توضیحات

ویرایش
حسن زیرک (زاده ۱۹۲۱ بوکان - درگذشته ۱۹۷۲ بوکان) خواننده ترانه‌های کردی در مناطق کردنشین غرب ایران بود. از وی بیش از ۱۳۰۰ ترانه و آواز به یادگار مانده‌است.
حسن زیرک در سال ۱۹۲۱ در بوکان به دنیا آمد. حسن زیرک با ضبط تعداد زیادی از آوازهای مردم کرد، سبب حفظ و نگهداری این آثار فرهنگی از گزند فراموشی شد. حسن زیرک از محبوبیت زیادی میان مردم کرد برخوردار است و همه ساله در مناسبت‌های فرهنگی کردها، آوازهای وی گوش فراداده می‌شود.
حسن زیرک پدیده موسیقی کردی سنتی و فولکلور بود.در ۱۳دی ماه۱۳۹۲در فینال مسابقه بهترین آهنگ فصل پاییز برنامه هفت ترانه شبکه شما ایران ترانه «رش اسمر» با کسب نزدیک به ۹۰هزار رأی مقام دوم را به دست آورد، همچنین با کسب بیش از ۵۵هزار رأی به عنوان آهنگ هفته بینندگان این شبکه برگزیده شد.
حسن زیرک در ۱ آذر ۱۳۰۰ (۲۲ نوامبر ۱۹۲۱) در محلهٔ قلعهٔ سردار شهر بوکان آذربایجان غربی در ایران به دنیا آمد. در پنج‌سالگی پدرش درگذشت و زندگی را در رنج گذراند.
چندی در شهرهای ایران ...مشاهده کامل متن و عراق سپری کرد. یکی از شهرهایی که در آن مدت زیادی اقامت داشت، کرمانشاه بود. همکاری او در این شهر با هنرمندان برجستهٔ کرمانشاهی همچون مجتبی میرزاده (ویولن)، محمد عبدالصمدی ( قره‌نی)، اکبر ایزدی (سنتور)، و بهمن پولکی (تیمپو) سبب خلق آثار زیبایی شد که برجسته‌ترین کارهای وی می‌باشد.همچنین وی با فاطمه زرگری یکی از خوانندگان آذربایجانی نیز همکاری داشته و ترانه کردی-ترکی گولدور منی گولدور یکی از ترانه‌های ترکی حسن زیرک و فاطمه زرگری می‌باشد.
وقتی در عراق بود، در مسافرخانهٔ «فندق شمال» به شاگردی پرداخت. روزی هنگام نظافت، که مشغول زمزمهٔ یکی از ترانه‌هایش بود، مسافری به نام جلال طالبانی (رهبر اتحادیهٔ میهنی کردستان عراق و رئیس‌جمهور کنونی دولت موقت عراق)، که در آنجا اقامت داشت، با شنیدن صدای حسن زیرک، او را به رادیو بغداد برد و زیرک در آنجا مشغول به کار می‌شود.
مدتی در بخش کردی رادیو بغداد همکاری کرد. از سال ۱۳۳۷، که بخش کردی رادیو ایران در تهران گشایش یافت، همکاری خود را با این مرکز آغاز کرد. آثاری که حسن زیرک در رادیو تهران به ضبط رساند، اغلب با ساز استادانی همچون حسین یاحقی، حسن کسایی، جلیل شهناز، جهانگیر ملک، احمد عبادی، و با سرپرستی مشیر همایون شهردار همراه بود.
حسن زیرک گرچه به خاطر شرایط سخت زندگی از تحصیل بی‌بهره ماند، اما استعداد کم‌نظیری در سرودن شعر و آهنگسازی کردی داشت. این استعداد به همراه صدای منحصربه‌فرد، سبب شد که ترانه‌هایش در سرتاسر کردستان محبوبیت یابد.
صدای او همچنان در مناطق کردنشین و در کوچه و خیابان و از خانه‌ها و مغازه‌ها به گوش می‌رسد. حسن زیرک با خانم میدیا زندی، گویندهٔ بخش کردی رادیو تهران، ازدواج کرد که حاصل آن ازدواج دو دختر به نام‌های مهتاب (آرزو) و مهناز (ساکار) بود.
او چند ترانه نیز برای فرزندانش اجرا کرده‌است.
حسن زیرک، نه در ایران و نه در عراق روی خوشی و راحتی و آزادی را ندید. رفتار دولت وقت ایران با حسن زیرک او را دچار مشکلات فراوانی کرد. رئیس وقت رادیو تهران به او اجازهٔ کار نداد و این کار چنان تأثیر منفی ای بر دل لطیف حسن گذاشت که دیگر به رادیو برنگشت و با دلی شکسته بار و بنهٔ خود را به سوی بغداد پیچید.
در آنجا نیز او را دچار مشکل کردند. او را گرفتند و روانهٔ زندان کردند؛ در آنجا زیرک را به پنکهٔ سقفی بستند و شکنجه کردند. پس از رهایی از بغداد مجدداً به تهران برگشت؛ در تهران نیز ساواک او را گرفت و شکنجه داد که جریان شکنجه‌اش در ساواک را خودش در نوار گفته و با صدای او هنوز به یادگار مانده‌است.
در سال‌های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۳ در کرمانشاه بود و با رادیو کرمانشاه همکاری داشت.
سال‌های پایانی زندگی حسن زیرک در تلخی و ناکامی گذشت و چندان به آوازخوانی نمی‌پرداخت، در منطقهٔ بوکان قهوه‌خانه‌ای دایر کرد و در میان مردمی که دوستشان می‌داشت و دوستش داشتند، آخرین نفس‌هایش را در رنج و بیماری کشید.
حسن زیرک در پنج تیر ماه سال ۱۳۵۱، برابر با ۲۸ ژوئن ۱۹۷۲در سن ۵۰ سالگی در بیمارستان بوکان به علت از بین رفتن کبد و ناراحتی‌های معده درگذشت و در دامنهٔ کوه نالشکینه به خاک سپرده شد.

منبع :
http://fa.wikipedia.org/
http://www.ziryan.ir/
kord4.blogfa.com
سد شهید کاظمی ( سد بوکان )

سد شهید کاظمی ...

سد شهید کاظمی یا سد بوکان برای تنظیم و استفاده از آب و سیلابهای رودخانه زرینه جهت آبیاری اراضی پایین‌دست سدی در محل جنوب‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است . بوکان از دو کلمه (بوک) به معنی عروس و (آن) که علامت جمع است تشکیل گردیده و معنی عروسان یا عروسها را می‌دهد.گویا بوکان در...

اطلاعات | نقشه
مسجد جامع بوکان

مسجد جامع بوکا...

مسجد جامع بوکان در کنار تپهٔ قدیمی قلعه سردار و در ضلع شرقی رود سرآب در شهر بوکان در استان آذربایجان غربی قرار دارد. مسجد جامع بوکان، یکی از مسجد‌های قدیمی این شهر است که در دوره قاجاریه و به سبک این دوره طراحی و ساخته شده است. مسجد جامع بوکان با معماری سنّتی اسلامی در زمینی به مساحت ...

اطلاعات | نقشه
تپه باستانی قلایچی

تپه باستانی قل...

تپه باستانی قلایچی در 12 کیلومتری شمال شرقی بوکان،در روستای قلایچی قرار دارد این تپه یکی از آثار باستانی بسیار قدیمی در آذربایجان غربی است. برای اولین بار در سال 1363 خورشیدی کاوشهای باستان شناسی به سرپرستی اسماعیل یغمایی در این تپه صورت گرفت و آثاری از هزاره اول قبل از میلاد کشف شد. ...

اطلاعات | نقشه
غار قلایچی

غار قلایچی

غار قلایچی درحدفاصله ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان بوکان و در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی (قلعه و یک تپه مجاور) یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته و از دسته غارهای طبیعی ایران به حساب می‌رود، این در اثر نفوذ آب در طبقات آهکی شکل گرفته و از نظر ساختار غار؛ آن را از جملهٔ غنی‌ترین ...

اطلاعات | نقشه
منطقه شکار ممنوع تالاب سه کانیان

منطقه شکار ممن...

این دشت در 15 کیلومتری شمال شرقی بوکان و در محور بوکان به میاندوآب قرار دارد. این دشت دارای 5 روستا به نام‌های سه کانیان، کانی علی گرده، کانی سور، کانی قلا و ارمنی بلاغی است. حیات وحش این دشت نیز یکی از مناطق جوجه‌آوری میش‌مرغ‌ها محسوب می‌شود. دشت‌های سوتا، حمامیان وسه کانیان شهرستان...

اطلاعات | نقشه
بوستان ساحلی بوکان

بوستان ساحلی ب...

این پارک در قسمت غربی شهر بوکان در جنوب استان آذربایجان غربی ایران قرار دارد. ویژگی یکی از بزرگترین پارک ھای واقع در استان آذربایجان غربی است و در قسمت غربی بوکان قرارگرفته است و بە سەبخش تقسیم شده است که عبارتند از :بخش مجتمع تفریحی بردەرش (کوەسیاە)؛ کوەھی درچندصدقدمی این پارک قراردا...

اطلاعات | نقشه
پناهگاه حیات وحش سوتاو

پناهگاه حیات و...

پناه‌گاه حیات وحش سوتاو در استان آذربایجان غربی واقع است. در ایران هم اکنون دشت « سوتاو » بوکان مهمترین زیستگاه پرنده میش مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهمترین زیستگاه پرنده نادر میش مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است. دشت سوتاو که یک پهنه تپه ماهوری به ...

اطلاعات | نقشه
مقبره سردار بوکان

مقبره سردار بو...

این بنا در شهر بوکان در داخل پارک عمومی قرار گرفته است و مربوط به دوره قاجاریه می‌باشد . زیربنای مقبره در سطح 198 مترمربع بوده است و دارای یک گنبد مرکزی ، ایوان و دو دهلیز در طرفین می‌باشد . مصالح بکار رفته در بنا در قسمت پی از سنگ لاشه بصورت تفلیسی و دیوارها و گنبد و طلقها از آجر چها...

اطلاعات | نقشه
مشاهده تمامی جاذبه های گردشگری
[posttitle]

[posttitle]

[postbody]

مشاهده مطلب