توضیحات

ویرایش

تالاب آلماگل در شمال استان گلستان یکی از سه تالاب بین‌المللی شهرستان گنبدکاووس می‌باشد که در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است.
تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب می‌باشد از مجموعه تالابهای بین‌المللی ایران محسوب می‌شود که در سال ‪ هزار و نهصد و هفتاد و پنج در کنوانسیون رامسر به‌ثبت رسیده‌است.
این تالاب که در فاصله حدود هفتاد و دو کیلومتری شهر گرگان واقع شده است دارای ‪ دویست ‬ و هفت هکتار مساحت می‌باشد که از شمال به اراضی کشاورزی و از جنوب به روستای تنگلی محدود می‌شود.در دانشنامه گلستان در مورد این تالاب اینطور آمده است که : آب و هوای آن مدیترانه‌ای و گرم با تابستان‌های خشک و گرم و زمستان‌های ملایم می‌باشد.
همچنین بارندگی سالانه این منطقه ‪ بین دویست و پنجا تا سیصد‪ میلی متر و رطوبت ‪آن بیست و شش ‬تا صد درصد متغیر می‌باشد .
متوسط دمای منطقه حداقل بین منفی پنج و حداکثر ‪ چهل و دو‬درجه‌سانتی‌گراد گزارش شده است. در جنوب و جنوب غربی آلماگل همچنین دو تالاب دیگر به نامهای آلاگل و آجی گل قرار دارند.
برای رسیدن به این تالابها باید مسیر هشتاد کیلومتری را از شهر گنبدکاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.
در این تالاب به علت نزدیکی به مرز شکار، هرگونه تیراندازی ممنوع می‌باشد. آب تالاب آلماگل به دلیل نزدیکی به رودخانه اترک شیرین است.
آلماگل دریاچه‌ای غنی از مواد مغذی با تولید بالا می‌باشد و شوری آب آن کمتر از دو تالاب دیگر این منطقه است.
رودخانه مرزی اترک واقع در شمال تالاب آلماگل که از جمله رودهای اصلی و مرزی حوضه آبریز دریای خزر می‌باشد، منبع‌اصلی تامین آب این تالاب است و علاوه بر آن بارندگی‌های پاییزی و زمستانی نیز قسمتی از آب آن را تامین می‌کند.
مدیریت تالاب آلماگل برعهده سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد و به دلیل تحت حفاظت بودن تیراندازی نیز در آن ممنوع است.
دانشنامه گلستان با بیان اینکه خاک این محدوده جزو خاک‌های شور و قلیایی است، نوشته است: خاک‌های این منطقه متعلق به دوران چهارم زمین‌شناسی بوده و مواد اولیه تشکیل‌دهنده آن سنگ آهک، ماسه و شیست می‌باشد.
محیط اطراف تالاب آلماگل استپی می‌باشد که در آن تپه‌های کم ارتفاع ماسه‌ای نیز مشاهده می‌شود.
از نظر گونه‌های گیاهی نیز حدود ‪ هشتاد‬درصد پراکندگی و گسترش پوشش گیاهی تالاب آلماگل در قسمت شرق و شمال شرقی آن می‌باشد و گونه‌های مختلف گیاهان آبزی درآن وجود دارد.
"چنگال آبی، بومادران آبی، جگن، نی، هفت بند، آلاله آبی و لویی" از جمله گیاهان آبزی این تالاب می‌باشد. همچنین در حاشیه تالاب انواع گیاهان وجود دارد که پرندگان بومی و مهاجر از آن به عنوان پناهگاه و محل آشیانه‌سازی استفاده می‌کنند.
این گیاهان در کنترل و جلوگیری از فرسایش اراضی مجاور به هنگام بروز سیلاب موثر اند و ازعمده‌ترین آن‌ها می‌توان به "علف شور، جاروترکمنی، گزشاهی، خارشتر، یولاف وحشی، چمن و مرغ" اشاره کرد.
سازمان جهاد کشاورزی نیزاقدام به کشت گیاهان دیگری در حاشیه تالاب کرده است که این اقدام به منظور بیابان زدایی و جلوگیری از فرسایش خاک و در راستای طرح‌های مرتع داری انجام شده است.
تالاب آلماگل همچنین دارای گونه‌های مختلف ماهی، پرنده و خزندگان مختلف است که "زردک(Barbus sp.)، سیاه ماهی(Capoeta capoeta)، کپورچه، آمور(Ctenopharyngodon idella)، کپورمعمولی(Cyprinus carpio)، پاروا یا آمورچه(Pseudorasbora parva)، کلمه(Rutilus rutilus)، اسبله(Silurus glanis)، گامبوزیا(Gambusia holbrooki)و گاو ماهی(Fam: Gobiidae)" از جمله ماهیان موجود دراین محیط آبی می‌باشد.
البته گونه‌های ماهیان موجود در این حوزه آبی بیشتر از گونه‌های ذکر شده در بالا هستند. از بین این گونه‌ها گفته می‌شود ماهی کلمه و اسبله از ماهیان درخطر تهدید آب‌های داخلی ایران و کپورچه، آمور، کپورمعمولی، پاروا و گامبوزیا از ماهیان غیربومی و وارداتی آبهای شیرین می‌باشد.
همچنین در آلماگل دوزیستانی همچون قورباغه مردابی و وزغ سبز به فراوانی یافت می‌شود که این میزان در دو تالاب دیگر این منطقه کمتر می‌باشد. "لاک پشت برکه‌ای، لاک پشت خزری، لاسرتای سبزخزری، آگامای خورشیدپرست، بزمجه، مار آبی، کفچه مار و افعی" نیز از جمله خزندگانی هستند که در اطراف آلماگل و تالاب‌های این منطقه مشاهده شده اند.
اکوسیستم ویژه تالاب آلماگل سبب شده که مکان مناسبی برای زندگی و زادآوری پرندگان مهاجر باشد به این شکل که ‪ سی و شش گونه پرنده در تالابهای این منطقه زاد و ولد می‌کنند.
از مهمترین پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی آلماگل "کشیم گردن سیاه، باکلان، حواصیل خاکستری، اگرت، اردک سرسیاه، اردک سیاه کاکل، اردک تاجدار، اردک سرسفید، خوتکا، چنگر، چوب پا، خروس کولی، تلیله کوچک، آبچلیک، کاکایی، قوی گنگ، غار پیشانی سفید وعقاب دریایی دم سفید" می‌باشند.
ازبین این پرندگان اردک سرسیاه، سیاه کاکل و تاجدار جزو گونه‌های در حال کاهش، قوی گنگ در خطر تهدید و اردک سرسفید در خطر انقراض و غاز پیشانی سفید دارای جمعیت بسیار کم است.
همچنین برخی پرندگاه این تالاب همچون عقاب دریایی دم سفید جزو جانواران مشمول کنوانسیون تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوران و گیاهان در معرض انقراض و نابودی هستند.
این کنوانسیون با هدف ایجاد انضباط در زمینه تجارت بین‌المللی گونه‌های جانوری و گیاهی شکل گرفته است.
پستانداران اطراف این تالاب نیز "تشی، جرد بزرگ، خرگوش، گربه دشتی، روباه معمولی، روباه سردم سیاه، شغال و گراز" می‌باشد. در محیط اطراف این تالاب که در شمال استان گلستان قرار دارد به صورت پراکنده روستاهایی وجود دارد که اهالی آن بیشتر از طریق برداشت نی، چرای دام ها، شکار پرندگان و ماهیگیری از این تالاب امرار معاش می‌کنند.

منابع :
http://www.negahmedia.ir/
http://fa.wikipedia.org/
http://angling.ir/
http://www.earthwatchers.org/
http://www.golestancr.ir/

شهر تاریخی دشت حلقه

شهر تاریخی دشت...

دشت حلقه یا دشت قلعه در 15 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گنبد کاووس ، سه کیلومتری شمال جاده گرگان ـ مشهد و حد فاصل شهرستان‌های مینودشت و آزادشهر در دهستان القجر واقع شده است. شهر به صورت هشت ضلعی نامنظم بنا شده است . دو حصار بزرگ داخلی و خارجی که به ترتیب 4 متر و 75/6 متر ارتفاع دارد، شه...

اطلاعات | نقشه
دیوار بزرگ گرگان ( مار سرخ )

دیوار بزرگ گرگ...

دیوار بزرگ گرگان یکی از دیوارهای حاشیه‌ی دریای خزر است که از آن حتی به عنوان دومین دیوار بزرگ جهان یاد می‌شود. سه دیوار مربوط به دوره‌ی ساسانی در محدوده‌ی دریای خزر تا کنون شناسایی شده‌اند. در این میان، دیوارهای گرگان و تمیشه در حوزه‌ی استحفاظی استان گلستان قرار دارند و دیوار دربند یا ...

اطلاعات | نقشه
برج گنبد قابوس

برج گنبد قابوس

گنبد قابوس بنایی تاریخی از سده چهارم هجری است که در شهر گنبد کاووس، شمال ایران در استان گلستان قرار دارد. سبک معماری بنا شیوه رازی است. این بنا که بلندترین برج تمام آجری جهان به‌شمار می‌آید بر فراز تپه‌ای خاکی که قریب پانزده متر از سطح زمین بلندتر است قرار دارد. این بنا در سال (۳۹۷ هجر...

اطلاعات | نقشه
تالاب آلاگل

تالاب آلاگل

تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 5/2 متر می‌رسد. آب این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تأمین م...

اطلاعات | نقشه
تالاب آجی گل

تالاب آجی گل

آجی گل از یکی دیگر از تالابهای زیبا و بکر استان گلستان می‌باشد که دیدن طبیعت زیبای آن در ایام بهاران به طبیعت‌گردان توصیه می‌شود.آجی گل در زبان ترکمن به معنی دریاچه تلخ است. این تالاب در بخش داشلی برون ،شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتا...

اطلاعات | نقشه
سد گلستان یک و دو

سد گلستان یک و...

سد گلستان یک در فاصله دوازده کیلو متری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس واقع شده است . این سد از نوع خاکی همگن و به جهت توسعه اراضی ساحل راست رود با ایجاد شبکه آبیاری و زهکشی تحت فشار به وسعت حدود ده هزار هکتار کنترل و مهار سیلاب‌های مخرب سالانه احداث شده است. سدگلستان از نوع خاکی همگن می...

اطلاعات | نقشه
تالاب آلماگل

تالاب آلماگل

تالاب آلماگل در شمال استان گلستان یکی از سه تالاب بین‌المللی شهرستان گنبدکاووس می‌باشد که در نزدیک مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته است. تالاب آلماگل که به معنی دریاچه سیب می‌باشد از مجموعه تالابهای بین‌المللی ایران محسوب می‌شود که در سال ‪ هزار و نهصد و هفتاد و پنج در کنوانسیون رامسر...

اطلاعات | نقشه
مجتمع سوار کاری گنبدکاووس

مجتمع سوار کار...

مجتمع سوارکاری گنبدکاووس در سال هزار و سیصد و چهل با اهداف مسابقات کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب‌های اصیل ترکمن احداث شد. پس از انقلاب اسلامی این مجموعه مجموعه با تصویب شورای انقلاب به سازمان تربیت بدنی واگذار شد و در حال حاضر این مجتمع با تمام اموال منقول و غیر منقول به شرکت تجهی...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری

احیای تالاب آلماگل

عملیات اجرایی احیای تالاب بین‎المللی آلماگل در شهر “اینچه برون”، گنبدکاووس آغاز شده و به زودی احیاء می‎شود.
مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان گفت:عملیات اجرایی احیای تالاب بین‎المللی آلماگل در شهر “اینچه برون”، گنبدکاووس آغاز شده و به زودی احیاء می‎شود.
صادق‎علی مقدم افزود:از چند هفته گذشته اداره ... ادامه مطلب
احیای تالاب آلماگل

اطلاعات بیشتر...
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب