دارد .
این جنگلها زیستگاه انواع مختلف جانوری و رویشگاه بسیاری از گیاهان کوهستانی و خصوصاً درختچه سماق می‌باشد که به عنوان مرغوب‌ترین نوع سماغ کشور شهرت جهانی را به این منطقه ارمغان آورده است.موقعیت منطقه مورد مطالعه هوراند یکی از شهرهای شمالشرق استان آذربایجان شرقی است فاصله آن تا مرکز شهرستان اهر 53 کیلومتر و تا مرکز استان 147 کیلومتر می‌باشد.
هوراند از ریشه اهوراوند به معنی خداوند زیبایی‌ها آمده است تاریخ این سرزمین به زمان اورارتورها بر می‌گردد. آئین قبلی این سرزمین زرتشتی بوده و بقایای تاریخی بجا مانده در قلعه پشتو حاکی از آن می‌باشد.
در زمانی نه چندان دور این منطقه جزء جنگلهای نادر جهان بود ولی در سالهای اخیر بعلت استفاده بی رویه از درختان جنگلی از حجم جنگلها کاسته شده است. در حال حاضر از ۱۸۸ هزار هکتار جنگل ارسباران، 164 هزار هکتار آن جنگل‌های بکر قره داغ ( ارسباران ) شامل مناطق اهر ، هوراند، کلیبر و خداآفرین است.
و ۱4 هزار هکتار از جنگل‌های منطقه قره داغ ( ارسباران ) در بخش مرکزی اهر و بخش هوراند واقع شده است.
- از ویژه گیهای منطقه :
از ویژگی‌های این منطقه شامل کوههای بلند و درختان گوناگون است که نگاه هر بیننده ای را مجذوب و حیران خویش می‌سازد و همچنین زیست گاه حیواناتی است که گاهاً از نظر تنوع در جهان بی نظیر می‌باشند.

از جمله:
خرس قهوه ای، خوک وحشی، روباه، شغال، گرگ، سیاه گوش و.... ، پرندگانی از قبیل :کبک، کبک چیل،جی جاق، کلاغ نوک قرمز و پرندگان شکاری چون عقاب طلایی، شاهین و ... همچنین از لحظ پوشش گیاهی دارای گونه‌های مختلف گیاهی و درختی منحصر به فرد سرخدار، ممرز، بلوط، فندق، گردو و سماق و غیره می‌باشد.
- معرفی درختچه سماق
سماق یکی از گونه‌های گیاهی جنگلی می‌باشد. گونه ای خودرو که تقریباً دست بشر در گسترش آن کمتر دخالت دارد و اکثراً به حالت خودرو و در دامنه‌های وحشی چوبزارها، چمنزارها، صخره ها، دره‌های گود و اطراف جاده‌ها رشد می‌کند.
نام علمی سماق Rhus coriaria است. "سماق" در قدیم "سماک" نیز تلفظ می‌شده است، در حقیقت فارسی آن سماک و عربی آن سماق است.
سماق دارای انواع مختلفی است از جمله:
الف- سماق صمغی: این نوع سماق در بعضی از باغات تهران و مناطقی از کشور ژاپن می‌روید.
ب- سماق آمریکایی: این نوع سماق هم در مناطقی از آمریکای شمالی می‌روید.
ج- سماق معمولی: این سماق مهمترین و پر رویش‌ترین درخچه سماق می‌باشد.
این نوع سماق
درختچه ایست کوهستانی و میوه‌‌های خوشه‌ای دارد: این سماق بومی نواحی مدیترانه، جنوب ایتالیا و آسیای شرقی بخصوص ایران است و در نقاط استپی سلسله جبال البرز و زاگرس در آذربایجان و خراسان و فارس و دامنه‌های جنوبی رشته کوه‌های البرز، در دره‌های کرج و هراز، بین ۱۰۰۰ ـ ۱۷۰۰ متر، در ارتفاعات شیراز تا ۲۳۰۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا (5) و در جنگلهای ارسباران در ارتفاعات بین 1900-650 متر از سطح دریا دیده می‌شود.
درخچه سماق، درختی کوچک‌پاست با ارتفاع ۳ متر و گاهی به ۴ متر بالغ می‌گردد و شاخه‌های جوان و دمبرگ‌های آن را موهای زبر پوشانیده است.
برگ‌های سماق مرکب شانه‌ایست و طول آن به ۱۸ سانتی‌متر بالغ می‌شود و دارای ۱۵ برگچه است و هر برگچه آن در حدود ۳-۷ سانتی‌متر طول دارد.
شکل آن‌ها نیز، تخم‌مرغی، دندانه‌دار و مخملی است.
با سطحی به رنگ سبزمات و پشت روشن که در پائیز به رنگ سرخ یا حنائی در می‌آید.
گل آذین آن متراکم باخوشه‌های حنائی رنگ است و به 20-۱۰ سانتی‌متر طول بالغ می‌گردد. میوه آن شفت کرک‌دار قهوه‌ای مایل به ارغوانی است، برگ‌های سماق دارای ۱۳% مازوست است و در صنعت چرم‌سازی خصوصاً در مصر و یونان باستان به‌کاربرده می‌شد.
میوه سائیده شده آن به‌عنوان چاشنی غذا در منازل مصرف می‌شود، از پوست آن هم رنگ زرد نارنجی به دست می‌آید.
این درخچه در مناطقی که 350-300 میلیمتر بارندگی سالیانه داشته باشد رشد می‌کند. در خاکهای کمی اسیدی یا خنثی با 7-5/6 = HP بهتر رشد می‌کند. آب و هوای گرم و خشک را می‌پسندد.
گیاهی نور پسند بوده و غیر مقاوم به سایه است. مقاوم به آفات و امراض بوده، اگر در اثر کم آبی خشک شود با مختصر رطوبت ایجاد پاجوش می‌کند. در صورت سرمازدگی ساقه‌های جدید ایجاد می‌کند.

- جنگلهای سماق در بخش هوراند اهر
جنگلهای سماق در بخش هوراند اهر، از سرمایه‌های ارزشمند طبیعی منطقه ارسباران به شمار می‌رود که در سطح وسیعی از سینه دره‌های آرام، زیبا و جذاب در هم آمیخته این منطقه می‌رویند،
وسعت این عرصه به چندین روستای بخش هوراند شامل(آقبراز، وروجن سفلی و علیا، تابستانق، ملالو، کورن، کویر، هوای، قره درویش، داودلو، خانکندی و غیره) می‌شود که در سطح 81 هکتار پراکنده شده است و تنها ذخیره گاه جنگلی سماق منطقه ارسباران است.
بهره برداری از محصولات این جنگل‌ها متوسط عملکرد 1 تن در هکتار با کل تولید سالانه 81 تن سماق می‌باشد و به لحاظ دارا بودن رنگ قرمز طبیعی، طعم خوب، بازار پسندی، یکی از مرغوبترین و اصلی‌ترین نوع سماق موجود در کشور می‌باشد.
سماق تولیدی هوراند محصولی کاملاً سالم و ارگانیک و عاری از هرگونه آلاینده‌های شیمیایی از جمله کود و سموم شیمیایی می‌باشد.
هرساله در اواخر تابستان و اوایل پاییز میوه‌های سماق بر درختان جنگلی می‌رسند و اهالی روستاهای اطراف طی جشنی به نام جشن برداشت سماق میوه رسیده درختچه را می‌چینند و پس از چیدن و خشک کردن، سماق آنها را آسیاب کرده و علاوه بر مصرف خوراکی و دارویی در رنگرزی نیز استفاده می‌کنند.
روش‌های تکثیر این درخچه به صورت پاجوش، بذر و قلمه ساقه و ریزوم می‌باشد. بهترین روش پاجوش می‌باشد که در پاییز یا آخر زمستان پاجوش را با ریشه از گیاه مادر جدا کرده و در محیط جدید کشت می‌نمایند.
روش بذری بخاطر مدن دار بودن و تبدیل 50 درصد به نر غیر اقتصادی می‌باشد.
- خواص دارویی و درمانی سماق
• خاصیت ضد میکروبی دارد.
• خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که از عمل رادیکال‌های آزاد در بدن جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد با تخریب سلول‌های بدن نقش مهمی در بروز انواع سرطان دارند.
بنابراین آنتی اکسیدان‌ها از بروز سرطان‌ها جلوگیری می‌کنند.
• برای بیماران دیابتی مفید است، زیرا یکی از عوامل به وجود آمدن عوارض مختلف در دیابتی ها، ترکیب شدن گلوکز (قند خون) با پروتئین‌های حیاتی بدن است که به تغییر ساختار شیمیایی و عملکرد این پروتئین‌ها ی انجامد.
مطالعات نشان می‌دهد که سماق تا 81 درصد از بروز این فرایند جلوگیری می‌کند.
• به دلیل داشتن تانن فراوان، قابض و پاک کننده معده می‌باشد.
• در درمان بیماری‌های روماتیسمی و نقرس موثر است.
• گردی که روی میوه سماق می‏نشیند و به آن خاک سماق می‏گویند، بسیار قابض و کمی تلخ است و به علت داشتن املاح، از ترشحات بی رنگ زنانه جلوگیری می‏کند.
برای این منظور و درمان نزله و تبهای صفراوی 15 تا 24 گرم در روز مصرف گردد.
• غرغره‌ی و مضمضه جوشانده سماق برای ورم گلو و دهان مفید است.
• علت افزودن سماق به کباب این است که خوردن گوشت کباب شده باعت تولید آنزیم هایی در بدن می‌شود که مضر هستند. سماق می‌تواند اثر این آنزیم‌ها را خنثی کند.
• خوردن نیم کوفته آن با آب سرد و زیره براى کسى که مرتبا قى مى کند و غذا در شکمش بند نمى شود مفید است.
• چاشنى خوبى براى آشها و سوپها و خورشها و رنگ آنها را مشکى مى کنم و اشتها را تحریک مى نماید.
• گرد دندانیى که در آن گرد سماق باشد، جهت تقویت و استحکام لثه و جوشهاى چرک دهان و تسکین درد دندان کرم خورده مفید است.
• اگر گرد روى میوه را پاک کرده و آن را در آب بخیسانند، و با کمى کتیرا در چشم بچکانند، درد آن را تسکین مى دهد و چون 5/7 گرم آن را در نیم لیتر آب بجوشانند و یک تکه پارچه را در آن خیس کرده ، و بر روى چشم اندازند و یا حرارت چشم مفید است.
• برگ ، ساقه ، گرد میوه و گردى که روى میوه سماق مى نشیند و به خاک سماق معروف است و همچنین صمغ درخت اثر قابض کننده زیاد دارند و به همین جهت در رفع خونریزى معده ، شکم روش و اهال خونى به صور مختلف به کار مى روند و از آبریزش چشم جلوگیرى مى کنند.
• چکاندن آب جوشانده آنها در گوش ، چرک آن را از بین مى برد.
• ضماد آن جهت رفع آثار ضربه مفید است.
• مالیدن آب جوشانده سماق مانع ورم ضربه و صدمه آن است .
• کاهش منوراژی (خونریزی رحم) و خونریزی در فواصل قاعدگی.
• کاهش خونریزی سینه(هموپتزی)
• برطرف کننده اسهال معمولی و اسهال خونی.
• پایین آورنده قند خون و تصفیه کننده خون و دفع مواد زائد خون است.
• پایین آورنده تب.
• کمپرس با سماق در التیام زخم، خون دماغ، التیام سوختگی، اگزما، ترک نوک سینه و عضو ضرب دیده موثر میباشد.
• چای سماق برای کاهش تعریق بکار میرود.
• ادرار آور و تقویت کننده دستگاه گوارش است.
• در کسانی که هموروئید (بواسیر) دارند و در زنانی که ترشحات واژینال دارند سماق را جوشانده و داخل لگنی ریخته و شخص در آن بنشیند.
• در قدیم برای درمان سوزاک و سل بکار می‌رفته است.
• در قدیم شیره خارج شده از درخت سماق را برای درمان بیماری‌های دستگاه ادراری بکار می‌بردند.
• سرمه سوماق جهت تسکین فشار و درمان جوشهای پلک نافع است.
سماق منبع ویتامین c است.
- مضرات سماق
* میوه تازه سماق به دلیل ایجاد مسمومیت نباید مصرف شود و فقط باید خشک آنرا مصرف نمود.
* به دلیل اینکه سماق سرد است برای افراد سردمزاج مناسب نیست و باید با گیاهان گرم مصرف شود.
* مصرف بیش از حد آن هم به صورت چاشنی بیش از 5 گرم می‌تواند مسمومیت زا باشد.
* صمغ درخت سماق تولید یبوست شدید می‌کند
* مرغوب‌ترین نوع سماق به رنگ قرمز می‌باشد که متأسفانه برخی موارد به سماق‌های زرد و سیاه رنگ شیمیایی اضافه می‌کنند تا قرمز شود که این باعث خطناک شدن مصرف سماق می‌شود.
- کاربردهای مختلف سماق
• جوشانده برگ و میوه آن در رنگ رزی پشم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• از دانه سماق روغنی استخراج می‌شود که در شمع سازی استفاده می‌شود.
• در قدیم برگ درخت سماق دم کرده را برای سیاه کردن مو استفاده می‌کردند.
• عصاره، جوشانده و برگ خشک شده درخچه که به سماق الصباغین معروف است در حدود 27 درصد جوهر مازو(تانن) دارد که در نمونه‌های وحشی مقدار زیادتر است و در دباغی و رنگرزی مصرف می‌شود.
• پودر سماق بعنوان چاشنی غذای برنج و آش استفاده می‌شود.
• برگ سماق در سیگارهای سنتی کاربرد داشته است.
• در یونان از چوب سماق برای رنگ آمیزی پارچه‌های پشمی استفاده می‌شود.
• در گور ایتالیایی‌ها از این گیاه برای رنگ دادن به چرم استفاده می‌شود.
• بومیان آمریکائی آشامیدنی‌های سرد، گرم، رنگ و دارو از میوه‌های سماق تهیه می‌کردند.
• از جوانه‌های تازه آن در سالادها استفاده می‌شود.
نتیجه گیری
محصولات سماق در بخش هوراند شهرستان اهر در اواخر تابستان رسیده و طی مراسمی که به جشن برداشت سماق معروف است چیده می‌شود.
محصولات چیده شده بصورت خوشه است، خوشه‌ها را جلوی آفتاب خشک نموده تا میوه از محور گل جدا شود دانه ها(میوه) را با آب مخلوط کرده تا رنگ سماق قرمز شود سپس خشک می‌کنند و داخل آسیاب می‌ریزند و محصول آماده بسته بندی و برای مصرف آماده می‌گردد.
قسمت مورد مصرف پوسته میوه عدسی شکل آن بوده که بصورت پودر می‌باشد.


منابع:

1- اطلاعات در مورد درخچه سماق(1389)، جهاد کشاورزی بخش هوراند،
2- جزایری، غیاث الدین، زبان خوراکها معرفی خواص درمانی گیاهان، جلد2.
3- علم الهدی، میر محمد(1387)، جنگلهای تنباکلوی هوراند.
4- میرشجاعی، پریسا(1389)، اعجاز سماغ، مقالات منتشر شده در اینترنت.
۶- برگرفته از ایسکانیوز

آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری - موزه ادب و عرفان اهر

آرامگاه شیخ شه...

شیخ شهاب‌الدین اهری از عارفان سدهٔ هفتم هجری است که آرامگاه وی در پارک شیخ شهاب‌الدین شهر اهر قرار گرفته‌است. پیشینهٔ این بنا که با شیوه اسلامی ساخته شده، به دورهٔ شاه عباس یکم صفوی می‌رسد؛ البته بعضی از بخش‌های تاریخی آن به پیش از این دوره و به‌طور عمده به دورهٔ ایلخانان مربوط می‌شو...

اطلاعات | نقشه
بازار اهر

بازار اهر

شهرستان اهر دارای بازار زیبایی است به طوریکه یکی از بهترین بازار‌های آذربایجان بعد از تبریز است . این بازار دارای تزئیناتی است که در بازار‌های شهر‌های دیگر کمتر دیده می‌شود . قسمت عمده آن ۲ طبقه و دارای راسته‌های مستقیم و دارای گنبد‌های تماما آجری است . پوشش سقف بازار به صورت کلمبو می...

اطلاعات | نقشه
آقداش

آقداش

در بالای کوههای جنوبی روستای بالان مرتعی زیبا و سرسبز قرار دارد این مرتع زیبا آقداش یا آغداش (Aqdash) نام دارد. نام دیگر آقداش توپخانه است در جنگهای روس-ایران توپخانه عباس میرزا در این محل مستقر شده بود به گفته اهالی ایل محمد خانلو توسط نیروهای ایل حاج علیلو، به فرماندهی امیر ارشد، د...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده یاری قاری

منطقه حفاظت شد...

یاری قاری نام منطقه کوهستانی با وسعت 71442 که در حوزه استحفاظی شهرستانهای اهر، سراب و هریس در شرق استان آذربایجان شرقی قرار دارد . متصل شدن منطقه حفاظت شده یاری قاری به منطقه شکارممنوع انزان و کوه سبلان در شرق، رشته کوههای بزقوش در جنوب و ارتباط اکولوژیکی آن با ذخیره گاه زیست کره ارسبا...

اطلاعات | نقشه
قله قوشاداغ

قله قوشاداغ

قوشاداغ از ارتفاعات مهم و قابل توجه ارسباران است که در شمال شهر هریس و غرب رشته کوه سبلان و جنوب غربى مشگین شهر قرار گرفته است. بلندترین قلهٔ آن در شمال هریس ۳۱۴۹ متر ارتفاع دارد. گردنهٔ معروف گؤیجه بئل که از زیباترین پدیده‌هاى طبیعى است، در محدودهٔ این کوهستان بر سر راه تبریز به اه...

اطلاعات | نقشه
تفرجگاه افیل شامی

تفرجگاه افیل ش...

در مسیر جاده اهر ـ مشگین شهر و در امتداد رود اهرچایی به سمت شرق مجموعه ای از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و طبیعی به مرکزیت افیل شامی و در فواصل دور و نزدیک به آن وجود دارند که می‌توان نام آن را سایت گردشگری افیل شامی نام نهاد. در این مسیر علاوه بر کناره‌های رودخانه اهرچایی و باغات ایجاد ...

اطلاعات | نقشه
شیورداغی

شیورداغی

فراتر از دشت اهر، ارتفاعات قره داغ با کوه‌های جنوبی شروع می‌شود و شیور با ارتفاع ۲۶۵۰ متری در ۲۰ کیلومتری شمال اهر در جهت شرقی ـ غربی کشیده شده است. شیور با دو قله‌ی همدوش افسانه ای از اهر پیداست و این کوه در واقع یک توده باتولیتی است. در یک سمتش روستای مزرعه و جوبند و حاج علی بیگ کند...

اطلاعات | نقشه
قلعه پشتاب یا قلعه پشتو

قلعه پشتاب یا ...

این بنا در روستای پیشتاب از توابع بخش هوراند در ارتفاع 3000 متری ساخته شده است و متعلق به دوره اورارتوها می‌باشد و تنها دارای یک ورودی بوده که مسیر آن دارای پله‌های سنگی است. یکی از با ارزش‌ترین و جالب‌ترین آثار تاریخی بخش هوراند از توابع شهرستان اهر در استان آذربایجان شرقی، قلعه پشتاب...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
خیتاب

خیتاب

فصل بهار به شرط بارندگی مناسب، طبیعت اطراف اورمیه پر می‌شود از سبزی‌های کوهی ییلاقات و تپه‌های اطراف اورمیه روزهای تعطیل مملو از جمعیتی است که برای چیدن سبزی‌های کوهی و گذران لحظاتی مفرح در دل طبیعت می‌آیند. از اواخر اسفندماه تا اواخر اردیبهشت و به شرط بارندگی مناسب، انوع سبزی‌های کوه...

اطلاعات
اَریشته

اَریشته

"اَریشته" نام یکی از غذاهای مختص به اهر است که اغلب مردم این غذا را دوست دارند و معمولا یکی از غذاهای رایج آذربایجان به خصوص اهر محسوب می‌شود. مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا بسیار ساده و مقوی است. قدیمها برنج زیاد در آذربایجان مرسوم نبود و بیشتر غذای مردم رو آرد گندم تشکیل میداد، برای د...

اطلاعات
نان اهری

نان اهری

طرز تهیه نان اهری آرد۶۰۰گرم (۶و۱/۴پیمانه) روغن مایع۱۸۰گرم (۱و۱/۴پیمانه) ماست پر چرب۱۶۰گرم (۱پیمانه) نثار۲۸۰گرم(۳پیمانه ) تخم مرغ۲عدد زنجبیل۲ق س وانیل۱/۸ق س آمونیاک۱ق م یا (پکینگ پودر۱ ق م سرکه سفید۱ق چ) مواد رویه:زرده۱عدد روغن مایع۱ق س دوشاب(شیره ان...

اطلاعات
ورنی بافی

ورنی بافی

ورنی یا سوماک، دست بافته ای است که از لحاظ تکنیک بافت بین گلیم و قالی قرار می‌گیرد بدین صورت که مانند گلیم یا قالی بر روی دار عمودی یا افقی بافته می‌شود و دارای پود ضخیم است و یکی از شاخص‌ترین رشته‌های صنایع دستی آذربایجان شرقی می‌باشد که در منطقه اهر و ارسباران به صورت وسیعی توسط زنان ...

اطلاعات
سماق

سماق

در دل طبیعت بکر و دست نخورده استان آذربایجان شرقی وجود کوه‌ها و جنگل‌های سربه فلک کشیده و رعنای ارسباران یکی از بی نظیرترین و با شکوهترین منابع رویشی و زیستگاه‌های انواع مختلف جانوری و گیاهی را به خود اختصاص داده است. به طوری که از وسعت کل 450 هزار کیلومتر مربع استان، بیش از 188 هزار ه...

اطلاعات

مراسم جشن برداشت سماق

هرساله در اواخر تابستان و اوایل پاییز میوه‌های سماق بر درختان جنگلی می‌رسند و اهالی روستاهای نارنده قزوین طی جشنی به نام جشن برداشت سماق میوه رسیده درختچه را چیده و پس از خشک کردن، آنها را آسیاب کرده و علاوه بر مصرف خوراکی و دارویی در رنگرزی نیز استفاده می‌کنند. سماق قرمز بیشتر در منطقه ارسباران رشد می‌کند و چون پوسته بیشتری دارد، رنگ آن روشن‌تر و مرغوب‌تر است؛ سماق‌های نواحی دیگر تیره‌تر بوده و مرغوبیت پایین‌تری دارند. همچنین در صورتی که دانه گیاه را از آن جدا و پودر کنند رنگ سماق تیره‌تر شده و مرغوبیت آن کاهش می‌یابد، اما اگر پوسته رویی‌اش جدا و پودر شود رنگ آن روشن‌تر شده و مرغوب‌تر خواهد بود.

... ادامه مطلب
مراسم جشن برداشت سماق

اطلاعات بیشتر...

نظر شما درباره سماق

برای ارسال نظر باید وارد سایت شوید
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب