توضیحات

ویرایش

شهرستان خوی به سبب قرار گرفتن بر سر جادّه‌های معروف بازرگانی مانند: جادّه ابریشم، مکّه یولی، راه طرابوزان به جلفا و… و همچنین به سبب مرکزیّت اقتصادی از قدیم دارای کاروانسراهای متعدّد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان، و بازاری وسیع و گسترده جهت داد وستد کالای مختلف را دارا بوده است.
در گذشته خوی دارای مرکز اقتصادی و بازاری بزرگ بوده، ولی در دوره‌های مختلف تاریخی به علّت وجود سوانح طبیعی و انسانی، که شهر کهن رو به نابودی گذاشته، به تدریج شهری نو و جدید درکنار آن به وجود آمده و بازار قدیمی فعلی شهر خوی مربوط است به آبادانی دوره‌های اخیر، که از اواخر قرن دوازده هجری شروع شده است.
بازار قدیمی خوی که در ضلع جنوب شرقی چهار راه مرکزی و به راستای خیابان‌های طالقانی و انقلاب قرار گرفته، بازمانده گسترده می‌باشد. طبق قرائن مشهور از جمله دروازه سنگی، تنها دروازه باز مانده کهن و بقایای آثار حصار دور شهر(بدن) و خندق پشت آن که تا این اواخر وجود داشت، از زمان‌های پیشین این مجموعه در ضلع شرقی شهر و متّّصل به دیوار دروازه ورودی شهر بوده است، که در مابین خیابان‌های طالقانی و انقلاب وکوچه دبّاغخانه و قپان واقع شده است، وشکلی مستطیلی دارد و به سبب نوسازی و گسترش شهر خوی در چند دهه اخیر و عدم توجّه به آثار پر ارزش و ذیقیمت باستانی شهرمان که یادگاری از عظمت و شکوه گذشته است، دخل و تصرّف فراوانی در آن به عمل آمده ولی آن مقدار از بافت قدیمی بازار که باقیمانده، بسیار با ارزش و جالب توجّه می‌باشد.
راسته بازارهای سر پوشیده، چهار سوهای خوش ترکیب و سراهای نسبتا" بزرگ و جالب، فرم خوبی به آن داده است.
وبه سبب شاهد و گواه بودن از اوج و عظمت دیرینه خوی، شایسته توجّه بیشتری است. این مجموعه از چند راسته بازار سر پوشیده، سراها، چهار سوهای خوش ترکیب و گذرهای قدیمی که بقایای بافت بزرگتری است می‌باشد، با توصیف اینکه مقادیر زیادی از راسته بازارها و کاروانسراها و سایر واحد‌های مربوط، بعد‌ها به آن الحاق و از حالت اولیّه خارج شده، ولی همین مقادیر از بازار، باقیمانده بسیار با ارزش و دارای اتّصال منظّم و در مجموع از نظر معماری متناسب و هماهنگ می‌باشد.
با توجّه به ویژگی‌های معماری، اقلیمی بازار خوی، مانند بازارهای اصفهان، کرمان، اراک، فاقد تزئینات خاصّ گچ بری و کاشی کاری و کتیبه می‌باشد، تنها در بعضی قسمت ها، مخصوصا" در چهار سوهای آن نظم و دقّت قابل توجّهی در کاربرد و رگه چینی آجر، به کار رفته است.
در گذشته سنگفرش زیبایی کف بازار را پوشانده بود، لوله کشی آب مشروب نیز درست از وسط بازار می‌گذشت و قسمت شمالی و جنوبی شهر را بهم وصل می‌کرد. و فاضلاب شهری که در بازار و کوچه‌های اطرافش وجود دارد، قدیمی‌ترین فاضلاب در سطح ایران می‌باشد.
شهرستان خوی، طبق شواهد و قرائن متعدّد از شهرهای قدیمی آذربایجان می‌باشد، چنانکه ذکر گردید، ابن حوقل در سال 346 ﻫ .ق، از حصار آجری خوی نام می‌برد، ولی در اثر حوادث و سوانح طبیعی و انسانی سالیان متمادی، صدمات زیادی به آن خورده و در حال حاضر بازار موجود خوی از زمان زندیّه به بعد مخصوصا" بیشتر قسمت‌های آن به دستور عبّاس میرزا نائب السّلطنه، ساخته شده است.
که مجموعه ای بسیار زیبا و دیدنی است، استیوارت، از خوی به نام شهر مردمان نجیب و دارنده زیباترین بازارها نام برده و در وصف بازارهای خوی چنین می‌نویسد : (( بازار خوی، بعد از بازار شیراز، زیباترین بازارهای ایران است که بنای آن از آجر ساخته شده، با گنبد هایی که بر سر آن‌ها روزنه هایی برای آفتاب گیری زده اند.)) و در چند صفحه بعد در مقایسه با بازار‌های تهران می‌گوید: ((بازارهای تهران با بازارهای خوی قابل مقایسه نیستند.))
این مجموعه، در حال حاضر از چند راسته بازار سر پوشیده و سراها و میدان‌های قدیمی که بازمانده بافت بزرگتری می‌باشد، تشکیل شده و بعد‌ها مقدار زیادی راسته بازار و کاروانسراها وسایر واحدی‌های مربوط، نوسازی و از حالت اولیّه خارج شده، ولی همین مقدار از بازار که مجموع متناسب و هماهنگ می‌باشد، از آثار با ارزش میراث فرهنگی استان است.
مصالحی که در ساختمان بازار به کار رفته عبارت اند از: ملاط گچ و خاک و آجر، تمام کار توأم با سادگی بوده و در بعضی قسمت از بنا، نمای سنگی، مخصوصا" در چهار سوها وجوددارد، در قسمت پی نیز از سنگ استفاده شده و فاقد تزئینات جالب توجّهی، چه از نظر آجر چینی و یا گچ بری و نقّاشی می‌باشد.
از قسمت‌های قابل توجّه این مجموعه این است که، هر کدام از راسته ها، مربوط به شغل معینی بوده و به نام همان شغل، مانند: مسگر بازار، بورکچی بازار، زرگر بازار، خرازی بازار، فرشچی بازار و… و یا به نام اشخاص خیّر که در عمران و آبادی بازار، نقش مؤثّر داشته اند، مانند: امیر، جواد، حاجی بابا و… و معروف بوده است که هم اکنون نیز نام‌های قدیمی را دارند.
در این مجموعه، مراکزی نیز جهت رفع نیازها و احتیاجات مردم و بازاریان موجود است، مانند: کاروانسراها ؛ مثل کاروانسرای خان، میرزا هاشم، قوشا کاروانسرا و … حمّام هایی نیز در این مجموعه قرار گرفته است، مانند: ائل حامامی در قسمت شرق و چسبیده به میدان قپان (خشکبار) و محمّد بیگ، در اوّل بازار، از طرف خیابان انقلاب و در جوار مسجد ملاّ حسن، که از حمّام‌های زیبا و سنّتی خوی هست، با تزئینات و گچ بری‌های زیبایی که همانندش را می‌توان در شیراز، مانند گرمابه وکیل دانست.
و از اصول معماری قابل توجّه و مورد مطالعه این مجموعه، یکی هم اگوی بازار ( فاضلاب بازار) می‌باشد، که با اصول فنّی و مهندسی صحیح و پیشرفته انجام گرفته است.

منبع :
www.khoyonline.com
hamshahrionline.ir
fa.wikibooks.org

پل قطور

پل قطور

پل قطور در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر خوی و در قسمت سرحدی کردنشین بخش قطور از توابع شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی قرار دارد.طول این پل ۴۴۸ متر ، ارتفاع آن ۱۲۸ متر و قطر دهانهٔ آن ۲۳۲ متر است. و مصالح عمدهٔ آن فلزى ، و بدنهٔ آن به صورت طاقى است. پل قطور در مسیر راه آهن ایران و ت...

اطلاعات | نقشه
آرامگاه شمس تبریزی

آرامگاه شمس تب...

محمد بن علی بن ملک‌داد تبریزی، ملقب به شمس‌الدین، یا شمس تبریزی ( 582-645 ) هجری قمری از صوفیان پارسی‌زبان و مسلمان مشهور سدهٔ هفتم هجری است. سخنان وی را که در مجالس مختلف بر زبان آورده، مریدان گردآوری کرده‌اند که به نام "مقالات شمس تیریزی" معروف است. در 2 کیلومتری مرکز شهر خوی در محله...

اطلاعات | نقشه
منطقه حفاظت شده مراکان

منطقه حفاظت شد...

منطقه حفاظت شده مراکان در جنوب سواحل رودخانه ارس و در شهرستان خوی قرار دارد . مرز شمالی این منطقه رودخانه مرزی ارس و جمهوری آذربایجان است. این منطقه از شمال به رودخانه ارس ، از جنوب به دشت فرسایشی رودخانه قطور چای ، از غرب به دشتهای کشاورزی قره ضیاالدین و از شرق به جاده اصلی که از جلف...

اطلاعات | نقشه
موزه خوی

موزه خوی

موزه خوی با 1200 اثر تاریخی جزء 10 موزه غنی کشور به شمار می‌رود , ساختمان قدیمی موزه خوی در تقاطع کوچه‌های نورالله خان و شهیدی قرار گرفته و از سه خیابان شریعتی، امام ، خمینی جنوبی و همچنین بلوار 22 بهمن، مسیرهای جداگانه ای به آن منتهی می‌شود. تابلوی کوچک گنجینه خوی در بالای در ورودی سا...

اطلاعات | نقشه
بازار خوی

بازار خوی

شهرستان خوی به سبب قرار گرفتن بر سر جادّه‌های معروف بازرگانی مانند: جادّه ابریشم، مکّه یولی، راه طرابوزان به جلفا و… و همچنین به سبب مرکزیّت اقتصادی از قدیم دارای کاروانسراهای متعدّد، جهت تخلیه کالا و استراحت بازرگانان، و بازاری وسیع و گسترده جهت داد وستد کالای مختلف را دارا بوده است. ...

اطلاعات | نقشه
امام زاده سید بهلول

امام زاده سید ...

امام زاده سید بهلول این امام زاده در محله‌ای به همین نام در شهرستان خوی واقع گردیده و بزرگترین مکان زیارتی این شهر است. که اکثر رجال مذهبی و سیاسی و نامی این شهر در این مکان مدفون هستند. نقل است جنازه این سید پس از قتل توسط عباسیان که دشمن سر سخت علویان بودند، در این محل که گندم زار...

اطلاعات | نقشه
دروازه سنگی خوی

دروازه سنگی خو...

دروازه سنگی خوی در جنوب بازار خوی به طرف شهر سلماس قرار دارد. این اثر در دوره ایلخانیان یا دوره قاجاریه بنا شده است و از حصار تاریخی شهر خوی باقی مانده است و خندقی نیز پیرامون وجود داشته است‌. ضلع شمالی دروازه آجری و به سبک جناقی است‌. ضلع‌جنوبی آن یک در میان سنگ‌های خاکستری و سیاه دار...

اطلاعات | نقشه
پل خاتون خوی

پل خاتون خوی

پل خاتون در 3 کیلو متری جنوب شهرستان خوی بر روی رود خانه قطور و در راستای جاده خوی به ارومیه قرار گرفته است. در قسمت فوقانی پل، آجر به کار رفته و دارای هفت دهانه بزرگ آب رو بوده و در بین دهانه‌های بزرگ پایه‌های سنگی قرار گرفته و به طور منظّم، هفت دهانه طاق نمای تزئینی در این پل وجود دا...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب