توضیحات

ویرایش
یکی از بناهای باشکوه مجموعه سعد آباد ساختمان موزه هنرهای زیبا است که در جنوبی‌ترین نقطه سعد آباد واقع شده است .این موزه که هر روزه بسیاری از هنر دوستان را به خود جلب می‌کند دارای سه طبقه با 3600 متر زیر بنا است .
ساختمان این عمارت مربوط به زمان رضا شاه است که ساخت آن از سال 1319 شروع گردید و با تبعید رضا خان در سال 1320 به صورت نیمه کاره رها شد . از آنجا که در بنای آن سنگهای مرمر سیاه رنگ (از معدن ولی آباد چالوس) به کار برده شده بود به کاخ اسود معروف بوده است .
از حدود سالهای 1342 تا 1343 تعمیراتی در این بنا انجام گرفت و در سال 1346 رسماً به عنوان وزارت دربار مورد بهره برداری قرار گرفت .
در سال 1357 با به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی طبقه همکف به عنوان اداره کل موزه‌های کشور مورد استفاده قرار گرفت و از همان زمان طبقه دوم و سوم بنا جهت تبدیل به موزه آماده می‌گردید ، در سال 1361 با نام موزۀ هنرهای زیبا مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 1364 جهت بازدید عموم رسماً افتتاح گردید .این ساختمان دارای دو طبقه و هم کف میباشد که هر طبقه دارای یک سالن و گالریهای متعدد است و در حال حاضر در هر سه طبقه تابلو‌های بسیار زیبایی از شیوه‌ها و مکاتب گوناگون هنری ایران و جهان به نمایش درآمده ...مشاهده کامل متن است .
این تابلو‌ها بازماندۀ هنر نقاشان ایرانی و خارجی است.

هم اکنون طبقه همکف به 19 اثر از آثار نقاشان معاصر ایرانی که به شیوه ای نو کار کرده اند اختصاص دارد .نقاشانی همچون : سهراب سپهری ،حسین محجوبی، فرامرز پیل آرام ، حسین زنده رودی ،پروانه اعتمادی ، نصرالله افجه ای و....
در طبقه اول موزه نقاشی‌های زیبایی از نقاشان اروپایی در مکاتب و شیوه‌های گوناگون به نمایش درآمده اند که در فاصله قرن 17 تا 20 میلادی ترسیم شده اند . نقاشی‌های غربی بر اساس مکاتب ملی مثل مکتب آلمان ،انگلیس، فرانسه، روس،و غیره تقسیم بندی شده اند .
از جمله نقاشان معروف اروپائی که آثاری از آنان در موزۀ هنرهای زیبا به معرض نمایش گذاشته شده میتوان سالوادر دالی ، جان فردرینگ هرینگ ، پیتر گراهام ، ایوانویچ شیشکین ، فرانسوا موزن و ژول برتون را نام برد .
در طبقه دوم موزه آثار نقاشی هنرمندان ایرانی از دوره صفویه تا قاجار به نمایش گذاشته شده است. نقاشی‌های دوره صفوی که در این موزه ارائه شده غالباً تصاویری است از افراد درباری آن زمان ، کسانی که احتمالاً هنرمندان نقاش را به شوق نقش تصویر خود به صورتگری وا می‌داشتند ،از این روست که می‌بینیم نقاشیهای باز مانده از آن ایام غالباً از صورت پادشاهان ، زنان و مردان درباری ، امرا و صاحب منصبان است .
اکثر این تابلو‌ها فاقد رقم است و فقط یک تابلو از دورۀ صفوی با عنوان مجلس شیرین و فرهاد (رقم محمد زمان ) را بر خود دارد که در مخزن موزه نگهداری میشود .
از جمله آثار قابل تأملی که از این دوره در معرض تماشاست پنج تابلوی رنگ و روغن بر روی بوم است که افرادی را با چهره هایی اروپائی درلباسهای ایرانی به حالت ایستاده نشان میدهد .
این آثار متأسفانه فاقد نام راقم خود می‌باشند .
در میان تابلو‌های طبقه دوم تابلوی بزرگی به چشم می‌خورد که نادر شاه را در حال تاج گذاردن بر سر محمد شاه گورکانی (پادشاه هند) نشان می‌دهد که عنوان آن (تاج بخشی نادر شاه ) و رقم( ابوالحسن ) را بر خود دارد و به تاریخ 1189 ه-ق یعنی سی سال پس از قتل نادر کشیده شده است.
در این طبقه آثاری مربوط به دورۀ زندیه وجود دارد ،از جمله تصویری از حضرت علی و حسنین که ملهم از عقاید مذهبی این دوره و همچنین چهرۀ شاهزادگان زند که کار نقاشان بنامی مانند محمد صادق ، سید میرزا و میرزا بابا که از صورتگران معروف دربار کریم خان بوده و بعد از فوت او به تهران نقل مکان کردند دیده می‌شود .
بیشترین آثار ارائه شده در طبقه دوم مربوط به دورۀ قاجار می‌باشد .در میان این تابلو‌ها به آثاری برمی خوریم که تصویر گرانشان از اعتبار و شهرت بسیار برخوردارند .
از جمله تابلو‌های نفیس این دوره ، تصویری است تمام قد از فتحعلیشاه قاجار که به گفته رابینسون منتقد هنری ، از با ارزشترین تابلو‌های رنگ و روغن در میان نقاشیهای ایرانی است .
این تصویر که 125* 246 سانتیمتر است از نقاش هنرمندی است به نام مهر علی که آن را در سال 1228 ه-ق کشیده و بدینگونه امضاء کرده است : ( رقم کمترین غلام ، مهر علی )
دیگر آثار ارائه شده را میتوان به ترتیب از تصاویر رقاصگان و نوازندگان درباری اثر ابوالقاسم و شیرین نگار ، چهره هایی از علما ء و عرفا ، شعرا و فلاسفه ایرانی اثر رجبعلی نقاش دورۀ محمد شاه نام برد .
در این موزه 8 اثر نفیس از نقاش پر آوازه محمد غفاری ملقب به کمال الملک (1319-1222 ه-ش) ارائه شده که در صحت و پختگی رنگ و دقت در ساختمان کم نظیر است .
منبع :http://www.sadmu.ir/
www.hamshahrionline.ir
sadabadfarhang.blogfa.com
امامزاده صالح

امامزاده صالح

امامزاده صالح نام زیارتگاهی در محله تجریش تهران است. امامزاده صالح از پسران امام موسی کاظم و برادران امام خوبی‌ها امام رضا (ع) است. این امامزاده یکی از بزرگترین و مشهورترین زیارتگاه‌های استان تهران می‌باشد که از سال هزار و سیصد و پنجاه و یک در فهرست آثار ملی ایران با شماره ثبت نهصد...

اطلاعات | نقشه
امامزاده محمد نوربخش

امامزاده محمد ...

بقعة امامزاده محمدنوربخش در دهستان سولقان قرار گرفته است. این بقعه، به دلیل موقعیت خاص مکانی از لحاظ آب و هوا و جذابیت صحن و بقعه، در ایام تعطیل و نیز در فصل تابستان زائران بسیاری دارد محمد نوربخش از طرف پدر منسوب به امام زین العابدین علیه السلام و از طرف مادرمنسوب به امام موسی کاظم عل...

اطلاعات | نقشه
موزه طبیعت و حیات وحش ایران ( دارآباد )

موزه طبیعت و ح...

موزۀ آثار طبیعی و حیات وحش ایران یکی از موزه‌های استان تهران است و در ابتدای محدوده دارآباد و خیابان آجودانیه در خیابان موزه واقع شده‌است. محل آن یکی از کاخ‌های شمس پهلوی بوده که برای میهمانان ساخته شده ولی هیچگاه مورد استفاده قرار نگرفته بوده‌است و پس از انقلاب، با تغییراتی برای استفاد...

اطلاعات | نقشه
موزه تماشاگه تاریخ ( موزه تاریخ )

موزه تماشاگه ت...

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای کمال‌الملک و ... است‌. تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، کتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی که در مجموع سه ط...

اطلاعات | نقشه
مجموعه کاخ نیاوران

مجموعه کاخ نیا...

مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران در باغ بزرگی به مساحت حدود 11 هکتار در شمال تهران قرار دارد که از زیبایی و جذابیت طبیعی و تاریخی فراوانی برخوردار می‌باشد. بناهای این مجموعه متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی می‌باشد. ابتدا شاهان قاجار این مکان خوش آب و هوا را جهت اقامت ییلاقی خویش برگزی...

اطلاعات | نقشه
سورتمه تهران

سورتمه تهران

در ابتدای سال 92 سورتمه تهران یا سورتمه دربند در منطقه گلابدره افتتاح گردید. در بوستانی که این سورتمه قرار گرفته است جاذبه‌های تفریحی متنوع دیگری نیز قرار دارد. سورتمه وسیله تفریحی مشابه ترن هوایی میباشد با این تفاوت که کنترل سرعت آن با استفاده کننده است و قابلیت سرعت گیری تا 40 کیلوم...

اطلاعات | نقشه
درکه

درکه

نام درکه از درگِ که نوعی کفش برفی برای راهپیمایی بر روی برف بوده، استنتاج شده‌است.درکه دهی است در غربی‌ترین کوه‌پایه‌های شمال تهران در دامنه‌ی البرز که امروزه به محله ای از تهران بزرگ تبدیل شده است. درکه یکی از از قدیمی‌ترین و زیباترین محلات ییلاقی شمیرانات است که در امتداد درهٔ مصفایی...

اطلاعات | نقشه
دربند

دربند

دربند یکی از سی و سه پارچه آبادی شمیرانات است که از شمال به کوه‌های البرز و ده پس قلعه، از جنوب به تجریش، از شرق به امام زاده قاسم و از غرب به بازوی کوه البرز می‌رسد. این محله در زمان‌های بسیار قدیم به نام‌های مغ محله (مرغ محله ) و میر محله، شاه محله و ترش محله بوده است که این محلات در...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
سیب شمیران

سیب شمیران

سیب شمیران : این سیب به رنگ زرد و با خطوط قرمز می‌باشد. میوه‌های آن کروی با طعم شیرین و معطر می‌باشد و در اواسط شهریور قابل برداشت است . درخت سیب در اکثر نقاط دنیا پرورش داده می‌شود و در هر جای دنیا وجود دارد د تمام مردم دنیا آن را می‌شناسند. سیب انواع مختلف دارد: ترش و شیرین. که هر ...

اطلاعات
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب