توضیحات

ویرایش
" کورعباسلو " نام روستایی واقع شده بین کوه‌های مرتفع و تپه‌های بلند ، در 8 کیلومتری نیر و 43 کیلومتری مرکز استان اردبیل است. این روستا که از توابع بخش مرکزی شهرستان نیر به شمار می‌آید حدود 1800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.
روستای کورعباسلو یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی استان اردبیل محسوب می‌شود و دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی می‌باشد. منطقه کورعباسلو از ییلاقات عشایر شاهسون در زمان صفویه بوده است که پس از یکجانشین شدن عشایر ، سکونتگاه یکی از طوایف ایلات شاهسون شده است.
ناگفته نماند که در اواخر دوره قاجار ، طایفه‌ی کورعباسلو یکی از طوایف بزرگ مغان محسوب می‌شده‌است. قشلان این طایفه اصیل ترک در سواحل دره رود و ییلاقشان در نزدیکی " اوکوزداغی " قرار دارد.
هم اکنون به جز دشت مغان که محل اصلی اسقرار این طایفه است ، در شهرستان‌های هریس ، اهر ، مشگین‌شهر ، شهرستان نیر ...مشاهده کامل متن - روستا کورعباسلو ، و شهرهای ساوه ، کرج ، تهران ، زنجان و سایر شهرها ، مردمان این طایفه بزرگ حضور دارند.
اهالی این روستا به زبان آذری تکلم می‌کنند و دینشان اسلام است. شغل این مردمان کشاورزی و دامداری می‌باشد و مهمترین محصولاتشان را گندم ، جو ، عدس ، سیب‌زمینی ، علوفه و فرآورده‌های لبنی و عسل تشکیل می‌دهد.
همچنین گلیم ، جاجیم و قالی از جمله تولیدات فعالیت صنایع دستی این روستا هستند.
کورعباسلو که برخی آن را با نام " کوراباز " نیز می‌شناسند دارای بافتی متمرکز می‌باشد. ظاهر منازلش نشانگر سازگاری با اقلیم و طبیعت روستا است که این خانه‌های قدیمی شامل قسمت هایی همچون دیوارهای ضخیم ، سقف‌های مسطح و چوبی ، نمای خشتی و سنگی و کاربرد کاهگل ، حیاط و ایوان ، انبار غله و علوفه ، طویله و محلی برای نگهداری ابزارآلات کشاورزی می‌باشد.
یکی از ویژگی‌های این منازل ، بهره بری دومنظوره از آن می‌باشد ، به عبارتی این منازل تحت تأثیر نوع معیشت و فعالیت‌های اقتصادی مردم روستا ، هم برای سکونت اهالی می‌باشد و هم محلی برای انجام فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی اهالی روستا استفاده می‌شود.
لازم به توضیح است که با توجه به کوهستانی بودن منطقه ، خانه‌های این روستا به دلیل سرمای هوا ، و وزش بادهای بسیار سرد در فصل زمستان ، اکثراً رو به آفتاب و با مصالحی همچون چوب ، خشت ، کاهگل و سنگ ، ساخته شده اند.
ناگفته نماند که ساختمان‌های جدید روستا با مصالحی مثل آجر، آهن، سیمان، بنا گذاشته می‌شوند.
روستای کورعباسلو که دردامنه قلعه باستانی بوینی یوغون قرار دارد ، دارای چشم اندازی بسیار زیبا و بدیع می‌باشد که هرفصل با پوشش گیاهی متنوع ، باغ‌های زیبا و انبوه ، چشم هر بیننده ای را مجذوب می‌نماید.
علاوه بر این زیبایی‌های طبیعی ، این روستای کوهستانی دارای اثار تاریخی ارزشمندی مانند " قلعه بوینی یوغون " و نیز " شهرک زیرزمینی اباذر " می‌باشد.
دژ بوینی یوغون با مصالحی مانند سنگ ، چوب و خشت ، در وسعتی بالغ بر 300هکتار بنا گذاشته شده است. این قلعه با توجه به شواهد موجود ، محل استقرار مردم از دوره اشکانی تا دوره صفوی بوده است.
گذشته از این جاذبه‌های ارزشمند روستای کورعباسلو ، مراسم‌های آیینی مردم این روستا نیز یکی دیگر از زیبایی‌های این روستا به شمار می‌آید. یکی از این مراسم‌های مهم ، عید نوروز می‌باشد که با فرارسیدن فصل بهار، مردم روستا به نظافت منازل خود می‌پردازند و با پختن انواع شیرینی‌ها و خوراکی‌های ویژه عید نوروز و نیز تهیه لباس نو به استقبال این عید بزرگ ملی و باستانی می‌روند.
اینگونه مراسم‌ها و جشن‌ها ، با موسیقی شورانگیز آذربایجانی همراه است و انواع ترانه‌های محلی به زبان آذری با سازهایی همچون قاوال ، بالان ، کمانچه و تار در مراسم‌ها اجرا می‌شود.
علاوه بر نوروز ، تمامی عیدها و مراسم‌های دینی و آیینی از جایگاه والایی در این روستا برخوردار هستند.
پوشاک مردم روستا شامل کت ، شلوار ، کلاه و پیراهن برای آقایان ، و کؤینک ( پیراهن‌های بلند ) ، تومان ( دامن پرچین یا شلیته) ، یایلیق ( روسری ) و یَل ( کت یا جلیقه‌های از جنس مخمل ، آراسته شده با سکه و حاشیه‌های زری‌دوزی ) ، لباس بانوان این روستا را تشکیل می‌دهد.
آش دوغ ، اوماج آشی ، تورشولی آش ، آبگوشت بزباش و نیز انواع کباب‌ها و نان‌های لذیذ ، از جمله غذاهای محلی این روستا به شمار می‌روند.
گفتنی است در میان اهالی روستای کورعباسلو ، بازی به نام " قائیش ـ قائیش " رایج است که ابزار این بازی ، کمربند مردانه می‌باشد و بیشتر در میان جوانان روستا اجرا می‌گردد.
منبع :
fa.wikipedia.org
http://www.kurabaslu.com
http://www.kurabaslu.us
http://www.iranvillage.ir
http://sabalaneh.ir
دشت مغان

دشت مغان

دشت مغان جلگه‌ای در شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال باختری ایران است مغان جلگه‌ای است در ساحل جنوبی رود ارس و غرب دریای خزر که قسمت عمده آن در جمهوری آدربایجان و بخشی نیز شمالی‌ترین قسمت استان اردبیل در شمال غربی ایران را تشکیل داده‌است. وسعت دشت مغان در گذشته بسیار بیشتر از موقعی...

اطلاعات | نقشه
کاروانسرای شاه عباسی نیر

کاروانسرای شاه...

کاروانسرای شاه عباسی کنار جاده قدیمی نیر به سراب در 10 کیلومتری شهر نیر و در یکی از برفگیرترین گردنه‌های کشور یعنی در گردنه صایین قرار دارد . این بنا در دوره صفوی به فرمان شاه عباس بنا شده است و یکی از 999 کاروانسرای ساخته شده در این دوره می‌باشد. در سال‌های گذشته برخی از قسمت‌های این...

اطلاعات
تفرجگاه بولاغلار

تفرجگاه بولاغل...

تفرجگاه بولاغلار در ۳۰ کیلومتری اردبیل و ۵۰۰ متری شمال غرب شهرستان نیر قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان اردبیل، از شرق به بخش هیر و شهرستان کوثر، از جنوب به شهرستان کوثر و از جنوب و غرب به استان آذربایجان شرقی محدود شده است. این تفرجگاه از مناطق نمونه گردشگری شهرستان نیر میبا...

اطلاعات | نقشه
دهکده گردشگری سبلان

دهکده گردشگری ...

نیر مرکز شهرستان نیر و یکی از شهرهای استان اردبیل ایران است. این شهر در ۳۱ کیلومتری شهر اردبیل و ۲۰ کیلومتری شهر سرعین قرار دارد دهکده توریستی "سبلان" یا "منطقه نمونه گردشگری برجلو" در راه اصلی نیر – سراب و در فاصله 10 کیلومتری شهرستان نیر قرار دارد. این منطقه چند دهنه آبگرم معدنی دار...

اطلاعات
روستای کورعباسلو

روستای کورعباس...

" کورعباسلو " نام روستایی واقع شده بین کوه‌های مرتفع و تپه‌های بلند ، در 8 کیلومتری نیر و 43 کیلومتری مرکز استان اردبیل است. این روستا که از توابع بخش مرکزی شهرستان نیر به شمار می‌آید حدود 1800 متر از سطح دریا ارتفاع دارد. روستای کورعباسلو یکی از روستاهای قدیمی و تاریخی استان اردبیل...

اطلاعات | نقشه
سد یامچی

سد یامچی

سد یامچی در 5 کیلومتری شهر نیر استان اردبیل قرار دارد. سد یامچی در مدت هشت سال با سیصد میلیارد ریال سرمایه‌گذاری از سال 1374 آغاز شده و در سال 1382 به پایان رسیده است. حجم آب ذخیره شده در این سد 95 میلیون مترمکعب می‌باشد. در حال حاضر از آب این سد برای تامین آب آشامیدنی شهر اردبیل و آب...

اطلاعات | نقشه
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب