توضیحات

ویرایش
پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین پهنه‌های طبیعی کشور در شمال استان سمنان است که چشم‌اندازهای متنوع و متفاوتی را در خود جای داده است؛ از جنگل‌های کوهستانی خزری در شمال غرب گرفته تا دشت‌های هموار خشک و بیابانی در جنوب شرقی ناحیه و از مناطق استپی و تپه ماهوری در شرق منطقه تا گلزارهای زردابه و جنگل‌های اولنگ و دره گل سرخ در مرکز پناهگاه.
این تنوع اقلیمی به همراه اختلاف در ارتفاع و بارندگی و دما در بخش‌های مختلف منطقه، تنوعی بی‌نظیر از جانوران و گیاهان را در خوش‌ییلاق فراهم کرده است.
مسیر اصلی سفر به خوش‌ییلاق استفاده از جاده شاهرود به آزادشهر است که ورودی این پناهگاه حیات‌وحش تقریباً در میانه‌های این مسیر قرار دارد. در جاده میامی به جاجرم و مینودشت هم راه‌های فرعی خاکی‌ای وجود دارد که از بخش‌های شمالی خوش‌ییلاق می‌گذرد.
قسمت دشتی خوش‌ییلاق به طور تاریخی یکی از بهترین زیستگاه‌های آهو ویوزپلنگ در ایران بوده است. تا دهه چهل و پنجاه شمسی مشاهده یوزپلنگ در این منطقه بسیار عادی بود.
بهترین ...مشاهده کامل متن تصاویری که از یوز ایرانی موجود است هم در همین منطقه گرفته شده‌است. بخش‌های کوهستانی آن هم جمعیت بزرگی از قوچ، میش، کل و بز را در خود جای داده بود که تعداد آنها تا سال ۱۳۵۶ به ۱۶ هزار رأس می‌رسید، مارال (گوزن)، خرس و پلنگ هم در بخش‌های جنگلی و کوهستانی جمعیت مناسب و خوبی داشت.
البته هنوز هم جمعیت پلنگ، خرس، گراز، قوچ و میش در منطقه مناسب است و مشاهده گراز و قوچ و میش برای بازدیدکنندگان بسادگی میسر است.
کل مساحت خوش‌ییلاق در شمال شهرستان شاهرود بیش از ۱۵۰ هزار هکتار (۱۵۰۰ کیلومتر مربع) است و گرد آمدن چنین تنوعی از جانوران و گیاهان در این وسعت جای شگفتی دارد.
با وجود این قابلیت‌های بی‌نظیر طبیعی خوش‌ییلاق و وفور حیات‌وحش در آن، در سال‌های بعد شکار بی‌رویه، بسیاری از جانوران منطقه را نابود کرد و از جمله یوزپلنگ در عرض چند سال منقرض شده و از سال ۱۳۶۳ به بعد دیگر در این منطقه دیده نشد تا این‌که چندی پیش در آغازین روزهای تیرماه ۱۳۹۰ محیط‌بانان منطقه با مشاهده 2 یوز جوان و تصویربرداری از آنها مشخص کردند که یوز پس از 30 سال به مناسب‌ترین خانه خود برگشته است.
یوزهایی که احتمالا از پارک ملی خارتوران یا پناهگاه حیات‌وحش میاندشت که در نزدیکی خوش‌ییلاق قرار دارند، به این منطقه آمده‌اند.
۹۳ گونه پرنده هم در این منطقه شناسایی شده که از مهم‌ترین آنها کبک، کبک دری، تیهو، ابیا، هوبره، قرقاول، باقرقره، زاغ بور، انواع عقاب، شاهین، بلدرچین، هدهد، چک‌چک، جغد کوچک، شاه‌بوف، انواع چکاوک و سینه‌سرخ است.
۲۵ گونه خزنده، از جمله چند نوع لاک‌پشت، مار افعی، مار جعفری، مار شاخدار ایرانی، مار پلنگی، تیرمار، مار آتشی، گرزه مار، بزمجه و انواع مارمولک و سوسمار هم در منطقه زندگی می‌کنند.
۵ نوع دوزیست هم در منطقه خوش‌ییلاق دیده شده که وزغ سبز تورانی، وزغ معمولی، وزغ سبز خراسانی و قورباغه درختی از جمله آنهاست.
در گذشته گورخر ایرانی هم در این منطقه زندگی می‌کرده که البته مدت‌هاست نسل آن منقرض شده است. هرچند با توجه به وجود گورخر در خارتوران در صورت بهبود وضعیت حفاظتی و پوشش گیاهی منطقه قطعا گورخر هم مثل یوز به این منطقه باز خواهد گشت.
پوشش گیاهی خوش‌ییلاق هم بسیار متنوع است. این منطقه در مرز مناطق معتدل مرطوب شمالی کشور و نواحی خشک و بیابانی مرکزی قرار گرفته است. این ویژگی منحصر به‌فرد به همراه اختلاف ارتفاع و بارندگی و دمای هوا در بخش‌های مختلف منطقه، موجب شده تا انواع متفاوتی از گیاهان امکان رویش در هر یک از بخش‌های خوش‌ییلاق را پیدا کرده و چشم‌انداز متنوعی را به آن ارزانی کنند.
مسافران خوش‌ییلاق در مجموع ۲۵۱ گونه گیاهی متفاوت را در این منطقه می‌توانند مشاهده کنند؛ در بخش‌های شمال غربی و غربی منطقه جنگل‌های پهن برگ خزری با درختانی چون افرا، بلوط، راش، ولیک، ممرز، زبان گنجشک، نم‌دار، بلندمازو و مازو را می‌توان دید و در قسمت‌های شرق که از پوشش گیاهی استپی و نیمه استپی برخوردار است بوته‌ها و درختچه‌ها را می‌توان مشاهده کرد.
دشت زردابه و دره گل‌سرخ
از زیباترین قسمت‌های خوش‌ییلاق که یکی از چشم‌نوازترین مناظر را در خود دارد، دشت زردابه در مرکز منطقه است که منطقه‌ای مرتعی و پوشیده از انواع گل‌هاست و از نظر ظاهری تفاوت قابل توجهی با دیگر بخش‌های پناهگاه حیات‌وحش دارد.
دشت زردابه از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش منطقه نیز به شمار می‌رود و در صورتی که به مشاهده جانورانی چون قوچ و میش، یوز پلنگ و آهو تمایل داشته باشید، یکی از گزینه‌های اصلی بازدید از این قسمت زیبای منطقه است.
همچنین دره گل‌سرخ که در همسایگی دشت زردابه قرار دارد هم از بخش‌های زیبای منطقه است که سفر به آن به علاقه‌مندان مشاهده خرس و پلنگ توصیه می‌شود.
بازدیدکنندگان خوش‌ییلاق بهتر است دیدار از منطقه کال‌پوش در شمال شرق خوش‌ییلاق را هم از دست ندهند، این منطقه از هزاران هکتار جنگل، مرتع وزمین‌های کشاورزی تشکیل شده و در فاصله پارک ملی گلستان و منطقه خوش‌ییلاق قرار گرفته است.
2 جاذبه اصلی دشت کال‌پوش گل‌های شقایق و آفتابگردان است. در فصل بهار زمین‌های کال‌پوش توسط شقایق‌ها سرخرنگ شده و در فصل تابستان با آفتابگردان‌ها به رنگ طلایی درمی‌آید.

باتشکر از محسن کاظم‌پور

منبع :
http://semnan.doe.ir/
www.iew.ir/1391/06/11/1255
iranbirds.com
منطقه شکار ممنوع تپال

منطقه شکار ممن...

منطقه شکار ممنوع تپال با وسعتی برابر 30 هزار هکتار در شمال غربی شهرستان شاهرود واقع شده و منطقه ای است کوهستانی و دشتی که در مجاورت شاهرود واقع شده است . منطقه تپال با چشم اندازهای بسیار زیبا از دیر زمان محل مناسبی جهت زیستگاه وحوش و محل مناسبی جهت بازدید دوستداران طبیعت به شمار می‌رود ...

اطلاعات | نقشه
جنگل ابر

جنگل ابر

جنگل ابر علی آباد قسمتی از قدیمی‌ترین و زیباترین جنگلهای هیرکانی است که با گونه‌های گیاهی و جانوری نادر، یکی از زیباترین نقاط دیدنی ایران میباشد. این جنگل با ۳۵ هزار هکتار وسعت در ادامه جنگل‌های سرسبز شمال کشور به دلیل این که در اغلب مواقع فضای این جنگل را اقیانوسی از ابر فراگرفته به ای...

اطلاعات | نقشه
مسجد بایزید بسطامی

مسجد بایزید بس...

این مسجد به شکل مستطیل و به ابعاد 6 × 10 و در دو ردیف ستون سه تایی با پوشش مسطح چوبی بنا شده است. زیباترین بخش این مسجد، محراب گچ بری شده آن است که با نقوش هندسی، اسلیمی و گل‌های چهار پر تزیین شده است.بخش فوقانی محراب را با کتیبه هایی به خط ثلث و نستعلیق، در دوره ایلخانی و قاجار آراسته ...

اطلاعات | نقشه
پارک ملی خارتوران ( منطقه حفاظت شده توران )

پارک ملی خارتو...

منطقه خارتوران در منتهی الیه شرق استان سمنان ود ر250 کیلومتر ی جنوب شرق شهرستان شاهرود در مجاورت استان خراسان واقع شده است. روستای رضا آباد با جمعیتی بالغ بر 63 خانوار و 320 نفر ( سال 1377) در این منطقه ودر مجاورت تپه‌های ماسه ای قرار دارد و توسط دو جاده خاکی به طول 35و50 کیلومتر به احم...

اطلاعات | نقشه
چشمه هفت رنگ مجن

چشمه هفت رنگ م...

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود یکی از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان است . این جاذبه طبیعی تابلوی هفت رنگ زیبایی را در پیش چشمان گردشگران می‌گذارد. رنگ چشمه هفت رنگ بواسطه چشمه هایی است که با عبور از مواد معدنی متفاوت به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود. سرمه ای، آبی، فیروزه ای، صابونی، نارنجی، ج...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه شیخ اب...

آرامگاه عارف نامى شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی « یا علی بن احمد » در ۲۴ کیلومترى شاهرود در شمال قصبهٔ خرقان روى تپه‌اى قرار دارد شیخ ابوالحسن علی بن جعفر بن سلمان خرقانی عارف بزرگ قرن چهارم و پنجم هجری از چهره‌های بسیار درخشان عرفان ایرانی است که در آزاد اندیشی و مردم گرائ...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

پناهگاه حیات و...

پناهگاه حیات‌وحش خوش‌ییلاق یکی از زیباترین و حیرت‌انگیزترین پهنه‌های طبیعی کشور در شمال استان سمنان است که چشم‌اندازهای متنوع و متفاوتی را در خود جای داده است؛ از جنگل‌های کوهستانی خزری در شمال غرب گرفته تا دشت‌های هموار خشک و بیابانی در جنوب شرقی ناحیه و از مناطق استپی و تپه ماهوری در ...

اطلاعات | نقشه
موزه باستان شناسی و مردم شناسی شاهرود

موزه باستان شن...

موزه شاهرود از اماکن تاریخی این شهر است که در خیابان فردوسی قرار گرفته و در سال‌های 1307ـ1306 به عنوان بلدیه (شهرداری) به سبک معماری اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است. زیر بنای ساختمان حدود 468 متر مربع بوده و در دو طبقه طراحی گردیده است . این بنا پس از مرمت و احیاء د...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق

منطقه حفاظت شده خوش ییلاق در استان سمنان شهرستان شاهرود قرار دارد. از آنجایی که این منطقه بین کویر و جنگل‌های پهن برگ خزری قرار دارد، از تنوع زیستی بالایی برخوردار بوده و هریک از بخش‌های آن دارای تنوع پوشش گیاهی و حیات وحش ویژه‌ای است. بخش شمال غربی و غرب منطقه درختان جنگل‌های پهن برگ خزری همچون افرا، ... ادامه مطلب
منطقه حفاظت شده خوش ییلاق

مشاهده و تصویربرداری از گربه پالاس و توله اش در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

مشاهده و تصویربرداری از گربه پالاس و توله اش در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و محیط بانان پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق هفته گذشته در جریان گشت و پایش مشترک در تپه ماهورهای مشرف به چشمه ... ادامه مطلب
مشاهده و تصویربرداری از گربه پالاس و توله اش در پناهگاه حیات وحش خوش ییلاق

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب